آفتاب

تاکید اشتون بر لزوم پایان جنگ در سودان جنوبی/ آغاز مذاکرات نمایندگان شورشیان و دولت در اتیوپی

تاکید اشتون بر لزوم پایان جنگ در سودان جنوبی/ آغاز مذاکرات نمایندگان شورشیان و دولت در اتیوپی

سفر وزیر خارجه سودان جنوبی به خارطوم، تاکید اشتون بر لزوم پایان جنگ و آغاز مذاکرات نمایندگان شورشیان و دولت در اتیوپی از جمله خبرهای مرتبط با ناآرامی های سودان جنوبی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سفر برنابا بنجامین وزیر خارجه سودان جنوبی به خارطوم با هدف تحویل نامه سالوا کر رئیس‌ جمهوری سودان جنوبی به عمر البشیر رئیس‌ جمهوری سودان خبر داد.

توبی لانزر هماهنگ‌ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در سودان جنوبی نیز در بیانیه‌ ای با اشاره به آواره شدن 200 هزار نفر در جریان درگیریهای دو هفته گذشته در این کشور بر تامین امنیت جان غیر نظامیان و برقراری آرامش در این کشور از سوی طرفین درگیر در ناآرامی های سودان جنوبی تاکید کرد.

همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر لزوم پایان جنگ و کشتار در سودان جنوبی از طرفین درگیر در ناآرامی ها خواست تا هرچه سریعتر سلاح های خود را زمین گذاشته و آتش بس کنند.

اشتون ضمن ابراز نگرانی درباره اوضاع وخیم سودان جنوبی از انجام مذاکرات در آیس بابا استقبال کرد و رسیدن به توافق برای پایان تیراندازی ها و خشونت ها را در سودان جنوبی اقدامی واجب خواند.

الجزیره نیز در مطلبی از تاخیر در مذاکرات مایکل کویی و یوهانیس موسی پوک مذاکره کنندگان ارشد دولت سودان جنوبی و شورشیان در آدیس بابا پایتخت اتیوپی همزمان با آمادگی ارتش برای حمله به شهر بور خبر داد.

تاخیر در گفتگوهای مذاکره کنندگان ارشد دولت سودان جنوبی و شورشیان درحالیست که میانجیگران گروه کشورهای شرق آفریقا موسوم به ایگاد در حال گفتگو با هیئت‌ های مذاکره کننده دولت و شورشیان به صورت جداگانه هستند.

در همین حال رویترز در گزارشی به اظهارات ردینا مفتی سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی پرداخت و از آغاز مذاکرات نمایندگان شورشیان و دولت سودان جنوبی در روز یکشنبه با هدف پایان دادن به درگیری و خشونت در سودان جنوبی پس از تاخیر در مذاکرات خبر داد.

درگیری ها در سودان جنوبی از اوایل ماه دسامبر سال جاری آغاز شده است. این درگیری ها در پی تصمیم سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی برای برکناری معاون خود به اتهام تلاش برای کودتا آغاز شد.

رئیس جمهوری سودان جنوبی معاونش "ریک ماکار" را در ماه ژوئن به گمان تلاش برای کودتا از سمتش برکنار کرده بود. سودان جنوبی، تازه ترین کشوری است که به سازمان ملل اضافه شده است. این کشور پیشتر بخشی از کشور سودان بود.

دو طرف درگیری در سودان جنوبی تحت فشار زیادی از سوی رهبران آفریقایی و کشورهای غربی برای دستیابی به توافق نهایی قرار دارند. کاخ سفید نیز حمایت از هر گروه درگیر در سودان جنوبی را به شدت رد کرده است.

در حالی که ریشه اصلی درگیری های خشونت آمیز سودان جنوبی رقابت ها و اختلافات سیاسی است ولی این درگیری ها به شدت در حال تبدیل به نزاع و جنگ قومی-قبیله ای است.

کد N41123

وبگردی