آفتاب

تاکید وزیران خارجه ایران و ترکیه بر ارتقای سطح همکاری‌ها

تاکید وزیران خارجه ایران و ترکیه بر ارتقای سطح همکاری‌ها

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه روز شنبه در استانبول پیرامون روابط دو جانبه ، همکاریهای منطقه ای و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)محمد جواد ظریف و احمد داوود اوغلو همچنین پیرامون تاسیس شورای عالی همکاریهای جامع دو کشور در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و انرژی نیز بحث و تبادل نظر نمودند.

ظریف در این دیدار با اشاره به مناسبات ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تاثیرگذار در یک منطقه حساس و مهم، ضرورت تبادل نظر و هماهنگی‌های مستمر بین دو کشور در سطوح مختلف را مورد تاکید قرار داد.

وی با پر اهمیت خواندن سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و نیز سفر دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه در آینده، به توافقات و همکاریهای فی مابین در حوزه های تجاری ، حمل و نقل، انرژی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و فنی اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود توافقات دو کشور در این سفر نهایی و سپس عملیاتی شود.

ظریف همچنین با مهم خواندن موضوع نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور به عنوان یک دستاورد مهم ، ایجاد تسهیلات برای مردم و تجار دو کشور را نیز در راستای تقویت همکاری های تجاری ، ارتباط مردم با مردم و فرهنگی با اهمیت توصیف کرد.

وی علاوه بر همکاریهای دو جانبه ، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همکاریهای چند جانبه با سایر کشورهای منطقه در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل و تجارت و انرژی خاطر نشان ساخت.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این ملاقات، دیدارها و مذاکرات ماهانه وزرای خارجه دو کشور را نشانه اهمیت روابط و گستردگی همکاریهای فی مابین دانست.

وی تصریح کرد که ترکیه مشتاقانه در انتظار سفر آتی نخست وزیر ترکیه به تهران و سفر دکتر روحانی به ترکیه و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است و گفت: مایلیم با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تشکیل شورای عالی همکاریهای دو کشور، همکاریهای فی مابین را سامان دهیم.

داوود اوغلو، انرژی، حمل ونقل، مبادلات فرهنگی ، امور مرزی و ایجاد تسهیلات کنسولی را از جمله مهمترین زمینه های همکاری دو کشور خواند و علاقه مندی آنکارا را برای گسترش بیشتر این همکاریها اعلام داشت.

وی با ابراز علاقه مندی برای تقویت همکاریهای چند جانبه و منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران از توافق ایران و 1+5 ابراز خشنودی کرد و حمایت ترکیه را از ادامه این مذاکرات تا حصول به توافق نهایی اعلام داشت.

در این دیدار همچنین طرفین پیرامون آخرین تحولات منطقه ای از جمله بحران سوریه و اوضاع عراق و راههای کمک به بحرانها از راه حل سیاسی رایزنی کرده و بر ضرورت حل بحرانها از طریق راه حل مورد قبول مردم، احترام به رای مردم، کمک به توقف خشونت و درگیری و مقابله با افراط گرایی در منطقه و لزوم تمرکز و تقویت دیدگاههای مشترک و کاهش اختلاف دیدگاهها در جهت کمک به صلح، ثبات، آرامش و کامیابی منطقه تاکید کردند.

برگزاری بیست و چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک، همکاریهای اقتصادی دو کشور در 23 لغایت 24 دیماه ( 13 _ 14 ژانویه) در ترکیه نیز در این دیدار مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، پس از این دیدار که نزدیک به 30 دقیقه به طول انجامید ظریف و داوود اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترک خود از امضای توافق شورای همکاری‌های استراتژیک در آینده نزدیک با ترکیه خبر داد.

پیش از آغاز این کنفرانس مطبوعاتی داوود اوغلو درگذشت مادر ظریف را به وی تسلیت گفت و از حضور ظریف در استانبول خشنودی خود را بیان کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به ایران در روزهای آینده گفت: امیدواریم نخست‌وزیر کشورمان در اواخر این ماه به تهران سفر کند. قرار است روحانی در ماه فوریه به ترکیه سفر کند و در ماه‌های فوریه و مارس ظریف به ترکیه سفر می‌کند و قرار است نشست سه‌جانبه آذربایجان، ایران و ترکیه انجام شود. بر همین اساس روابط خارجی دو کشور بسیار پر رفت و آمد خواهد بود و ما از این موضوع خشنود هستیم.

