آفتاب
سردار دهقان در همایش فرماندهی و کنترل:

آمریکا برای خروج از گرداب به کمک ایران نیاز دارد

آمریکا برای خروج از گرداب به کمک ایران نیاز دارد

همشهری آنلاین: وزیر دفاع با بیان اینکه آمریکا برای خروج از گرداب به کمک ایران نیاز دارد، گفت: نظام سلطه قادر و مایل بر انجام اقدام نظامی علیه ایران نیستند و توان انجام چنین کاری را ندارند.

دفاع > امنیت- همشهری آنلاین:
وزیر دفاع با بیان اینکه آمریکا برای خروج از گرداب به کمک ایران نیاز دارد، گفت: نظام سلطه قادر و مایل بر انجام اقدام نظامی علیه ایران نیستند و توان انجام چنین کاری را ندارند.

به گزارش تسنیم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در هفتمین همایش فرماندهی و کنترل ایران که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: موضوع امروز که در صحنه داخلی و جهانی در حال انجام و گذر است، بحث مذاکرات هسته‌ای است که حرف‌های زیادی پیرامون آن، این روزها گفته می‌شود.

وی افزود: در مذاکرات هسته‌ای فقط بحث هسته‌ای ایران مطرح است و هیچ مقوله دیگری به‌جز موضوع هسته‌ای در دستور کار مذاکره‌کنندگان قرار ندارد و ما آنچه را دنبال می‌کنیم این است که به دنیا اثبات کنیم که مواضع سلطه در قبال فعالیت هسته‌ای ایران متکی بر بهانه‌ دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و نظام سلطه براساس همین بهانه، در طول زمان توانسته اجماعی را در مواجهه با نظام سیاسی ایران به وجود آورد.

وزیر دفاع با بیان "ما باید فضایی شفاف در مواضع هسته‌ای در برابر نظام‌های بین‌الملل مسئول اتخاذ کنیم و مطمئن هستیم که این دیگران هستند که باید ثابت کنند که قابل اعتمادند یا خیر"، اظهار داشت: ملت ما در سایه مقام معظم رهبری این اطمینان را به جهانیان داده که فعالیت‌های هسته‌ای‌مان صلح‌آمیز بوده ولی گزارش‌های سازمان انرژی اتمی عمدتاً تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار گرفته است هرچند که آژانس انرژی اتمی در گزارش خود هیچ مدرکی بر انجام فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح‌آمیز از ایران نداشته است اما همیشه با این جمله "ما مدرکی نیز دال بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نداشته‌ایم"، اجماعی را علیه ایران درست کرده است.

سردار دهقان افزود: نظام ما این اطمینان را به دنیا داده که در مسیر غیرصلح‌آمیز قدم برنداشته و نخواهیم داشت و این یک حکم شرعی برای ماست و هیچ‌کس در نظام سیاسی ما به خود جرأت نمی‌دهد که خلاف این حکم اقدام کند، چه نهادهای مسئول و چه سایر نهادها به خود اجازه حرکت خلاف حکم شرعی نمی‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به حماسه سیاسی 24 خرداد و شکست توطئه‌های دشمن مبنی بر عدم مشروعیت سیاسی نظام ایران گفت: طی این مدت و به‌خصوص بعد از تحقق حماسه سیاسی، دنیا در مواجهه با اشتباه تاریخی خود قرار گرفت و ساختمان عظیم ساخته‌شده به‌دست استکبار مبنی بر عدم مشروعیت سیاسی نظام ایران با تحقق حماسه سیاسی فروپاشید.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: ما هیچ‌وقت مخالف با مذاکره نبوده‌ایم و همواره مذاکرات را ادامه‌ داده‌ایم البته برای نخستین بار اخیراً در حد وزرا این مذاکرات برگزار شد و این برای ما یک گام ارزشی محسوب می‌شد.

سردار دهقان در ادامه با طرح این پرسش که چرا نظام سلطه، غرب و در رأس آن آمریکا برای نفاق و یا توافق با ایران در موضوع هسته‌ای عجله داشتند، اظهار داشت: پاسخ این سؤال روشن است. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بعد از فضای نفرت‌انگیزی که در دوران بوش پسر در این کشور به وجود آمده بود، به‌دنبال بازسازی و ترمیم چهره بیرونی آمریکا بود. اما هیچ موفقیتی را طی سنوات گذشته نتوانست کسب کند بنابراین نه‌تنها از آن نفرت کاسته نشد، بلکه در پی برخی اقدامات وی از جمله ایران‌هراسی، او بر این نفرت افزود.

وی ادامه داد: در صحنه داخلی هم اوباما هیچ موفقیتی را کسب نکرده بود، هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان نیاز به یک پیروزی بزرگ در بازه زمانی باقی‌مانده از عمر حکومتی خود داشته است و به همین دلیل به‌سمت حل مذاکرات هسته‌ای ایران حرکت کردند تا کارنامه موفقی داشته باشند. البته ما نیز مخالف به نتیجه نرسیدن این فرآیند نبودیم و عادی شدن فعالیت‌های هسته‌ای تحت عنوان NPT از اهداف اساسی ماست چرا که هزینه‌های ایجادشده را نمی‌توانستیم نادیده بگیریم.

