آفتاب
عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری:

روند سوال از وزرا باید تغییر کند/دولت تلاش کرده تعامل مثبتی با مجلس داشته باشد

روند سوال از وزرا باید تغییر کند/دولت تلاش کرده تعامل مثبتی با مجلس داشته باشد

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به طرح سوالات مختلف نمایندگان از وزرا اظهار کرد: روند کنونی طرح سوال از وزرا موجب اتلاف وقت وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌شود.

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به طرح سوالات مختلف نمایندگان از وزرا اظهار کرد: روند کنونی طرح سوال از وزرا موجب اتلاف وقت وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌شود.

حمیدرضا شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "در بحث نظارت،‌ مجلس از دو حق تذکر و پرسش برخوردار است و هر دوی اینها نیز به عنوان یک بحث کاملاً پذیرفته شده مطرح است"، افزود: در حال حاضر در کشور کسی منکر بحث نظارتی مجلس نیست ولی مسأله این است که در شرایطی که مدت زیادی از روی کار آمدن دولت جدید نگذشته است، حجم انبوهی از سوالات از دولتمردان و وزرای دولت جدید مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه "در هفته جاری حدود دو سوم اعضای کابینه برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان به مجلس فراخوانده شدند"، گفت: در هفته جاری حدود 12 نفر از وزرای دولت برای پاسخگوی سوالاتی که گاه در حیطه اختیاراتشان نیست یا اینکه مربوط به دوران مسئولیت‌ وزرای گذشته است به مجلس فراخوانده شده‌اند. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که چنین حجم انبوه از سوالات از کجا پیدا شده است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "مردم به تغییر و تحول رای داده‌اند"، تصریح کرد: چنانچه توجیه نمایندگان برای سوال از وزرا، بحث پیگیری مطالبات مردم باشد، طبیعتاً مردم به تغییر و تحول رای داده‌اند و دولت نیز در حال رفع مشکلات موجود و اعمال تغییرات مورد نظر مردم است.

شکوهی با بیان اینکه "اعمال تغییرات مورد نظر مردم توسط دولت در مدت زمان کوتاهی امکان‌پذیر نیست"، اظهار کرد: اعمال تغییرات مورد نظر مردم چند ماه به طول می‌انجامد که در این مدت هم مردم و هم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید صبر پیشه کنند تا دولت بتواند این تغییرات را اعمال کند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به طرح سوال نمایندگان مجلس از وزیر علوم در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: گاهی نمایندگان از برخی وزرا سوالاتی مطرح می‌کنند که به هیچ وجه در حیطه وظیفه نمایندگان نیست؛ به طور مثال وزیر علوم که از سوی مجلس شورای اسلامی اخطار گرفته است، تنها به دلیل انتصاباتی که حق اولیه همه وزراست به مجلس احضار شده و مورد سوال قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح برخی سوالات غیرمرتبط با وظایف وزرا از آنها، گفت: روند طرح سوال از وزرا در صحن علنی مجلس باید تغییر کند. برخی نمایندگان بخاطر سلایق سیاسی و شخصی و برخی دیگر نیز به دلایل مسائل محلی اقدام به احضار برخی از وزرا به صحن علنی مجلس می‌کنند. این در شرایطی است که در برخی موارد معاونان پایه یا برخی استانداران می‌توانند به راحتی پاسخ پرسش نمایندگان را بدهند.

شکوهی افزود: در مجلس شورای اسلامی سوالات باید به گونه‌ای مطرح شود که یا تعداد بیشتری از نمایندگان در مورد یک سوال اظهار نظر کنند یا اینکه موضوع طرح سوال از یک وزیر در کمیسیون‌های مربوطه مطرح شود، چراکه گاه طرح سوال به شکل کنونی هم موجب تلف شدن وقت وزرا برای پاسخگویی به مسائل کم‌اهمیت در مجلس می‌شود و هم وقت خود نمایندگان را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه "گاه بسیاری از پرسش‌های نمایندگان مجلس دارای رویکردهای سیاسی است"، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در نظر داشته باشند که از زمان روی کار آمدن آقای روحانی، برخلاف دوران آقای احمدی‌نژاد که مجلس را در رأس امور نمی‌دانست، رییس‌جمهور فعلی تلاش کرده تعامل بسیار مثبتی با مجلس داشته باشد. در این شرایط از نمایندگان مجلس نیز انتظار می‌رود که تعامل مثبتی با دولت داشته باشد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تلاش کنند تا از طرح سوالات و مسائل شخصی و محلی و مسائلی که بوی تهدید از آنها به مشام می‌رسد جلوگیری کنند"، گفت: زمانی که مجلس به ماه‌های پایانی فعالیت خود نزدیک می‌شود نمایندگان به دنبال این هستند که از خود عملکرد مثبتی در اذهان مردم در حوزه انتخابیه‌شان ثبت کنند. به همین دلیل است که هرچه به پایان دوره مجلس نزدیک می‌شویم با نمایندگان نسبت به گذشته به دنبال پیگیری نیازهای بیشتر مردم منطقه خود از دولت می‌رود.

شکوهی همچنین اظهار کرد: نمایندگان باید با دولت هماهنگ باشند. نمایندگان باید به دولت کمک کنند و توجه داشته باشند که مردم به تغییر رأی داده‌اند و دولتی که با رأی مردم به روی کار آمده نیز به دنبال تغییر و تحول است. به نظر من یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند به ایجاد تعامل میان مجلس و دولت کمک کند این است که در انتخابات مجلس آینده شاهد روی کار آمدن مجلسی هماهنگ‌تر با دولت و همسوتر با مطالباتی که مردم در انتخابات 24 خرداد مطرح کردند، باشیم.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به تاکید رییس‌جمهور بر اینکه مشکلات کشور بدون تکیه بر عقلانیت و اعتدال حل نمی‌شود، گفت: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام طرح پرسش‌هایی در حوزه اختیارات وزرا کنند، می‌توانیم شاهد این باشیم که مجلس حرمت خود را در مسیر عقلانیت و اعتدال همراه کرده است، زیرا زمانی که پرسش‌های جمع کثیری از مردم از تریبون مجلس مطرح شود، دولت از این پرسش‌ها و مطالبات حمایت و استقبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N42837

وبگردی