آفتاب

مخالفت رژیم صهیونیستی با پیشنهادهای آمریکا درباره دره اردن

مخالفت رژیم صهیونیستی با پیشنهادهای آمریکا درباره دره اردن

به دنبال طرح پیشنهاد جان کری درخصوص دره اردن، یکی از اعضای کابینه اسرائیل نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) اعلام کرد که تل‌آویو پیشنهادهای واشنگتن درباره دره اردن را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت: امنیت باید در دستان ما باقی بماند. هر کس که به دنبال پیشنهاد یک راه‌حل در دره اردن با استقرار نیروهای بین‌المللی، پلیس فلسطین یا تیمی‌های تکنولوژیکی است، باید بداند که این امر در خاورمیانه غیرقابل قبول است.

اظهارات وزیر اطلاعات این رژیم پس از سفر سه روزه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه مطرح شده است که به دنبال ارائه چارچوب دیپلماسی رفت و برگشت برای مذاکرات نهایی میان اسرائیل و فلسطین است.

پس از سه سال توقف مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل و در حالی که ضرب‌الاجل ماه آوریل 2013 برای انجام این مذاکرات در حال نمایان شدن است،‌ جان کری متعهد شده تا در ماه‌های آتی به شدت برای انجام این روند تلاش کند.

مقام‌های اسرائیلی افشای جزئیات بیشتری را درباره چارچوب پیشنهادی رد کردند و جان کری اذعان داشته که این چارچوب در جریان سفر اخیرش به خاورمیانه به توافق نمی‌رسد.

فلسطینی‌ها امیدوارند تا با حضور نیروهای بین‌المللی در دره اردن بتوانند کنترل آن را تحت معاهده صلحی که کنار گذاشته شده، به دست بگیرند. اما در عوض، آمریکا یک حضور نظامی متشکل از نیروهای فلسطینی - اسرائیلی را در منطقه برای تضمین امنیت پیشنهاد کرده که البته بدون یک ضرب‌الاجل در زمانی است که سربازان اسرائیلی منطقه را ترک خواهند کرد. با این حال اسرائیل بر ادامه حضور نظامی بلندمدت در دره اردن تاکید دارد.

جان کری اعلام کرد، معاهده صلح به مسائلی خواهد پرداخت که دو طرف را جدا کرده است. این موارد شامل بررسی مساله کشور آتی فلسطین، آوارگان، سرنوشت قدس، امنیت و به رسمیت شناختن دو سویه است.

انتهای پیام

کد N41295

وبگردی