آفتاب

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین: فعالتر خواهیم شد/بین احزاب و دولت باید تعامل و تفاهم شکل بگیرد

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین: فعالتر خواهیم شد/بین احزاب و دولت باید تعامل و تفاهم شکل بگیرد

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه "این تشکل یک تشکل علمی، سیاسی و فرهنگی است"، اظهار کرد: کوشش می‌کنیم واحدهای شهرستان این تشکل را که فعالیت آنها محدود یا متوقف شده است، فعال کنیم.

نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "در حال تأسیس واحدهای جدیدی از انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هستیم"، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم نسبت به گذشته فعال‌تر شویم و خدمات علمی، سیاسی و فرهنگی مختلفی را به جامعه ارائه کنیم.

وی همچنین افزود: احزاب باید چشم و گوش جامعه باشند و به هدایت جامعه کمک کنند. احزاب باید از سویی به دولت هم کمک کنند اما کمک نباید به معنای تمجید از دولت باشد بلکه احزاب باید انتقاد و پیشنهادهای سازنده هم داشته باشند. احزاب باید تعامل مناسب و سازنده‌ای با دولت داشته باشند.

این فعال سیاسی در مورد بحث مطرح شده در دیدار اخیر دبیران کل و نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی با وزیر کشور درباره اختصاص یارانه دولتی به احزاب،‌ گفت: این یارانه در حدی نیست که استقلال احزاب از بین برود. کشورهای پیشرفته به لحاظ سیاسی مثل آمریکا هم کمک‌هایی برای شکل‌گیری و فعالیت احزاب به آنها اختصاص می‌دهند. مبلغی که در گذشته به عنوان یارانه به احزاب اختصاص می‌یافته، آنقدر نبوده که لطمه‌ای به استقلال احزاب وارد کند.

حبیبی در این رابطه افزود: ما برای گسترش فعالیت‌های حزبی راهی جز اختصاص یارانه به احزاب نداریم. این عمل هم در دنیا تجربه شده است. اگر احزاب از پولدارها هزینه‌های خود را تأمین کنند، در واقع ابزار سرمایه‌داران می‌شوند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه با تاکید بر اینکه "احزاب باید در جهت تربیت نیروی انسانی فعالیت کنند"، اظهار کرد: کشور به نیروهای متخصص و زبده نیازمند است و احزاب در این زمینه به خوبی عمل نکرده‌اند؛ البته فرصت تربیت نیروهای متخصص را هم نداشته‌اند.

وی با اشاره به تأثیر دیدار وزیر کشور با احزاب، گفت: این دیدارها در گسترش فعالیت حزبی بسیار مؤثر است و بین دولت و احزاب آشتی، تفاهم و تعامل ایجاد می‌کند. در جلسه اخیر مطرح شد که این جلسات به صورت منظم ادامه داشته باشد تا احزاب به صورت مستقیم با دولت ارتباط برقرار کنند. البته به نظر من در جلسات بعدی عمق مطالب مطرح شده باید بیشتر شود.

حبیبی همچنین اظهار کرد: امیدوارم دولت و وزارت کشور کوشش کنند تا این جلسات به صورت منظم برگزار شود زیرا این جلسات همبستگی ملی را افزایش می‌دهد. وقتی احزاب در کنار یکدیگر بنشینند، فضای تقابلی میان آنها به فضای تعاملی تغییر پیدا می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به اینکه "دولت می‌تواند برخی وظایف خود را به احزاب واگذار کند"، نسبت به آینده فعالیت حزبی در کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: باید تلاش کرد تا صحبت‌های مطرح شده در این زمینه عملی شود. امیدوارم دولت تلاش کند تا احزاب جان بگیرند؛ البته احزاب هم باید بیشتر فعالیت کنند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان با بیان اینکه "در کشور به چند حزب فراگیر نیازمندیم"، افزود: البته احزاب کوچک در کشور باید فعالیت کنند. هم‌اکنون احزاب کوچک برای فعالیت در شهرستان‌ها دچار مشکل هستند و وزیر کشور قول داده است که امکانات لازم را برای رفع بروکراسی در شهرستان‌ها فراهم کند.

انتهای پیام

کد N42832

وبگردی