آفتاب
در دیدار سفیر سوریه در ایران با فرجی‌دانا مقرر شد

تسهیلات جدید وزارت علوم برای دانشجویان سوری/ اعطای 80 بورس تحصیلی ارشد و دکتری

تسهیلات جدید وزارت علوم برای دانشجویان سوری/ اعطای 80 بورس تحصیلی ارشد و دکتری

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دیدار با دکتر عدنان حسن محمود سفیر سوریه در ایران با اعطای 50 بورسیه تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد و 30 بورسیه در دوره دکتری به دانشجویان سوریه موافقت کرد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر رضا فرجی‌دانا در این دیدار با اشاره به دیدار خود از مراکز آموزش عالی سوریه در زمان تصدی ریاست دانشگاه تهران از تخریب دانشگاهها و موسسات علمی این کشور در جنگ ابراز تاسف و اظهار امیدواری کرد: این جنگ هرچه سریعتر به نفع مردم سوریه تمام شود.

وی تاکید کرد : موضع همیشگی دولت ایران در قبال سوریه حمایت از حق انتخاب مردم سوریه و مخالفت با مداخله کشورهای خارجی در این کشور است.

وزیر علوم گفت: هم اکنون 356دانشجوی سوری در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحصیل می کنند که 223نفر از آنها بورسیه کامل هستند و هزینه تحصیل 66دانشجوی دیگر نیز توسط ایران پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه 200نفر از دانشجویان سوریه در ایران در دوره کارشناسی و 156نفر در دوره تحصیلات تکمیلی هستند ، از ورود 42 دانشجوی جدید سوری به مرکز آموزش زبان فارسی خبر داد.

دکتر فرجی دانا ضمن تاکید بر گسترش همکاریهای علمی دوجانبه گفت : در موافقت نامه قبلی بین وزارت علوم ایران و سوریه پذیرش 40 دانشجوی تحصیلات تکمیلی سوری در ایران مورد توافق قرار گرفته بود که با توجه به شرایط امروز سوریه در این کشور ، وزارت علوم آمادگی خودرا برای پذیرش 30دانشجوی بورسیه در دوره دکتری و 50دانشجو در دوره کارشناسی ارشد نیز اعلام می کند.

وی افزود:همچنین وزارت علوم آمادگی دارد تا به 200 دانشجوی سوری در دوره کارشناسی امکان تحصیل در دانشگاههای ایران را بدهد و حتی بخشی از شهریه تحصیل آنها را بپردازد.

فرجی دانا تاکید کرد: ازتحصیل دانشجویان سوری در دانشگاههای ایران به ویژه در دوره کارشناسی که دانشگاههای ما ظرفیت بالایی دارند استقبال می کنیم .

دکتر عدنان حسن محمود سفیر سوریه در تهران نیز با اشاره به وقوع جنگ در این کشور گفت : جنگ موجود در سوریه علیه ارزش‌های انسانی و اخلاقی مشترک بین ایران و سوریه است که توسط تروریست های حامی غرب و برخی کشورهای منطقه راه افتاده است.

وی افزود : جنگ سوریه که علیه تمام امکانات و تاسیسات زیربنایی سوریه می باشد جنگ علیه اندیشه انسانی است و در صدد ضربه زدن به زیر ساخت های آموزشی و فرهنگی سوریه است.

جنگ امروز در سوریه جنگی اندیشه ای و معرفتی است

سفیر سوریه تاکید کرد : این جنگ به دلیل مقاومت ملت سوریه در مقابل صهیونیسم به این کشور تحمیل شد و تروریست ها ، دموکراسی را بهانه حمله به ارزشهای انسانی و ملت ها قرار داده اند و امروزه در لبنان و عراق و دیگر کشورها نیز دست به تخریب زده اند.

وی با اشاره اینکه وهابیون برای ترویج اعتقادات خود اقدام به انتشار وسیع کتب و مجلات در منطقه می کنند جنگ امروز در سوریه را جنگی اندیشه ای و معرفتی عنوان کرد.

عدنان حسن محمود مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور ایران و مسئولان عالی رتبه ایرانی در حمایت از مردم سوریه را باعث دلگرمی مردم سوریه دانست و خواهان مضاعف شدن روابط علمی دانشگاهی دو کشور شد.

وی اعطای فرصت مطالعاتی به اساتید سوریه در دانشگاههای ایران ، ایجاد دانشگاه مشترک و افزایش دانشجویان بورسیه سوری را از درخواست های خود از وزارت علوم در راستای افزایش همکاریهای علمی برشمرد .

در پایان این دیدار مقرر شد بزودی سومین نشست کارگروه توسعه همکاریهای علمی ایران و سوریه تشکیل و قرار داد اجرایی دوساله فی مابین تدوین شود.

انتهای پیام

کد N41788

وبگردی