آفتاب

السیسی در آستانۀ استعفا

السیسی در آستانۀ استعفا

تسنیم نوشت:

منابع خبری مصری اعلام کردند: وزیر دفاع مصر به منظور شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری مصر از سمت وزارت دفاع کنار می رود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الوفد؛ منابع آگاه در وزارت دفاع و ریاست جمهوری مصر اعلام کردند: به زودی ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر به منظور آمادگی برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور از این سمت معاف خواهد شد.
این پایگاه خبری در ادامه اعلام کرد: وزارت دفاع مصر نیز سه شنبه هفته گذشته تصمیم گرفت، راه را برای نامزدی ژنرال عبدالفتاح السیسی در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر فراهم کند از این رو دستور داد، تمام درجه داران ارتش مصر برای استفاده از حق سیاسی خود در مصر یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می توانند از سمت نظامی خود استعفا دهند.
در این میان شبکه تلویزیونی ام بی سی مصر هم در خبری فوری اعلام کرد: ظرف چند روز آینده ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر از این سمت معاف خواهد شد.
پایگاه خبری الفجر مصر هم راس ساعت 7 و 3 دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی قاهره اعلام کرد: ژنرال عبدالفتاح السیسی به زودی از سمتش معاف می شود، و زیاد بهاء الدین وزیر تعاون بین المللی مصر هم از این سمت معاف خواهد شد.
این پایگاه خبری در ادامه به نقل از منابع نظامی در ارتش مصر افزود: شورای عالی نظامی مصر در جلسه روز سه شنبه گذشته تصمیم گرفت ژنرال صدقی صبحی رئیس کنونی ستاد مشترک ارتش مصر به عنوان وزیر دفاع جدید مصر انتخاب شود، همچنین این شورا در آن جلسه موافقت کرد تا ژنرال عبدالفتاح السیسی را از سمت وزرات دفاع برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر معاف کنند.
پایگاه خبری صدی البلد مصری هم در این باره به نقل از منابع نظامی مصری اعلام کرد: ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر تصمیم گرفته است بعد از اعلام نتایج همه پرسی قانون اساسی مصر و در صورت تایید این قانون از سوی ملت مصر تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر را اعلام کند.
پایگاه خبری 24 امارات هم ضمن اعلام اخبار منابع خبری مصر در این باره اعلام کرد: نامزد شدن یا نشدن ژنرال عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر جنجالی در محافل سیاسی این کشور به راه انداخته است، برخی از منابع وابسته به ارتش مصر خبرهای چند روز اخیر مصری را درباره نامزدی وزیر دفاع فعلی برای سمت ریاست جمهوری رد کرده اند، اما برخی از منابع خبری دیگر در این باره اعلام کرده اند، ژنرال عبدالفتاح السیسی معتقد است در صورت تایید قانون اساسی مصر از سوی ملت در همه پرسی، وی مکلف به نامزدی در این انتخابات خواهد بود، و در غیر این صورت نامزد نشدنش می تواند باعث دلسردی ملت مصر شود.
دکتر سامح فوزی کارشناس و پژوهشگر مرکز مطالعات سیاسی و عضو سابق مجلس شورای مصر در این باره می گوید: شانس پیروزی السیسی در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر بسیار زیاد است، و وی قادر خواهد بود در همان مرحله نخست بیرگزاری انتخابات سرنوشت آن را به سود خود رقم بزند.
وی در ادامه گفت: در صورت اعلام رسمی نامزدی عبدالفتاح السیسی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری باعث می شود بسیاری از چهره های سیاسی دیگر مصمم برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری مصر نظیر حمدین صباحی و احمد شفیق با مشاهده نام السیسی از این رقابت ها کنار بکشند.
وی افزود: حتی چهره های انقلابی همچون خالد علی و چهره مذهبی نظیر عبدالمنعم ابوالفتوح هم از این رقابت ها کنار بکشند.

5252

کد N41467

وبگردی