آفتاب

قشقاوی: دیپلماسی عمومی باید تقویت شود

قشقاوی: دیپلماسی عمومی باید تقویت شود

تهران - ایرنا - معاون امور مجلس و کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ظرفیت دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران قابل توجه است، گفت: دیپلماسی عمومی نیازمند تقویت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «حسن قشقاوی» روز یکشنبه در همایش دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، افزود: تحریم بنزین هواپیما و یا داروهای خاص در قطعنامه ها نبوده، اما به دلیل تحریم سیستم بانکی امکان تهیه این اقلام محدود شده بود.

وی ادامه داد: تحریم بنزین هواپیما یا داروهای خاص می توانست با فشار افکار عمومی متوقف شود.

معاون امور مجلس وزیر امور خارجه با انتقاد از نمایندگان مجلس در ضعف دیپلماسی عمومی، اضافه کرد: این همه منتقد در رسانه ها مقاله می نویسند اما کدام یک از آنها برای کاهش فشارهای خارجی از اهرم دیپلماسی عمومی استفاده کرده اند؟

قشقاوی به حضور 5 میلیون ایرانی در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: این عده با احتساب خانواده ای سه نفره حدود 15 میلیون نفر هستند که می توانند موجی از دیپلماسی عمومی به راه بیاندازند.



**کمیته هدایت دیپلماسی عمومی تشکیل شود

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان ایرانی مقیم استکهلم با بیان اینکه دیپلماسی عمومی موضوعی مهم اما نیازمند آموزش است، خواستار تشکیل کمیته ای برای این کار شد که معاون کنسولی وزیر امور خارجه از این پیشنهاد استقبال کرد.

قشقاوی همچنین در پاسخ به یکی از دانشجویان که از به کار بردن واژه «ام پی تی» توسط یکی از نمایندگان انتقاد می کرد، گفت: مجلس فعلی یکی از قوی ترین و علمی ترین مجالس پس از انقلاب است و عمدتا دارای مدرک دکترا و فوق لیسانس هستند.

وی ادامه داد: ایرادی که وجود دارد این است که چون حزب و یا فراکسیون نهادینه نشده است، نمایندگان به صورت فردی اظهار نظر می کنند، و اینگونه اشتباهات رخ می دهد.

قشقاوی با بیان اینکه اکثر نمایندگان مجلس طرفدار دیپلماسی رسمی هستند، تصریح کرد: سوالات و خواسته ها باید در قابل فراکسیون شکل گیرد و فقط نفی، سلب و مطالبه گری فایده ای ندارد و باید پیشنهاد هم ارایه کنند.

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه صرف انتقاد از دیپلماسی و سیاست خارجی دولت مفید نیست، گفت: نمایندگان مجلس بیایند و بگویند می توانیم با اشتون، کری و دیگران مذاکره کنیم و این ضعف ها را نداشته باشیم.

قشقاوی در پاسخ به سوال دانشجویی که خواهان آموزش چگونگی استفاده از دیپلماسی عمومی بود، گفت: با توجه به اینکه شما در جامعه هدف حضور دارید و با فرهنگ آن جامعه آشنا هستید شما باید برداشت های مخاطب را به ما منتقل کنید.



**ضعف دیپلماسی عمومی، اصلی ترین علت تحریم

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین علت تحریم ضعف دیپلماسی عمومی است، ادامه داد: دیپلماسی رسمی برای بیان منطق ما کافی نیست، ما می توانیم در داخل مطالبی را بگوییم و همه تکبیر بگویند و فکر کنیم که همه دنیا آن را قبول دارند در حالی که شاید اینگونه نباشد، از این رو نیازمند استفاده از دیپلماسی عمومی هستیم.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره کمیته نظارت بر تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: تاکنون چنین طرحی مطرح نشده و از این رو نمی توانم درباره موضوعی که به دست ما نرسیده اظهار نظر کنم.

ادامه دارد...

سیام** 1429**9012**1535
کد N41583

وبگردی