آفتاب
ظریف در دیدار با همتای ترك خود مطرح كرد‎؛‎

ضرورت نهایی شدن موافقنامه تجارت ترجیحی ایران و تركیه

ضرورت نهایی شدن موافقنامه تجارت ترجیحی ایران و تركیه

وزیر امورخارجه ترکیه تصریح کرد که ترکیه مشتاقانه در انتظار سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و سفر دکتر روحانی به ترکیه و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است.

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه روز شنبه در استانبول پیرامون روابط دو‌جانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

محمد جواد ظریف و احمد داوود اوغلو همچنین پیرامون تاسیس شورای عالی همکاریهای جامع دو کشور در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و انرژی نیز بحث و تبادل نظر نمودند.

ظریف در این دیدار با اشاره به مناسبات ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تاثیر گذار در یک منطقه حساس و مهم، ضرورت تبادل نظر و هماهنگی های مستمر بین دو کشور در سطوح مختلف را مورد تاکید قرار داد.

وی با پر اهمیت خواندن سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و نیز سفر دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه در آینده، به توافقات و همکاریهای فی مابین در حوزه های تجاری،‌حمل‌و‌نقل، انرژی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و فنی اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود توافقات دو کشور در این سفر نهایی و سپس عملیاتی شود.

ظریف همچنین با مهم خواندن موضوع نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به عنوان یک دستاورد مهم،ایجاد تسهیلات برای مردم و تجار دو کشور را نیز در راستای تقویت همکاری‌های تجاری‌، ارتباط مردم با مردم و فرهنگی با اهمیت توصیف کرد.

وی علاوه بر همکاریهای دو جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاری‌های چند‌جانبه با سایر کشورهای منطقه در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل و تجارت و انرژی خاطرنشان ساخت.

وزیر امورخارجه ترکیه نیز در این ملاقات، دیدارها و مذاکرات ماهانه وزرای خارجه دو کشور نشانه اهمیت روابط و گستردگی همکاریهای فی مابین دانست

وی تصریح کرد که ترکیه مشتاقانه در انتظار سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و سفر دکتر روحانی به ترکیه و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است و مایلیم با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تشکیل شورای عالی همکاریهای دو کشور، همکاریهای فی مابین را سامان دهیم.

داوود اوغلو، انرژی،‌حمل ونقل، مبادلات فرهنگی، امور مرزی و ایجاد تسهیلات کنسولی را از جمله مهمترین زمینه‌های همکاری دو کشور خواند و علاقه مندی آنکارا را برای گسترش بیشتر این همکاری‌ها اعلام داشت.

وی با ابراز علاقه‌مندی برای تقویت همکاری‌های چند‌جانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران از توافق ایران و 1+5 ابراز خشنودی کرد و حمایت ترکیه را از ادامه این مذاکرات تا حصول به توافق نهایی اعلام داشت.

در این دیدار همچنین طرفین پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و اوضاع عراق و راههای کمک به بحرانها از راه حل سیاسی رایزنی کرده و بر ضرورت حل بحران‌ها از طریق راه حل مورد قبول مردم، احترام به رای مردم، کمک به توقف خشونت و درگیری و مقابله با افراط‌گرایی در منطقه و لزوم تمرکز و تقویت دیدگاه‌های مشترک و کاهش اختلاف دیدگاهها در جهت کمک به صلح، ثبات، آرامش و کامیابی منطقه تاکید کردند.

اضافه می‌شود؛ برگزاری بیست و چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک، همکاریهای اقتصادی دو کشور در 23 لغایت 24 دیماه (13 _ 14 ژانویه) در ترکیه نیز در این دیدار مورد توافق قرار گرفت.

 

کد N40785

وبگردی