وزیر دفاع با اشاره به اظهارات برخی کشورهای غربی پس از توافق انجام‌شده بین ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: این توافق، یک توافق گام به گام و دوجانبه بود اما پس از آنکه این توافقات صورت گرفت، ما این نگرانی را داشتیم که همان‌گونه که مقام معظم رهبری اعلام کرده بودند طرف مقابل دشمن ماست و نمی‌شود به آن اعتماد کرد و ما همیشه این ذهنیت را در طول مذاکرات داشته‌ایم.

سردار دهقان با بیان اینکه توافق انجام‌شده پیامدهایی را به‌همراه داشت و این پیامدها نگرانی سردمداران نظام سلطه و به‌خصوص اسرائیل را به‌همراه داشت، افزود: همزمان با مذاکرات و شکل‌گیری توافقات دو طرف سیل عظیمی از دولت‌ها و شرکت‌ها برای آغاز حرکت شتابان و روبه‌جلو در کنار ایران به وجود آمد و شکاف جدی در اجماع جهانی شکل گرفت.

به‌گفته سردار دهقان، تهدیدزا بودن ایران یک سرمایه بزرگ برای آمریکا بود و این سرمایه با توافق در ژنو شکاف بزرگی برداشت.

وی در ادامه با بیان "دنیا و آمریکایی‌ها به نقطه قاطع رسیده‌اند که امروز توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قابل نفی، انکار و نادیده انگاشتن نیست و فناوری هسته‌ای در سطح ملی و در درون جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش‌های بومی در اختیار ما قرار گرفته است"، گفت: ما امروز یک قدرت هسته‌ای هستیم و وقتی در قدرت هسته‌ای گام‌های رو به جلو برداریم، خود به خود در باشگاه هسته‌ای جهان جایگاه ارزشمندی پیدا می‌کنیم و ما امروز این توان، دانش و تکنولوژی را در اختیار داریم و قابل نفی نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: آمریکا امروز برای خروج از گرداب‌های ساخته شده به‌دست خود به‌خصوص در موضوع عراق و افغانستان نیازمند کمک و همکاری ایران است و در واقع خروج از این گرداب بدون همکاری ایران امکان‌پذیر نیست و علاوه بر چالش‌هایی که بین ملت‌های نظام سلطه در جغرافیای سیاسی جهان به وجود آمده، شکاف‌های عمیقی را در روابط بین دولت‌مردان این کشورها به وجود آورده است و حتی اروپایی‌ها در تعامل با نظام سلطه حساب خود را جدا می‌کنند و دیگر حاضر نیستند که هزینه‌های زیادی‌خواهی‌های نظام سلطه را به‌عهده بگیرند.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: نظام سلطه و در رأس آن آمریکا تلاش کردند که از تمامی روش‌های ممکن برای اعمال تحریم جهت تسلیم کردن ایران استفاده کنند ولی این کار هیچ نتیجه‌ای را در پی نداشت و امروز بر ایستادگی ملت ایران افزوده شده و تجربه آنها نتیجه معکوس داده است و ما امروز، هم در مذاکرات و هم در صحنه جهانی ایستادگی کرده‌ایم و این ایستادگی، نظام سلطه را در "چالشی عمیق" قرار داده است که برای حل آن ناچار به تعامل سازنده با ما هستند.

وی گفت: برای نظام سلطه اساساً استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای مطرح نیست و همیشه آنها نیز مدعی بوده‌اند که ما مواد اولیه در اختیار ایران قرار می‌دهیم اما آن‌چیزی که برای ما و ملت عزیز ایران مهم است "حفظ چرخه سوخت و حق غنی‌سازی" است که ما این فرآیند را در جغرافیای خود و با اتکا بر دانش بومی خود براساس معاهده NPT به وجود آورده‌ایم.

وی همچنین تهدیدات نظامی نظام سلطه علیه ایران را یاوه‌گویی عنوان و با طرح این پرسش که علت این تهدیدها چیست، خاطرنشان کرد: آنها ناچارند برای اینکه اجماع جهانی علیه ایران باقی بماند به تهدیدهای خود ادامه دهند اما آیا قادرند این تهدیدات را عملی کنند، آیا شرایط عمومی داخلی آنها، تجارب گذشته، شرایط منطقه‌ای و جهانی و پیامدهای ناشی از اقدامات غیرعقلایی و شیطانی می‌تواند برای آنها قابل محاسبه باشد که وارد یک درگیری شوند؟

"به‌اعتقاد من و همه شما و همه دنیا، آنها قادر و مایل بر انجام چنین کاری نیستند و توان انجام چنین کاری را ندارند. امروز انسجام، پیوند بین ملت، نظام سیاسی و رهبری و مجموعه توانایی، صنعتی و تکنولوژیکی، ما را در وضعیتی قرار داده که در صورت وقوع یک صحنه درگیری احتمالی، دوستان ما بیشتر از دشمنان ما خواهند بود و ما این را یقیناً باور داریم و این‌گونه است".

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: جدا از توانمندی داخلی که ما را در اوج توان و بازدارندگی قرار داده است، امروز دوستان ما بیشتر از دشمنان‌مان هستند.

به گزارش تسنیم، سردار حسین دهقان در بخش پایانی سخنانش ضمن تشکر از برگزاری چنین همایش‌هایی اظهار داشت: موضوع فرماندهی و کنترل در عصر ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار است و برگزاری چنین همایش‌هایی ما را برای رسیدن به نقطه‌ای ایده‌آل در این زمینه کمک و یاری می‌دهد.

کد N42447

وبگردی