آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رویوران: اقدامات تروریستی سوریه و روسیه با یکدیگر مرتبط هستند

رویوران: اقدامات تروریستی سوریه و روسیه با یکدیگر مرتبط هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: انفجارهای اخیر سوریه، لبنان و روسیه نشان می‌دهند که تروریسم پدیده‌ای جهانی شده است.

حسن رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با حملات تروریستی اخیر در مناطق مختلف از جمله عراق، لبنان و روسیه عنوان کرد: متاسفانه حملات سلفی‌های تکفیری به پدیده‌ای فراملی تبدیل شده که کل جهان اسلام را در بر گرفته است.

وی دلیل تندروی‌های گروه‌های تکفیری را نگرش آنها دانست و افزود: سلفی‌های تکفیری نه تنها با یکدیگر در ارتباط هستند بلکه از نظر فکری هم یک خط مشی را دنبال می‌کنند و سایر گروه‌ها را به دلیل پاییبند نبودن به اسلام تکفیر کرده و علیه غیرنظامیان دست به اقدامات نظامی می‌زنند. آنها در افغانستان،‌ یمن، سومالی، صحرای آفریقا و بسیاری دیگر از مناطق جهان نفوذ کرده‌اند و در بخش‌های مختلف براساس تفکر تکفیری القاعده فعالیت می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وقایع غرب عراق گفت: در غرب این کشور اعتراضاتی به ویژه درمرکز استان الانبار صورت گرفت و اعتراضات این مناطق که علیه نظام حاکم عراق صورت گرفت باعث شد تا گروه‌های وابسته به القاعده از ناامنی‌ها سوء استفاده کرده و در همین مناطق هم بیشترین سربازگیری خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: این گروه‌های تکفیری فعال در عراق، اقدامات تروریستی بسیاری در این کشور انجام دادند که می‌توان به ترور 5 نظامی و یک سرلشگر ارتش این کشور اشاره کرد، همچنین پرتاب چندین موشک به سمت استان کربلا در آستانه اربعین که در نهایت باعث شد دولت عراق تصمیم به پاکسازی مناطق غربی به ویژه در شهر رمادی و استان الانبار بزند نیز از جمله این اقدامات است که در نتیجه آن بخش وسیعی از این نیروها از بین رفتند و باقی مانده‌های آنها هم به سمت مرز سوریه حرکت کردند.

رویوران با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در مرز عراق و سوریه گفت: حرکت گروه‌های تکفیری به مرز سوریه و باقی ماندن آنها در این نقطه مرزی کاملا معنادار بوده و می‌رساند که متأسفانه منابع حمایتی آنها در همین مرزها به ویژه در عربستان سعودی و سوریه قرار دارد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با همکاری برخی کشورها با ارتش عراق برای سرکوب گروه‌های تروریستی غرب این کشور خاطرنشان کرد: ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم است که خوشبختانه در دهه 60 موفق شد با موفقیت از این معضل عبور کند که این امر سرمایه بزرگی برای ما محسوب می‌شود. بنابراین ایران می‌تواند آن را در اختیار عراق و سایر کشورها هم بگذارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: دولت آمریکا هم جنگ افزارها و هلی‌کوپتر هایی را در اختیار دولت عراق گذاشته تا ارتش این کشور با تروریسم مقابله کند. در همین راستا می‌توان گفت در حال حاضر به نوعی همکاری‌هایی با دولت عراق در زمینه سرکوب نیروهای تکفیری صورت گرفته است و گروه‌های متعددی برای مبارزه با این پدیده که خطر آن تمام جهان را تهدید می‌کند به عراق کمک‌رسانی می‌کنند.

رویوران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انفجارهای روسیه این حملات را بی ارتباط با وقایع تروریستی سایر مناطق مانند سوریه و عراق‌ ندانست و خاطرنشان کرد: وقایع روسیه نیز در ارتباط با انفجارهای سوریه است. در سوریه شاهد شدت گرفتن این حملات بودیم زیرا بیشتر نیروهای سلفی تکفیری در این کشور استقرار یافته و با دولت مرکزی درگیر شده‌اند. همچنین نمی‌توان حمایت‌های عربستان سعودی و قطر از نیروهای تکفیری سوریه را نادیده گرفت زیرا این حمایت‌ها باعث پرورش و قدرت گرفتن آنها در این مناطق شده است و از سوی دیگر به گسترش چنین حملات تروریستی در سایر مناطق دامن زده که این امر باعث شکل‌گیری اجماع جهانی علیه تروریسم شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه در انفجارهای اخیر روسیه نمی‌توان نقش گروه‌های تندرو داخلی را نادیده گرفت عنوان کرد: گروه‌های چچنی در گذشته هم در این کشور دست به چنین اقداماتی زده‌اند. از سوی دیگر در سوریه هم حدود 2 هزار چچنی در حال جنگ هستند. بنابراین پدیده تروریسم جهانی شده است. یعنی در زمانی نیروهای چچنی در سوریه اقدام تروریستی انجام می‌دهند و در موقعیتی دیگر در سوریه حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: در هر صورت انفجارهای اخیر روسیه این کشور را برآن داشته که علیه تروریسم تکفیری باید جبهه‌ای بین‌المللی شکل بگیرد. به همین دلیل شاهد هستیم که امروز همان طور که پدیده تروریسم در جهان گسترش یافته جبهه ضد آن هم در سطح بین المللی در حال شکل‌گیری است. البته به نظر می‌رسد انفجارهای گذشته به منظور فشار به دولت روسیه در آستانه مسابقات 2014 صورت گرفته است و به نوعی اعلام حضور مجدد این گروه‌های تروریستی در سوریه است.

انتهای پیام

کد N41171

وبگردی