وی با اشاره به محورهای گفت‌وگوی دیدار دوجانبه خود با ظریف، اضافه کرد: در این دیدار هم مسائل منطقه‌ای و هم روابط دوجانبه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. در روابط دوجانبه تصمیمات مهمی اتخاذ شد. در همین راستا تصمیم گرفته شد که همانند هر دو کشور همسایه میان ایران و ترکیه نیز شورای همکاری سطوح عالی ایجاد شود. امیدواریم مقدمات لازم برای تاسیس این شورا تا زمان سفر نخست‌وزیر کشورمان به ایران انجام گیرد.

داوود اوغلو با اشاره به برگزاری کمیسیون اقتصادی در هفته آینده، گفت: قرار است وزرای اقتصاد دو کشور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. همچنین در هفته آینده وزرای انرژی ایران و ترکیه نیز قرار است با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند و در چند روز آینده تماس‌هایی بسیار پرمعنا و متفاوت از گذشته ایجاد خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به همکاری‌های اقتصادی میان تهران و آنکارا، گفت: امیدواریم تا سال 2015 در مدت کوتاه بتوانیم این همکاری‌ها را به میزان 30 میلیارد دلار برسیم. هدف ما این است که در آینده نزدیک به 50 میلیارد دلار برسد. در همین مسیر برای دستیابی به این هدف در جهت ایجاد ساختارهای حقوقی تمام گام‌های لازم را بر خواهیم داشت. همچنین در این دیدار مسائل منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. در ماه نوامبر موفقیت دیپلماتیکی که ظریف در مذاکرات ایران و 1+5 به وجود آورد برای ترکیه بسیار خوشحال‌کننده بود.

داوود اوغلو با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی دیدار دوجانبه مسائل منطقه‌ای بخصوص سوریه بود، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر خود به تهران با همتای خود مساله سوریه را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادیم و با یکدیگر خواستار برقراری آتش‌بس در سوریه شدیم اما متاسفانه از آن زمان تاکنون با وجود فراخوان ما برای برقراری آتش‌بس درگیری‌ها ادامه دارد بخصوص در این دوره آخر در حلب و برخی از مناطق دیگر این کشور میزان تلفات و قربانیان به خاطر گرسنگی و افزایش درگیری‌ها بالا رفته است. از نظر انسانی این مساله باعث نگرانی جدی ما شده است.

وی ادامه داد: در نشست ژنو 2 قرار است تلاش‌های جدی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی انجام گیرد. ما در دیدار خود با مقامات ایرانی مواضع‌مان را به صورت آشکار بیان می‌کنیم. سوریه برای ما کشور عزیز و دوست است. ما خواهان پایان مشکلات سوریه هستیم و می‌خواهیم تراژدی انسانی که در شهر حلب در حال وقوع است هر چه سریعتر به پایان برسد. برای توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها هر کاری که لازم است را انجام می‌دهیم. در این چارچوب مواضع خود را با همتای ایرانی‌ام در میان گذاشتم و دیدارها میان دو کشور درباره مساله سوریه ادامه خواهد داشت.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از امضای توافق شورای همکاری‌های استراتژیک و برخی توافق‌های دیگر در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

وی ادامه داد: رییس‌جمهور ایران در ماه‌های آینده به ترکیه سفر می‌کند. امکان دستیابی به حجم مبادلات به میزان 30 میلیارد دلار امکان‌پذیر است و یک هدف ضروری است.

ظریف با بیان اینکه دیدارهای وی با داوود اوغلو و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه درباره مسائل منطقه‌ای بوده است، گفت:ایران و ترکیه در جهت حل مسائل منطقه‌ای، درگیری‌ها و پایان دعواهای موجود بر اساس احترام به اراده مردم منطقه و دستیابی به یک راه‌حل مورد نظر و مورد قبول مردم منطقه تفاهم‌نظر دارند.

انتهای پیام

کد N40674

وبگردی