آفتاب

احتمال محاکمه مجدد افسران محکوم ارتش ترکیه پررنگ‌تر شد

احتمال محاکمه مجدد افسران محکوم ارتش ترکیه پررنگ‌تر شد

به گفته رئیس کانون وکلای دادگستری ترکیه،‌ دولت این کشور در نظر دارد تا برای صدها افسر نظامی و دیگر اشخاصی که به توطئه برای سرنگونی دولت محکوم شده بودند دوباره دادگاه تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از روی کار آمدن دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در سال 2002، صدها نفر با اتهامات دسیسه برای سرنگونی دولت روبرو شده و محبوس شده‌اند. از جمله می‌توان به رئیس سابق ارتش ترکیه و دیگر فرماندهان ارشد ارتش اشاره کرد.

اما پس از اینکه مشاور سیاسی ارشد اردوغان اشاره کرد که در پلیس و دستگاه قضایی برای افسرها پرونده‌سازی شده بود، مشروعیت احکام آنها زیرسوال رفت. دولت ترکیه در حال حاضر نیز پلیس و دستگاه قضایی را به اجرای تحقیقات گسترده فساد که متحدان نخست‌وزیر را هدف قرار داده است، متهم می‌کند.

در همین راستا، ارتش ترکیه اخیرا در یک درخواست رسمی از دادستان‌ها خواست تا ادعاها و اتهامات مقامات دولتی را مبنی بر توطئه بودن تحقیقات جاری بررسی کند.

متین فیضی اوغلو، رئیس کانون وکلای ترکیه پس از دیدار با اردوغان به خبرنگاران گفت که دو طرف در خصوص تشکیل دوباره دادگاه برای افسرهای ارتش و دیگر اشخاص متهم به توطئه علیه دولت گفتگو کردند.

وی گفت که پرونده‌های جدید در دادگاه‌های جنایی عادی بررسی می‌شوند و نه در دادگاه‌های ویژه‌ای که به ترور و پرونده‌های امنیتی رسیدگی می‌کنند.

محکومیت افسران ارتش باعث شد که پس از سه کودتا نظامی از دهه 60 میلادی، اردوغان کشور را تحت کنترل خود درآورد.

انتهای پیام

کد N41007

وبگردی