آفتاب
دستغیب پیشنهاد کرد:

نمایندگان در 6 ماه اول مسوولیت وزیران از آنان سوال نکنند، مگر در موارد اضطراری

نمایندگان در 6 ماه اول مسوولیت وزیران از آنان سوال نکنند، مگر در موارد اضطراری

تهران-ایرنا - نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیشنهادکرد: نمایندگان در 6 ماه اول مسوولیت وزیران از آنان سوال نکنند مگر در موارد اضطراری و اجازه دهند وزیران در حوزه مدیریتی خود تدبیر کنند.

سید احمدرضا دستغیب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: سوال حق نمایندگان است و وزیران موظف به پاسخ به آنها هستند.

وی ادامه داد: در این راستا ملاحظاتی وجود دارد که نمایندگان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: وزیران باید فقط پاسخگوی مسایلی باشند که در حیطه وظایف آنها است.

دستغیب درمورد پیشنهاد خود برای سوال از وزیران توضیح داد: با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس یا فرهنگ سازی در میان نمایندگان باید روشی ایجاد شود که در 6 ماهه اول مسوولیت وزیران نمایندگان از آنان سوالی نپرسند.

وی تصریح کرد: مجلس باید به وزیران اجازه دهد درباره حوزه مدیریتی خود تدبیر کنند مگر در موارد اضطراری که در آن صورت می توانند سوال کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین گفت: برخی سوال های نمایندگان مجلس از وزیران بیش از اندازه متوجه منطقه خاصی است و منطقه گرایی را افزایش می دهد، لازم است نمایندگان مسایل کلان را مورد توجه قرار دهند.

دستغیب اظهارداشت: هیات رییسه مجلس در راستای تجمیع سوال های نمایندگان باید پیشنهادهایی را به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارایه دهند تا زمانی که وزیری به مجلس می آید درباره همه پرسش ها پاسخ دهد و در وقت صرفه جویی شود.

وی با یادآوری این که نمایندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: در سوال نمایندگان از وزیران تا حدی صدا و سیما و اصحاب رسانه نیز مقصر هستند زیرا وظایف نمایندگان را درست برای مردم تشریح نمی کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس یادآور شد: این امر موجب می شود مردم به نمایندگان فشار آورند و نمایندگان مجلس نیز به اعمال فشار به دولت روی آورند.

دستغیب تاکید کرد هم اکنون شرایط کشور و بویژه اتفاقاتی که در صحن علنی مجلس می افتد، این موضوع را نشان می دهد که روابط هنوز در شرایط منطقی قرار نگرفته است.

وی افزود: ولی ما برای پیشرفت کشور نیاز به همدلی و همیاری داریم و باید از طعنه زدن به یکدیگر و وسواس به خرج دادن در برخی از حوزه ها که باعث افزایش اصطکاک می شود، پرهیز کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری دوشنبه گذشته در دیدار با مجمع نمایندگان استان گیلان به طرح دهها سوال نمایندگان از وزیران در مدت سه ماه اشاره کرد و اظهار داشت: سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزیران با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال برآورده نکردن آن، نباید تهدید شود.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید وزیران را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.

روحانی یادآور شد: اما بنده از وزیران خواسته ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند.

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشور هستند.

سیام(4)**9121**9132**1336
کد N42113

وبگردی