آفتاب

سرنوشت الماجد، مرگ یا اعدام

سرنوشت الماجد، مرگ یا اعدام

صبح 28 آبان‌ماه 1392 – بیروت؛ دو انفجار در فاصله 5 دقیقه.

اخبار اولیه از حمله به سفارت ایران در بیروت حکایت دارد اما خبرهای بعدی مشخص می‌کند بمب‌های انتحاری در نزدیکی سفارت‌خانه منفجر شده‌اند.

دو بمب‌گذار انتحاری تلاش دارند با عبور از موانع حفاظتی ایجاد شده در نزدیکی سفارت ایران در بیروت خود را به داخل سفارت برسانند.

بمب‌گذار انتحاری اول با حمله به موانع حفاظتی سعی می‌کند مسیر را برای حمله اصلی باز کند. با انفجار اول "حاج رضوان فارس" معروف به حاج رضا، مسوول امنیتی سفارت به همراه پنچ تن از نیروهای امنیتی سفارت به بیرون از سفارت می‌آیند و به سرعت متوجه می‌شوند که یک ماشین در حال تلاش و حرکت برای رفتن به سوی سفارت است. حاج رضوان با شلیک گلوله به سوی راننده ماشین تلاش می‌کند حرکت ماشین را متوقف کند.

پیش‌دستی حاج رضوان باعث می‌شود تا عامل انتحاری دوم در درون ماشین و در همان نقطه با مواد منفجره‌ای به وزن پنجاه کیلوگرم خود را منفجر کند و این مکان در مقابل ساختمان مسکونی است که برخی از شهروندان ایرانی از جمله شیخ ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران در آن اقامت دارند.

این حمله بیش از 25 نفر شهید و 150 نفر زخمی دارد.

دستگاه‌های امنیتی مسوول بررسی حادثه در محل انفجار به هویت فردی سوری دست پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد دارای هویتی جعلی بوده و صاحب اصلی آن در اردوگاه صبرا اقامت داشته است.

چند ساعت بعد، یکی از اعضای گردان تروریستی عبدالله عزام وابسته به القاعده در توییتر اعلام می‌کند این عملیات از سوی دو تن از جوانان اهل سنت در لبنان انجام شده است و مدعی می‌شود که این گونه عملیات‌ها تا زمان تحقق خواسته‌های‌شان یعنی عقب‌نشینی نیروهای ایران و حزب‌الله از سوریه و آزادی اعضای زندانی این گردان از زندان‌های لبنان، ادامه خواهد داشت.

با مشخص شدن هویت حمله کنندگان به سفارت ایران در بیروت، تلاش‌ها و فشارهای دیپلماتیک برای دستگیری و مجازات طراحان و عاملان این حمله تروریستی افزایش می‌یابد.

اما رهبر این گروهک تروریستی کیست؟

ماجد الماجد؛ یک تبعه سعودی است که در تابستان 2012 رهبری گروه "گردان‌های عبدالله عزام" از گروه‌های وابسته به القاعده را بر عهده می‌گیرد.

این گروه برای اولین‌بار در سال 2004 میلادی و با به عهده گرفتن مسوولیت سه انفجار در مصر اعلام موجودیت می‌کند و بعدها مسوولیت چند عملیات تروریستی در لبنان از جمله حمله اخیر به سفارت ایران در بیروت را بر عهده می‌گیرد.

از دیگر اقدامات تروریستی گردان عبدالله عزام در لبنان سلسله انفجارهایی است که نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در جنوب لبنان را هدف قرار می‌دهد که خونبارترین این حملات انفجار گشتی نیروهای اسپانیایی در 24 ژوئن 2007 بود.

ماجد الماجد که برای اولین‌بار نام وی از طریق یک فیلم ویدئویی در 19 دسامبر 2013 منتشر می‌شود، در فهرست 85 رهبری است که در سال 2009 اعلام شد تحت پیگرد قانونی هستند.

الماجد سومین عربستانی است که موفق می‌شود رهبری گردان‌های عبدالله عزام را بر عهده بگیرد.

