آفتاب
زاهدی در نطق میان دستور:

ورزای علوم و آموزش و پرورش نسبت به انتصابات سیاسی تجدیدنظر کنند/ وزارت خارجه مرگ مشکوک ماجد الماجد را پیگیری کند

ورزای علوم و آموزش و پرورش نسبت به انتصابات سیاسی تجدیدنظر کنند/ وزارت خارجه مرگ مشکوک ماجد الماجد را پیگیری کند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از نمایندگان نسبت به انتصابات سیاسی در وزارت علوم و آموزش و پرورش اعتراض دارند، گفت: وزرای این دو وزارتخانه کلیدی نسبت به انتصابات خود تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با گرامیداشت فرا رسیدن ماه ربیع الاول و ضرورت وجود وحدت اسلامی، گفت: متاسفانه این روزها برادرکشی در منطقه تبدیل به یک جریان شده است. مسائلی که در عراق، سوریه، مصر، بحرین و دیگر مناطق ملاحظه می کنیم با آنچه رسالت حضرت ختمی مرتبت بوده در تناقض است. امید است هر چه سریعتر این پدیده ناهنجار در جهان اسلام خاتمه یافته و علمای اسلام بتوانند در این خصوص نقش آفرینی نمایند.

وی با اشاره به موضوعات بین المللی در نطق خود گفت: در مذاکرات هسته ای نسبت به رفتار آمریکایی ها خوشبین نباشیم، از حقوق حقه خود در غنی سازی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای کوتاه نیاییم به ویژه اینکه تحقیر و توسعه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: غرب و آمریکا بدانند که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت جدی در منطقه است و نادیده گرفتن نقش کشورمان در حل مسائل منطقه امکان پذیر نبوده و به نتیجه رساندن مذاکرات صلح را در منطقه غیر ممکن می کند از این رو حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو 2 به نفع منطقه است و اگر آمریکایی ها فکر می کنند بدون ایفای نقش ایران مسئله سوریه قابل حل است، زهی خیال باطل.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مرگ مشکوک عامل انفجار مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت گفت: از وزارت امور خارجه کشورمان درخواست می کنیم که موضوع را به سرعت و به صورت جدی دنبال کند زیرا این فرد به یقین مخزن اسراری از تروریسم و حامیان آنها در منطقه بوده و در این مرگ مشکوک بعید نیست که آمریکا و حامیان آن نقش کلیدی داشته باشند.

زاهدی با اشاره به لایحه بودجه 93 گفت: از همکاران خود در کمیسیون تلفیق استدعا دارم که نسبت به پیش بینی درآمدها و هزینه ها با دقت و وسواس واقع بینانه عمل نمایند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه پنجم توسعه کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری مکلفند نیم تا 3 درصد از اعتبارات خود را برای انجام امور پژوهشی و فناوری هزینه کنند ولی متاسفانه برای اولین بار در چند سال اخیر این حکم در لایحه بودجه 93 نیامده است ضمن آنکه بر اساس برآورد به عمل آمده بودجه پژوهشی پیش بینی شده برای دستگاههای مختلف در سال 93 حدود 42 صدم درصد است، این در حالی است که سال آخر برنامه باید 3 درصد باشد.

زاهدی گفت: در لایحه تقدیمی اثری از پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی وجود ندارد که این ممکن است موجب برخی نارضایتی ها و بی برنامگی ها در سال آینده شود.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در لایحه بودجه 93 برای مالیات غیرواقع بینانه برنامه ریزی شده، ادامه داد: در بودجه سال 92 در بخش درآمدی استان کرمان هزار و 79 میلیارد تومان پیش بینی شده اما به ناگهان در یک جهش نامطلوب این عدد به هزار و 700 میلیارد می رسد، در استان کرمان چه اتفاق ناگهانی در حال شکل گیری است که این جهش صورت می گیرد، متاسفانه 70 درصد افزایش مالیات در این استان داریم که به نظر می رسد در سایر استانها نیز وضعیت همین گونه است.

نماینده مردم کرمان گفت: مگر امکان دارد در طول یک سال مالیات 70 درصد افزایش یابد، خواهش می کنم تجدید نظر جدی در این مسئله شود زیرا این موضوع باعث فرار سرمایه خواهد شد. تاسف بارتر از آن این است که در سال 92 بودجه هزینه ای و تملکی استان تقریبا 60 درصد بودجه درآمدی آن بوده است، یعنی حدود 579 میلیارد تومان، اما در سال 93 علی رغم افزایش بی رویه و نامطلوب هزار و 700 میلیارد تومانی به طور ناگهانی با کاهش شدید هزینه ای مواجه هستیم، یعنی 26 درصد کاهش نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در دانشگاهها پیشنهاد بودجه سرانه ای داریم، گفت: خواهش می کنیم کمیسیون تلفیق به این مسئله توجه کند تا عدالت در بین دانشگاهها برقرار شود؛ صندوق حمایت از دانشجویان مشکلات اساسی دارد، بحث غذای دانشجویی از صندوق گرفته شده است بنابراین اگر سال آینده در دانشگاهها با بحران غذا مواجه شویم چه کسی پاسخگو خواهد بود ضمن اینکه برای وام دانشجویی نیز رقم مناسبی داده نشده است.

زاهدی با اشاره به اینکه مصوبات خوبی در کمیسیون آموزش داشته ایم، ادامه داد: امیدواریم به این مصوبات توجه ویژه شود

وی با اشاره به حقوق بازنشستگی فرهنگیان گفت: فرهنگیان بعد از بازنشستگی دچار مشکلات جدی هستند که باید به این قشر توجه ویژه شود؛ اعضای هیات علمی که قبل از سال 84 بازنشسته شده اند از کارمندان فعلی که بازنشسته می شوند حقوق دریافتی کمتری دارند، دولت و مجلس باید نسبت به اعضای هیات علمی که قبل از سال 84 بازنشسته شده اند حمایت ویژه ای داشته باشد.

زاهدی با بیان دو هشدار و تذکر به وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند که دانشگاهها نباید جولانگاه احزاب و گروه های سیاسی باشند، متاسفانه این روزها آنچه را که در انتصابات وزارت علوم می بینیم کاملا سیاسی به نفع یک جریان خاص سیاسی است که به مصلحت کشور است.

وی افزود: از وزیر آموزش و پرورش استدعا داریم در انتصابات نگاه سیاسی را کنار بگذارند، برخی انتصاباتی که صورت گرفته صرفا نگاه سیاسی دارد.

نماینده کرمان ادامه داد :ما می خواهیم سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش اجرا شود اما آیا با نگاه سیاسی می توان این سند را اجرایی نمود، ان شاء الله که تجدید نظر جدی انجام دهند، زیرا موجب گلایه بسیاری از همکاران است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان با اشاره به خشکسالی کرمان، گفت: در سال جاری از مهرماه تاکنون فقط 10 میلیمتر بارندگی در کرمان وجود داشته است که ان شاء الله در لایحه بودجه توجه خاصی به این مسئله صورت گیرد.

کد N41069

وبگردی