آفتاب

بودجه‌ بیمه زنان خانه‌دار محل اختلاف

بودجه‌ بیمه زنان خانه‌دار محل اختلاف

گروه اجتماعی - مینا شهنی: روشن‌شدن این مسئله که برای بیمه زنان سرپرست خانوار و خانه‌دار در بودجه۹۳ اعتباری درنظر گرفته شده یا خیر، محل اختلاف است.

زنان > ایران- گروه اجتماعی - مینا شهنی:
روشن‌شدن این مسئله که برای بیمه زنان سرپرست خانوار و خانه‌دار در بودجه۹۳ اعتباری درنظر گرفته شده یا خیر، محل اختلاف است.

درحالی‌که از یک سو گروهی اعلام می‌کنند که بودجه‌ای برای این کار وجود ندارد، گروه دیگر خلاف ا ین گفته را بیان می‌کنند.شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: روایت‌های متفاوتی درخصوص بیمه زنان خانه‌دار در سال آینده وجود دارد، پیشنهاد ما تأمین اعتبار برای بیمه‌شدن 500هزار زن خانه‌دار در سال93 بود اما بودجه تخصیص داده شده به این موضوع در سال آینده 15میلیارد تومان است که با این مبلغ نمی‌توان 200هزار نفر را هم تحت پوشش قرار داد. این در حالی است که پیشنهاد ما تخصیص اعتبار برای بیمه‌شدن 500هزار زن خانه‌دار بود که با 15میلیارد تومان امکان‌پذیر نیست البته روایت‌های متفاوتی درخصوص بیمه زنان خانه‌دار وجود دارد.

یک نماینده مجلس اعلام کرده که بودجه بیمه زنان خانه‌دار امسال به صفر رسیده و این در حالی است که انتظار می‌رفت این بودجه نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند. سکینه عمرانی، عضو فراکسیون زنان در مجلس، با اعلام این نکته گفت: بودجه مربوط به زنان امسال بسیار بسیار ضعیف دیده شده و با توجه به اینکه پست مشاور امور زنان هم حذف شده و بیمه زنان خانه‌دار هم لحاظ نشده می‌توانم بگویم در مورد زنان فقط شعار داده می‌شود. سهم زنان در بودجه امسال نسبت به سال پیش کمتر است. مثلا در بحث بیمه زنان خانه دار که از سال پیش بنیان گذاشته و خانه‌داری به‌عنوان یک شغل درنظر گرفته شد، انتظار داشتیم که اگر بودجه آن افزایش پیدا نمی‌کند حداقل کاهش هم پیدا نکند. درحالی‌که بودجه آن امسال صفر شده است. شغل خانه داری شغل شریفی است که باید دیده شود و ما هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم.

از طرف دیگر تأمین اجتماعی اعلام کرده که امسال بودجه‌ 100میلیارد تومانی برای بیمه 200هزار زن سرپرست خانوار درنظر گرفته شده تا این زنان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر قرار بگیرند.محمد حسین زدا، معاون فنی و درآمد تأمین اجتماعی در توضیح این نوع بیمه گفت:100میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده تا این زنان توسط صندوق بیمه روستاییان و عشایر و تأمین اجتماعی بیمه شوند. برای انجام این کار آیین‌نامه‌ای هم در وزارت تعاون در دست تدوین است. در آیین‌نامه وزارت تعاون، چگونگی شناسایی زنان سرپرست خانوار و سهم سازمان تأمین اجتماعی مشخص می‌شود.

زنان سرپرست خانوار که زیرپوشش تأمین اجتماعی هستند، 7درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند و بقیه را دولت پرداخت می‌کند و برای زنانی که زیرپوشش صندوق‌های بیمه روستاییان و عشایر هستند، این سهم 5درصد است و بقیه آن را دولت به صندوق کمک می‌کند.

او در توضیح بیمه زنان خانه‌دار هم گفته که زنان خانه‌داری که مایلند نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه شوند باید کمتر از 45سال سن داشته و در شرایطی که سابقه پرداخت حق بیمه قبل از سن اشاره شده را داشته باشند، سنوات پرداخت حق بیمه آن به سنش اضافه می‌شود به‌طور مثال کسی که قبل از 45سالگی، 5سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد، شرط سنی بیمه زنان خانه‌دار برای وی به 50سال افزایش می‌یابد. 3مدل بیمه‌ای برای زنان خانه‌دار وجود دارد که مدل اول تنها مربوط به بازنشستگی، مدل دوم بازنشستگی و فوت و مدل سوم بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی است که میزان پرداخت حق بیمه هر کدام از این 3مدل به‌ترتیب 60، 75و 90هزار تومان است.

هم‌اکنون 158هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که 10درصد حق بیمه آنها توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها و مابقی آن از محل اعتبارات کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تأمین می‌شود، بنابراین، این افراد به‌صورت رایگان تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند. علاوه بر این 5هزار زن سرپرست خانوار دیگر نیز توسط خودشان تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند و با پرداخت حق بیمه در حال ادامه دادن پوشش بیمه‌ای زنان سرپرست خانوار برای خودشان هستند.

در این شرایط و با خبرهای متناقضی که در روزهای گذشته منتشرشده، بالاخره مشخص نیست که بیمه زنان سرپرست خانوار در سال آینده به چه شکل انجام خواهد شد و شرط برخورداری از آن چیست؟ نکته دیگر اینکه آیا دولت برای بیمه زنان خانه‌دار تسهیلاتی خواهد داشت یا نه؟

کد N40330

وبگردی