آفتاب

کشتی تحقیقاتی روسی منتظر یخ شکن سنگین آمریکایی است

کشتی تحقیقاتی روسی منتظر یخ شکن سنگین آمریکایی است

تهران - ایرنا- براساس ارزیابی های اولیه ˈپولار استارˈ (ستاره قطبی) کشتی یخ شکن سنگین آمریکایی شاید تا یک هفته دیگر بتواند کشتی روسی ˈآکادمیک شوکالسکیˈ را که در یخ های قطب جنوب گرفتار شده نجات دهد

خبرگزاری ایتارتاس یکشنبه از سیدنی گزارش داد که ˈایگور کیسلفˈ ناخدای کشتی روسی که با 22 خدمه در بین یخ هایی به ضخامت سه تا چهار متر و بیشتر گرفتار شده است اعلام کرد که خدمه تلاش می کنند تا رسیدن یخ شکن ˈپولار استارˈ کشتی خود را آماده دریانوردی نگهدارند.

به گفته مقامات دریانوردی استرالیا یخ شکن ˈپولار استارˈ یکشنبه بندر سیدنی را بسوی قطب جنوب ترک کرد تا کشتی ˈاکادمیک شوکالسکیˈ و یخ شکن ˈزو لانگˈ (اژدهای برفی) از چین را که در یخ های گرفتار شده اند نجات دهد.

ˈکیسلفˈ گفت: تا آنجا که من می دانم سرعت ˈپولار استارˈ 12 گره دریایی است و براساس ارزیابی های اولیه یک هفته دیگر (22 دی ماه) به کشتی ما خواهد رسید. البته این ارزیابی ها بدون توجه به هوا و وزش باد است.

یخ شکن سنگین آمریکایی می تواند یخ هایی با ضخامت یک متر و 80 سانتی متر را با سرعت سه گره دریایی بشکند و توان شکستن یخ هایی به ضخامت شش متر را نیز با سرعت کمتر دارد. به گفته این ناخدا امکان زیادی وجود دارد که این کشتی باشکستن یخ ها به ما برسد.

ناخدا ˈکیسلفˈ با بیان اینکه حال خدمه خوب است اعلام کرد که هوا نامساعد است و تماس رادیویی با کشتی چینی که در فاصله 21 کیلومتری ˈآکادمیک شوکالسکیˈ قرار دارد برقرار است. به گفته وی بنابر قراری که بین ناخداهای یخ شکن چینی و کشتی روسی گذاشته شده است دو کشتی برای هرگونه کمک به یکدیگر آمادگی دارند.

کشتی تحقیقاتی ˈآکادمیک شوکالسکیˈ که 10 روز پیش در قطب جنوب گرفتار شد 52 مسافر داشت که این عده پنجشنبه گذشته پس از تلاش برای نجات ناموفق کشتی با یک بالگرد نجات داده شدند. مسافران نجات یافته هم اکنون در یک یخ شکن استرالیایی بسر می برند و تا چند روز دیگر به سیدنی خواهند رسید.

مترجمام/1533** 1514
کد N42337

وبگردی