او در ماه‌های اخیر چندین‌بار از اردوگاه عین الحلوه که متعلق به ‌آوارگان فلسطینی و در جنوب لبنان است به سوریه جهت هم‌پیمان شدن با ابومحمد الجولانی، امیر جبهه تروریستی النصره، می‌رود.

این تروریست چند روز پیش به همراه یک تروریست عربستانی دیگر توسط نیروهای سازمان اطلاعات لبنان و در هنگام خروج از بیمارستانی در بیروت بازداشت می‌شود.

یک روزنامه لبنانی فاش می‌کند که سازمان اطلاعات آمریکا در دستگیری رهبر گروه تروریستی گردان‌های عبدالله عزام با لبنانی‌ها همکاری کرده است.

سازمان اطلاعات نظامی آمریکا چند روز قبل با ارسال یک پیام فوری به شاخه امنیت استراتژیک وزارت دفاع لبنان اعلام می‌کند که ماجد الماجد در یک منزل مسکونی در شهرک "عرسال" و در وضعیت جسمی نابه سامانی به سر می‌برد.

2 روز پس از ارسال پیام مذکور، پیام دیگری از سوی سازمان اطلاعات آمریکا به وزارت دفاع لبنان می‌رسد که در آن اعلام شده الماجد توسط یک دستگاه آمبولانس برای شست‌وشوی فوری کلیه به بیمارستانی در بیروت منتقل شده و در یکی از بیمارستان‌های پایتخت به سر می‌برد.

در همین حال یک گروه ویژه در بخش مدیریت اطلاعات لبنان تشکیل می‌شود که وظیفه این گروه سرشماری و تشخیص هویت تمام کسانی بود که در آن زمان در بیمارستان‌های لبنان در حال معالجه امراض مربوط به کلیه بودند و از این طریق این گروه ویژه توانست ماجد الماجد را در یکی از بیمارستان‌های بیروت شناسایی کند.

پیشنهاد درباره حمله به بیمارستان و سپس بازداشت وی مطرح می‌شود که همگی به دلایل امنیتی و خطرات احتمالی از جمله تحت نظر بودن الماجد و بروز درگیری‌ها و در نتیجه فرار و کشته شدنش رد می‌شوند.

نیروهای امنیتی و اطلاعات لبنان پس از شناسایی الماجد تصمیم می‌گیرند منتظر نظر پزشک معالج وی بمانند. 26 دسامبر پزشک معالج تشخیص می‌دهد که وی می‌تواند مرخص شود. الماجد نیز به همراه یک شخص دیگر که وی را همراهی می‌کند پس از غروب خورشید و به وسیله یک آمبولانس به سمت عرسال حرکت می‌کند. حرکت او تحت نظارت و مراقبت نیروهای سازمان اطلاعات است. پس از خروج آمبولانس از بیروت و قرار گرفتن آن در مسیر استان "البقاع" در شرق لبنان، گروهی ویژه‌ از ارتش لبنان که در این منطقه با ادوات و تجهیزات متعددی کمین کرده بودند خودرو را متوقف ‌کرده و الماجد و همراه وی را غافلگیر می‌کنند.

از آن جا که بیم آن می‌رود تروریست همراه الماجد مجهز به کمربند انتحاری باشد، عملیات با سرعت انجام می‌شود تا اجازه بروز هر نوع عکس‌العمل از الماجد و همراه وی سلب شود و در کم‌تر از دو دقیقه رهبر گروه تروریستی "گردان‌های عبدالله عزام" و همراه وی بازداشت می‌شوند و به مقر وزارت دفاع منتقل می‌شوند.

پس از بازداشت الماجد یک نشست فوق‌العاده در دفتر فرماندهی ارتش با مشارکت مسوولان عالی‌رتبه در سازمان اطلاعات لبنان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در نشست مذکور تصمیم می‌گیرند تمام اطلاعات درباره نحوه بازداشت الماجد محرمانه باقی بماند.

وزیر دفاع لبنان اولین مقام مسوولی است که این خبر را منتشر می‌کند اما با فشار سعودی‌ها حرف خود را پس می‌گیرد.

مقامات ایران به دنبال تایید این خبر هستند و برای انتشار آن فشار می‌آورند. بالاخره مقامات لبنانی تایید می‌کنند که الماجد دستگیر شده است.

