آفتاب

سراج: متاسفانه تعدادی میکروب به جان مدیران ما افتاده است

سراج: متاسفانه تعدادی میکروب به جان مدیران ما افتاده است

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که اکثر قریب به اتفاق مدیران کشور پاکدست هستند، گفت: متاسفانه تعدادی میکروب به جان مدیران ما افتاده که آنان را بدنام کرده که سعی می‌کنیم با کمک قوای سه گانه این میکروب‌ها را از دستگاه اداری پاکسازی کنیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که اکثر قریب به اتفاق مدیران کشور پاکدست هستند، گفت: متاسفانه تعدادی میکروب به جان مدیران ما افتاده که آنان را بدنام کرده که سعی می‌کنیم با کمک قوای سه گانه این میکروب‌ها را از دستگاه اداری پاکسازی کنیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج در مراسم تودیع و معارفه بازرس کل استان مرکزی، با اشاره به رویکرد چهار دوره مدیریت کلان گذشته در سازمان بازرسی کل کشور، گفت: در دوره نخست شاهد رویکرد بازرسی هیاتی بودیم. در دوره دوم شاهد انجام برنامه محیطی - عملکردی بودیم، به این نحو که اولویت انجام بازرسی به جای نظارت، نگاه محیطی و عملکردی به واحدهای بازرسی شونده و توجه به تنقیح فنی و حقوقی گزارش‌ها باشد.

وی افزود: در دوره سوم نیز شاهد رویکرد بازرسی موضوعی بودیم به این نحو که تعریف محیط بازرسی در قالب موضوع و محور بازرسی و برخی فعالیت‌های برنامه‌ای و نرم افزاری بود. در دوره چهارم نیز شاهد نظارت دیجیتال بودیم به این نحو که نگاه آماری به برنامه ریزی، فعالیت‌های نرم افزاری و ایجاد سامانه‌های تخصصی و کار خبری و اطلاعات وجود داشت.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این‌که رویکرد سازمان در دوره جدید، نظارتی و نقطه زنی‌های بازرسی خواهد بود، گفت: البته این رویکرد پیشنهادی است. با این حال در نظر داریم در دوره جدید بعد نظارتی سازمان تقویت شود. همچنین در نظر داریم بازرسی‌های هدفمند و بازده و نیز نقطه زنی در محورهای خاص و ویژه و ارتقاء فرایند گزارش‌ها در دستور کار سازمان بازرسی قرار گیرد.

سراج در خصوص گزارش‌های تهیه شده در سازمان بازرسی کل کشور، گفت: مد نظر سازمان در دوره جدید ارائه گزارش‌های کیفی است تا کمی و بارها اعلام کردم که برای یک گزارش کیفی بیشتر از گزارش کمی اهمیت قائل هستم.

وی برنامه دیگر خود را در سازمان بازرسی کوچک کردن ستاد و تمرکز نیروها در صف اعلام کرد و افزود: سعی دارم سازمانی چابک و به روز تشکیل دهم تا بتواند کارها را به نحو احسن انجام دهد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به وضعیت فساد اداری کشور، گفت: فرمان هشت ماده مقام معظم رهبری باید به منصه اجرا برسد. خوشبختانه همان طور که مستحضرید اخیرا نیز رئیس جمهور نامه‌ای به ستاد مبارزه با فساد اقتصادی ارسال کرده تا این بحث پیگیری شود و به احتمال زیاد نامه رئیس جمهور در جلسه فردا ستاد مبارزه با فساد اقتصادی مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

وی تصریح کرد: در خصوص فساد اداری متاسفانه رده کشوری ما خیلی مطلوب نیست. توجه ما این بود که چون «TI» در کشور شعبه ندارد رتبه ما را پایین گزارش می‌کنند. به همین منظور هیاتی را تعریف کردیم که به این موضوع رسیدگی کنند.

سراج با اشاره به معوقات بانکی گفت: با رویکرد اخیر دولت در ستاد مبارزه با فساد، تصمیم گیری‌هایی در خصوص وصول معوقات بانکی انجام شد. با بانک مرکزی نیز مذاکراتی شد و قرار شد با هماهنگی، اقدامات موثری شود.

سراج با اشاره به رویکرد چین در برخورد با فساد دانه درشت‌ها و نیز گزارشی که اخیرا حزب حاکم این کشور درباره مبارزه توامان با ببرها و مگس‌ها، افزود: ما باید در این بخش از چین الگو گرفته و با مفسدان در دستگاه‌ها که عده شان هم خیلی کم است ولی دستگاه قضایی را بسیار تحت فشار می‌دهند، برخورد کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخچه تاسیس این سازمان گفت: سازمان بازرسی در ابتدای انقلاب تاسیس شد و زیر نظر وزارت دادگستری بود تا این‌که قانون اساسی در اصل 174 بازرسی کل کشور را به عنوان سازمان مستقل و زیر نظر قوه قضائیه ایجاد کرد. در سال 60 قانون سازمان بازرسی کل کشور تصویب شد. وظیفه اصلی سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر حسن جریان امور کشور و اجرای صحیح قانون در دستگاه‌های اداری کشور است.

سراج اضافه کرد: سازمان بازرسی این ماموریت‌ها را به سه نحو اجرا می‌کنند؛ «بازرسی مستمر و برنامه ای»، «بازرسی فوق العاده» که با دستور مقام عظمای ولایت و رئیس قوه قضائیه یا رئیس جمهور یا رئیس سازمان بازرسی کل کشور انجام می‌شود. بازرسی سوم، بازرسی موردی است که بنابر شکایات وارده، صورت می‌گیرد. اکنون سامانه‌ای در سازمان پیش بینی شده است که مردم می‌توانند در آن سامانه شکایت خود را ثبت کرده و نتیجه آن را دریافت کنند.

سراج با بیان این‌که طبق قانون تمام دستگاه‌های اداری موظف هستند تا سامانه ثبت شکایت را در دستگاه خود تعبیه کنند، گفت: طبق بند 25 و تبصره ماده 25 قانون سازمان بازرسی وظیفه دارد بر سامانه شکایات ادارات نظارت کرده و اگر نتایج شکایات ارائه نشد با آن دستگاه برخورد کند.

انتهای پیام

کد N42910

وبگردی