آفتاب

حزب حاکم بنگلادش پیشروی انتخابات پارلمانی

حزب حاکم بنگلادش پیشروی انتخابات پارلمانی

در انتخابات سراسری بنگلادش که با ناآرامی‌ها خدشه‌دار و از سوی مخالفان تحریم شده است، حزب حاکم "عوامی لیگ" با 232 کرسی پیشتاز انتخابات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون انتخابات هنوز نتایج رسمی را اعلام نکرده است اما نتایج اولیه به دست آمده نشان داد که حزب حاکم عوامی لیگ به رهبری شیخه حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش 105 کرسی را در میان 147 حوزه انتخاباتی به دست آورده است.

در این رای‌گیری دست‌کم 18 تن در ناآرامی‌های مربوط به انتخابات کشته شده‌اند.

امتناع حسینه از توجه به درخواست‌های مخالفان مبنی بر کناره‌گیری از قدرت و انتصاب یک دولت موقت بی‌طرف برای نظارت بر این انتخابات باعث شد تا مخالفان این انتخابات را تحریم کرده و مشروعیت این رای‌گیری را تضعیف کنند.

مخالفان از اواخر سال 2013 دست به حملات، اعتصابات و مسدود کردن راه‌های حمل و نقل کرده‌اند که دست‌کم جان 293 تن را گرفته است.

تحریم مخالفان بدان معناست که این انتخابات برای 153 کرسی دیگر بلامنازع انجام می‌گیرد و عوامی لیگ 127 کرسی دیگر را به دست خواهد ‌آورد.

حزب "جاتیا"، شریک دولت کنونی حسینه 32 کرسی به دست آورده در حالی که نامزدهای مستقل 13 کرسی کسب کردند.

این نتایج بدان معناست که حسینه بدون هیچ مشکلی می‌تواند دولت آتی را تشکیل دهد چرا که برای کسب اکثریت به منظور تشکیل دولتی جدید تنها 151 کرسی لازم دارد.

میزان شرکت‌کنندگان در این انتخابات 22 درصد بود که نسبت به رای‌گیری سال گذشته با حضور 87 درصد مردم کاهش شدیدی داشت. مقامات می‌گویند، ناآرامی‌ها و تحریم مخالفان باعث کاهش میزان شرکت‌کنندگان در این انتخابات شده است.

پلیس روز یکشنبه با معترضان و مخالفانی که بیش از 100 حوزه انتخاباتی را به آتش کشیده بودند، درگیر شد. این رویداد در بحبوحه افزایش تنش‌ها که دهمین انتخابات پارلمانی بنگلادش را خدشه‌دار کرده است، صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N42853

وبگردی