آفتاب

مک‌کین و گراهام: اوباما مسئول اشغال فلوجه توسط القاعده است

مک‌کین و گراهام: اوباما مسئول اشغال فلوجه توسط القاعده است

سناتورهای جمهوری خواه آمریکا، به این دلیل که گروه‌های وابسته به القاعده کنترل بخش‌هایی از عراق از جمله شهر فلوجه را که پیشتر توسط نیروهای آمریکایی کنترل می‌شد، در دست گرفته‌اند، دولت باراک اوباما را سرزنش کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، جان مک کین و لیندسی گراهام، سناتورهای جمهوری خواه آمریکا حوادث اخیر عراق را غم انگیز و قابل پیش بینی خوانده و عنوان کردند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این تفکر غلط را به آمریکایی‌ها منتقل کرد که رهبران عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان بودند.

مک کین و گراهام در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: هر چند بسیاری از عراقی‌ها مسئول این فاجعه راهبردی هستند، اما نمی‌توان از مسئولیت آمریکا در آن گذشت. وقتی که اوباما نیروهای آمریکایی را از اعراق خارج کرد، بسیاری از ما پیش بینی کردیم که خلاء نیروهای آمریکایی را دشمنان ما پر خواهند کرد و همین اتفاق نیز افتاد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، مبارزان مرتبط با القاعده پس از سه روز مبارزه خونین موفق شدند روز جمعه کنترل فلوجه را برعهده بگیرد.

در درگیری همان روز ارتش عراق با شبه نظامیان برای به دست آوردن دوباره کنترل این شهر، حداقل هشت تن کشته و بسیاری نیز زخمی شدند.

نیروهای آمریکایی در یکی از خونین ترین درگیری‌های جنگ عراق، موفق شدند در سال 2004 کنترل فلوجه را به دست آورند.

دولت اوباما اقدام جدید القاعده را وحشیانه خوانده و اعلام کرده که در حال همکاری با دولت عراق و سران قبایل در این زمینه است.

مک کین و گراهام تصریح کردند: ما می‌دانیم که اصلی‌ترین بلوک‌های سیاسی عراق، حامی باقی ماندن نیروهای آمریکایی بودند و ادعای دولت آمریکا در این خصوص اشتباه است.

به گفته ساکنان فلوجه مبارزان القاعده قصد داشته‌اند با طرح این ادعا که هدفشان دفاع از سنی‌های این شهر است، حمایت مردم آن را به دست آورند.

استان سنی نشین الانبار در همسایگی با اردن و سوریه، مرکز شورش‌های سنی علیه نیروهای آمریکایی در طول حمله به عراق بود.

انتهای پیام

کد N41294

وبگردی