با انتشار گسترده خبر دستگیری الماجد، وزیر خارجه ایران در تماسی تلفنی با همتای لبنانی‌اش از تلاش‌های مقامات این کشور برای دستگیری این تبعه عربستانی تشکر می‌کند. هم‌چنین ایران از مقامات لبنانی می‌خواهد که در بازجویی‌ از این تروریست حضور داشته باشد اما عربستان مخالف است و می‌خواهد این تبعه عربستانی به ریاض مسترد شود.

برخی منابع می‌گویند الماجد از بندربن سلطان، رییس سازمان اطلاعات عربستان دستور می‌گرفته و فرزند بن سلطان در هنگام دسگیری الماجد همراه او بوده است.

اصرارهای مقامات عربستانی برای تحویل این تروریست به ریاض، احتمال بازداشت این عضو خاندان سعودی را تقویت کرده است و محافل سیاسی و رسانه‌یی لبنان نگران هستند ماجد الماجد و فرد بازداشت‌ شده همراهش به طور مخفیانه به بندر بن سلطان، شاهزاده سعودی و رییس سازمان امنیتی عربستان تحویل داده شوند.

برخی منابع لبنانی می‌گویند الماجد در سال‌های گذشته تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی دستگاه امنیتی عربستان به ویژه بندر بن سلطان قرار داشته و ماموریت جدید او انفجارهای گسترده در لبنان و ایجاد آشفتگی و ترس هم‌زمان با طرح دیگر عربستان برای فروپاشی سیاسی در لبنان بوده است.

علی عواض عسیری، سفیر عربستان در بیروت به یک روزنامه سعودی می‌گوید: ریاض خواستار استرداد این تبعه سعودی (الماجد) است.

اما به ناگاه صبح شنبه خبر می‌رسد الماجد به دلیل اوضاع جسمانی نامطلوب و نارسایی کلیه جان باخته است.

این در حالی است که پزشک معالج او پیش از دستگیری و هنگام مرخص کردنش از بیمارستان وضعیت جسمانی الماجد را پایدار توصیف کرده بود.

مقامات ایرانی به سرعت واکنش نشان می‌دهند. سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای می‌گوید هیچ‌گونه خلل و نقصانی در عزم ایران برای پیگیری حقوقی و بین‌المللی حمله تروریستی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت ایجاد نشده است.

ایران به‌عنوان خسارت دیده اصلی هم‌چنان خواستار شناسایی و مجازات طراحان و عاملان اقدام تروریستی مقابل سفارت ایران در بیروت است که به شهادت یک دیپلمات و همسر یک دیپلمات دیگر منجر شده است.

ایران خواهان مجازات همه عاملان این حمله تروریستی می‌شود.

دستگیری، اعدام و مرگ سرنوشت یکسان همه رهبران گروه‌های تروریستی است اما نقطه مشترک آن مرگ و یا اعدام سریع است.

بن‌ لادن رهبر القاعده و عبدالمالک ریگی رهبر گروهک تروریستی جندالله و حتی صدام حسین و معمر قذافی در مدت زمان کمی بعد از دستگیری، کشته شده‌اند و توجیه اصلی دستگاه‌های امنیتی برای این امر جلوگیری از اقدامات تروریستی نیروهای آنان برای آزادی‌شان بوده است.

حال مشخص نیست ماجد الماجد، رهبر گروهک تروریستی گردان‌های عبدالله عزام نیز با همین هدف یعنی پیشگیری از عملیات‌های تروریستی برای آزادیش کشته شده و یا به دلیل بیماری مرده است و یا این که برای جلوگیری از تخلیه اطلاعاتی شدنش توسط سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه کشته شده است.

ولی آن چه مشخص است این است که ایران به‌عنوان خسارت دیده اصلی خواهان شناسایی و مجازات طراحان و عاملان حمله به سفارتش در بیروت است.

باید منتظر ماند و دید پاسخ مقامات لبنانی به ایران درباره مرگ الماجد چیست.

گزارش از داود حاجبیان

کد N41601

وبگردی