آفتاب

زاهدی: وزرای علوم و آموزش و پرورش نگاه سیاسی در انتصاب‌ها را کنار بگذارند

زاهدی: وزرای علوم و آموزش و پرورش نگاه سیاسی در انتصاب‌ها را کنار بگذارند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وزرای علوم و آموزش و پرورش خواست تا در انتصاب‌ها در این دو وزارتخانه نگاه سیاسی را دخیل نکنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدمهدی زاهدی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که دانشگاه‌ها نباید جولانگاه احزاب و گروه‌های سیاسی شود اما متاسفانه آنچه این روزها در انتصابات وزارت علوم می‌بینیم کاملا حرکتی سیاسی به نفع یک جریان خاص سیاسی است که به نفع کشور نیست و مغایر رهنمودهای رهبری است.

وی افزود: از وزیر آموزش و پرورش هم استدعا داریم در انتصاب‌ها نگاه سیاسی را کنار بگذارند. برخی انتصاباتی که صورت گرفته صرفا نگاه سیاسی است ما می‌خواهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیاده شود آیا با نگاه سیاسی می‌توان این سند را اجرایی کرد؟

نماینده مردم کرمان در مجلس خواستار تجدید نظر وزرای علوم و آموزش و پرورش در مورد برخی رویکردهای سیاسی در این وزارتخانه شد.

این نماینده اصولگرای مجلس با تبریک آغاز ماه ربیع اظهار کرد: آرزو می‌کنم همه ما در عمل به سیره و سنت رسول‌الله در رفتار، گفتار و اعمال موفق باشیم و دعا می‌کنیم وحدت واقعی بین امت اسلامی صورت گیرد.

وی یادآور شد:‌ متاسفانه این روزها برادرکشی و مسلمان‌کشی در منطقه تبدیل به یک جریان شده مسائلی که در عراق، سوریه، بحرین و مصر ملاحظه می‌کنیم با آنچه که رسالت حضرت ختمی مرتبت بوده در تناقض است و امید است هر چه سریع‌تر این پدیده نابهنجار در جهان اسلام خاتمه یابد و علمای اسلام بتوانند در یک وحدت جامع نقش‌آفرینی کنند.

زاهدی با تاکید بر این که نباید در مذاکرات هسته‌ای نسبت به رفتار آمریکایی‌ها خوشبین بود،‌ گفت: ما باید از حقوق حقه خود در غنی‌سازی و استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای کوتاه نیاییم. غرب و آمریکا هم باید بدانند که جمهوری اسلامی یک قدرت جدی در منطقه است و نادیده گرفتن نقش آن در حل مسائل منطقه امکان به نتیجه رساندن مذاکرات صلح را غیرممکن می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس حضور ایران در مذاکرات ژنو 2 را به نفع منطقه دانست و تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند بدون ایفای نقش ایران مساله سوریه قابل حل است، اشتباه می‌کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به مرگ عامل انفجار مقابل سفارت ایران در لبنان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه موضوع را به صورت جدی دنبال کند زیرا این فرد به یقین مخزن اسراری از تروریسم و حامیان آن‌ها در منطقه بوده و دراین مرگ مشکوک بعید نیست که آمریکا و حامیان او در منطقه نقشی جدی و کلیدی داشته باشند.

زاهدی در ادامه از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه خواست نسبت به پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها در بودجه با دقت و وسواس و واقعبینانه عمل کنند.

وی با اشاره به تکلیف دستگاه‌های اجرایی برای اختصاص نیم تا سه درصد از اعتباراتشان جهت انجام امور پژوهشی یادآور شد: متاسفانه برای اولین بار در چند سال اخیر این حکم در لایحه بودجه سال 93 نیامده ضمن آن که براساس برآورد به عمل آمده بودجه پژوهشی پیش‌بینی شده برای دستگاه‌های مختلف در سال 93 حدود 0.42 درصد است و این در حالی است که در سال آخر اجرای برنامه پنجم این رقم باید سه درصد باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به عدم پیش بینی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 93 افزود: در لایحه تقدیمی اثری از پرداخت یارانه چه نقدی و چه غیرنقدی وجود ندارد و این ممکن است موجب برخی نارضایتی‌ها در سال آتی باشد.

زاهدی با بیان این که میزان درآمدهای مالیاتی در بودجه غیرواقع‌بینانه است، گفت: در بودجه سال 92 در بخش درآمدی استان کرمان هزار و 79 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و به ناگهان می‌بینیم در یک جهش نامطلوب این عدد به هزار و 700 میلیارد تومان می‌رسد. متاسفانه در این افزایش درآمد 70 درصد افزایش مالیات داریم. مگر امکانش هست که در طول یک سال شاهد افزایش 70 درصدی مالیات باشیم. این امر موجب فرار سرمایه و فشار به اقشار آسیب‌پذیر می‌شود و ما خواستار تجدید نظر در این زمینه هستیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: در سال 92 بودجه هزینه‌ای و تملکی استان تقریبا 60 درصد بودجه درآمدی آن بوده در حالی که در سال 93 علی‌رغم افزایش بی‌رویه و نامطلوب درآمد، ناگهان کاهش شدید هزینه را شاهد هستیم و این یعنی 26 درصد کاهش نسبت به سال 92 که یک چهارم درآمد را در بر می‌گیرد.

وزیر اسبق علوم پیشنهاد کرد که برای اجرای عدالت در دانشگاه‌ها بودجه به شکل سرانه‌ای توزیع شود.

زاهدی گفت: متاسفانه صندوق حمایت از دانشجویان با مشکلات اساسی روبرو شده . بخش غذای دانشجویی از صندوق گرفته شده و ممکن است سال دیگر با بحران غذا در دانشگاه‌ها مواجه شویم. همچنین برای وام دانشجویی نیز عدد مناسبی دیده نشده است. ما مصوبات خوبی در کمیسیون آموزش داشته ایم که امیدواریم به آن‌ها توجه شود.

وی یادآور شد: حقوق بازنشستگی فرهنگیان که دچار مشکلات جدی هستند باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. همچنین اعضای هیات علمی که قبل از سال 84 بازنشست شده‌اند درآمدشان از کارمندان فعلی که بازنشست می‌شوند، کمتر است. بنابراین دولت و مجلس باید در مورد این افراد عنایت ویژه داشته باشند.

نماینده مردم کرمان در مجلس در پایان به مشکل بی‌آبی استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: استان کرمان سال‌های دچار خشکسالی بوده و از مهر ماه سال جاری تا کنون هم تنها 10 میلی‌متر بارندگی در این استان داشته‌ایم. لذا امیدواریم در بودجه سال آینده به این موضوع توجه کافی صورت گیرد.

انتهای پیام

کد N40901

وبگردی