آفتاب

سجادی: تداوم جلسات احزاب با دولت مفید خواهد بود/موضوع یارانه احزاب باید بررسی شود

سجادی: تداوم جلسات احزاب با دولت مفید خواهد بود/موضوع یارانه احزاب باید بررسی شود

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان گفت: تحزب در ایران نهادینه نشده است و عمیق نیست و در نتیجه باید با توجه به ساختار سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی در ایران بازتعریف شود.

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان گفت: تحزب در ایران نهادینه نشده است و عمیق نیست و در نتیجه باید با توجه به ساختار سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی در ایران بازتعریف شود.

سیدکمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نشست مشترک وزیر کشور با دبیران کل و نمایندگان احزاب و تسکل‌های سیاسی، این جلسه را در نوع خود کم‌نظیر دانست و افزود: در این جلسه پیشنهادات خوبی ارائه شد و با توجه به وجود نظم و انضباط و مدیریت جلسه، اکثر کسانی که می‌خواستند نظرات خود را به اطلاع وزیر کشور برسانند، توانستند این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه "وزیر کشور با سعه صدر نظرات نمایندگان احزاب مختلف را شنید و به موارد اساسی نیز پاسخ داد"، تصریح کرد: اگر این جلسات استمرار داشته باشد، بسیار مفید خواهد بود و در مجموع موجب ایجاد حسن تفاهم و درک مشترک احزاب و جناح‌های مختلف می‌شود و می‌تواند در نهادینه شدن تحزب در کشور مثمر ثمر واقع شود.

سجادی با تاکید بر اینکه "یکی از شاخص‌های دموکراسی، وجود تکثر در احزاب و گروه‌های سیاسی است"، گفت: می‌توان امیدوار بود که با برگزاری چنین جلساتی، احزاب و تشکل‌های سیاسی ساماندهی پیدا کنند.

وی ضمن اینکه اصلاح، بازنگری و تکمیل قانون احزاب و در نتیجه اهمیت وجود نظام جامع تحزب را در این مسیر ضروری خواند، خاطرنشان کرد: احزاب و دولت هدف مشترکی بر مبنای تعالی و رشد کشور دارند و در این مسیر احزاب می‌توانند مشاوران خوبی باشند و پیشنهادهای سازنده خود را به دولت انتقال دهند و اگر چنین مسیری طی شود، بی‌شک تعامل دولت و احزاب گسترش پیدا خواهد کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان در ادامه با بیان اینکه "دولت با احزاب کار دارد و وجود احزاب در انتخابات‌های مختلف و مدیریت فضای سیاسی همچنین تولید اندیشه سیاسی بسیار حائز اهمیت است"، افزود: احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند به عنوان بازوان دولت در این راستا نقش داشته باشند.

سجادی همچنین درباره اینکه آیا در نظر گرفتن یارانه برای احزاب و گروه‌های سیاسی از سوی دولت، به استقلال احزاب خدشه‌ای وارد خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: در این باره باید مطالعات تطبیقی انجام شود و با بررسی وضعیت و شرایط احزاب در کشورهای دیگر به این نکته رسید که آیا احزاب از طریق حق عضویت می‌توانند فعالیت داشته باشند یا باید از راه‌های دیگر به آنها کمک شود.

وی ادامه داد: اگرچه لازم است تا در بحث یارانه‌ها، دولت مثل قبل عمل نکند یعنی اینطور نباشد که به حزبی کمتر و به حزبی بیشتر یارانه تعلق بگیرد، اما به هر ترتیب لازم است در این باره مطالعات وسیعی انجام شود و نوع اداره مالی احزاب در جهان مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به وضعیت ایران، در این کشور پیاده شود.

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان در عین حال با بیان اینکه "تحزب در ایران نهادینه نشده است و عمیق نیست و خود تحزب باید با توجه به ساختار سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی در ایران بازتعریف شود"، گفت: احزاب نیز باید به دنبال پیدا کردن راهکارهایی باشند و در کنار بررسی‌های دولت درباره موضوع یارانه‌ها و دیگر بحث‌های تخصصی درباره احزاب، به یک خروجی مفید و سودمند برسند.

انتهای پیام

کد N42835

وبگردی