آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یک استاد دانشگاه: در طرح جان کری هم‌چنان سلطه رژیم صهیونیستی بر فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند

یک استاد دانشگاه: در طرح جان کری هم‌چنان سلطه رژیم صهیونیستی بر فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند

یکی از اساتید پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین گفت که کلیات طرح جان کری به گونه‌ای است که سلطه رژیم صهیونیستی هم‌ چنان بر سرزمین‌های اشغالی و فلسطینیان باقی خواهد ماند.

مجید صفاتاج در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره طرح پیشنهادی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گفت: از سال 1991 میلادی که مذاکرات دو جانبه فلسطینی و اسراییلی آغاز و به توافق اوسلو منجر شد تاکنون این مذاکرات هیچ‌گونه دستاوردی برای فلسطینی‌ها نداشته است. از همان زمان نیز پیش‌بینی می‌شد که این مذاکرات صرفا به منظور متوقف کردن انتفاضه فلسطینی‌ها باشد، بنابراین هر بار طرف اسراییلی تاکید می‌کرد که طرف فلسطینی باید انتفاضه را مهار کند.

او ادامه داد: در مجموع نیز چون رژیم صهیونیستی سیاست توسعه‌طلبی را در قبال اراضی عربی فلسطینی و غیر فلسطینی دنبال می‌کند هیچ‌گاه از سرزمین‌های اشغالی به خصوص سرزمین‌هایی که دارای موقعیت‌های ژئوپلتیک هستند، عقب‌نشینی نکرد و نخواهد کرد بنابراین برخلاف توافقنامه اوسلو و دیگر توافقات شهرک‌سازی را متوقف نکرد. در شرایط کنونی نیز طرح صلح یا ابتکار عمل جان کری هم در این راستاست یعنی اولا کلیات طرح به گونه‌ای است که سلطه اسراییل هم‌چنان بر سرزمین‌های اشغالی فلسطینی و فلسطینیان باقی خواهد ماند و در ثانی فلسطینی‌ها چیزی کم‌تر از حتی توافق‌نامه "اوسلو 1" را به دست خواهند آورد. مساله سوم این که وقتی کرانه باختری و نوار غزه از هم جدا شوند، به صورت دو جزیره جدا از هم خواهند بود که این امر حاکمیت فلسطینی را مخدوش خواهد کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ از این رو می‌توان گفت که تعیین خطوط مرزهای جدید برای اسراییل و فلسطینی‌ها هم در این راستا است یعنی به طور کامل حاکمیت فلسطینی را بر کرانه باختری و نوار غزه را مخدوش خواهد کرد و سلطه اسراییل را بر اراضی اشغالی 67 و به ویژه 48 تثبیت خواهد کرد.

صفاتاج گفت: بنابراین این طرح صلح بیش از آن که به نفع طرف فلسطینی باشد به نفع رژیم صهیونیستی است و فلسطینی‌ها به ویژه محور مقاومت آن را نخواهد پذیرفت. تشکیلات خودگردان و ابومازن هم مجبور است که تحت فشار افکار عمومی فلسطین، واکنشی دراین باره داشته باشد چون این طرح به معنای صرف نظر کردن از بخش دیگری از سرزمین‌های 67 است و این نکته‌ای است که به عنوان خط قرمز فلسطینی‌ها مطرح می‌شود و حتی یاسر عرفات هم اعلام کرده بود که ما دولت فلسطین را به پایتختی "قدس" بنا خواهیم کرد.

وی افزود: آن چه الان در حال مطرح شدن است این است که دیگر حتی دولت فلسطینی هم به رسمیت شناخته نخواهد شد و جزایر جدا از همی تشکیل می‌شود که حاکمیت خود مختار بسیار محدودی به فلسطینی‌ها در اداره امور شهرداری‌ها، شهرسازی و انتظامی داده خواهد شد و این در مجموع به ضرر فلسطینی‌ها خواهد بود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: عادلانه خواندن این طرح از سوی کری هم همانند بحث حقوق بشر، تروریسم و دفاع مشروع است که دفاع مشروع از سوی کری و آمریکا به عنوان تروریسم مطرح می‌شود و تروریسم صهیونیستی را به عنوان دفاع مشروع مطرح می‌کند. از این رو این عادلانه بودن هم از همین جهت است یعنی چیزی برای فلسطینی‌ها عادلانه خواهد بود که سرزمین‌های غصب شده به فلسطینی‌ها برگردانده شود که چیزی در این طرح در این باره وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N41751

وبگردی