آفتاب

اشتون بر پایان جنگ و خونریزی در سودان جنوبی تاکید کرد

اشتون بر پایان جنگ و خونریزی در سودان جنوبی تاکید کرد

تهران – ایرنا- مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت پایان جنگ و کشتار در کشور آفریقایی سودان جنوبی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل مقر دائمی اتحادیه اروپا،ˈکاترین اشتونˈ ضمن درخواست از تمامی طرف های درگیر در سودان جنوبی برای کنار گذاشتن سلاح و برقراری آتش بس، گفت: طرف های درگیر در سودان جنوبی باید هر چه سریعتر به جنگ و کشتار خونبار در کشورشان خاتمه دهند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به اوضاع وخیم سودان جنوبی ابراز نگرانی کرد و افزود: تمام مسوولان سیاسی سودان جنوبی باید برای جلوگیری از خشونت در این کشور تلاش کنند، زیرا وخامت اوضاع در آن کشور به حدی رسیده که نیل به یک توافق برای پایان خشونت ها و کشتار در جوبا را امری ضروری کرده است.

اشتون از تصمیم طرف های درگیر در سودان جنوبی در رابطه با انجام مذاکرات در ˈآدیس باباˈ استقبال کرد و افزود: رسیدن به توافق برای پایان تیراندازی ها و خشونت ها و ایجاد نظم و انسجام در این موضوع ، امری ضروری است تا رنج ساکنان سودان جنوبی هرچه زودتر پایان یابد .

وی با تاکید بر اینکه متجاوزان به حقوق بشر بی تردید نتیجه کارشان را خواهند دید، از طرف های درگیر خواست تا هرچه سریعتر زمینه های امداد و کمک رسانی به شهروندان مناطق درگیری فراهم شود.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توضیح داد: اعمال زور هیچ فایده ای ندارد،همه باید تلاش کنند تا چنین حوادث و اقدامات مسلحانه ای که تنها به ادامه خونریزی و کشتار در آن کشور می انجامد، پایان دهند.

اشتون با علام حمایت اتحادیه اروپا از تلاش های اتحادیه آفریقا برای برقراری صلح و ثبات در منطقه از تمامی طرف های درگیر در سودان جنوبی خواست تا با کنار گذاشتن سلاح و قبول آتش بس، روند مذاکرات صلح را ادامه دهند.

سودان جنوبی که از 19 خرداد 1390 در یک همه پرسی عمومی از سودان شمالی به مرکزیت خارطوم جدا شد، اولین کودتای نظامی را بامداد دوشنبه 25 آذر به رهبری ˈریک ماشارˈ معاون رییس جمهوری این کشور تجربه کرد.

این کودتا که از ساعت 22 یکشنبه 24 آذر آغاز شد به گونه ای شکل گرفت که ابتدا صدای تیراندازی در اطراف پایگاه ارتش سودان جنوبی موسوم به ˈارتش مردمی برای آزادسازی سودان ˈ به گوش ساکنان جوبا رسید و پس از آن درگیری های شدیدی با نیروهای دیگر واحدهای گارد ریاست جمهوری آغاز شد.

پس از آن تعدادی از نیروهای نظامی از ارتش جدا شدند و درگیری های مسلحانه گسترش یافت به گونه ای که برخی افراد مسلح تلاش کردند وزارت دفاع را به اشغال خود درآورند که موفق نشدند.

براثر این ناآرامی ها و زد و خوردها ؛ تاکنون بیش از 20 هزار نفز کشته و حدود 200 هزار نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده و بر نگرانی ها از گسترش بحران به درگیری های قبیله ای بین قبائل ˈدینکاˈ که اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند ؛ افزوده است.

گرچه ˈماشارˈ ازسوی ˈمیاردیتˈ رییس جمهوری برکنار شد اما ˈماشارˈ نیز متقابلا رییس جمهوری را فاقد وجاهت قانونی دانست و همین تضاد سبب بروز درگیری های خشونت بار در چندین شهر این کشور شد و چند شهر نفت خیز کشور برای چند روز در دست کودتاچیان بود.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل این هفته اعلام کردند خشونت ها در سراسر سودان جنوبی همچنان ادامه دارد و از کشتار غیرقانونی غیرنظامیان و نظامیان بازداشت شده و همچنین کشف شمار قابل توجهی از اجساد در جوبا و شهرهای بور و ملکال خبر دادند.

دولت خواستار آتش بس برای مذاکره با شورشیان بود، ولی شورشیان انجام مذاکرات را منوط به کناره گیری رییس جمهوری از قدرت کردند.

طرفین به رغم میانجیگری نهادها و شخصیت های بین المللی و منطقه ای به شرایط یکدیگر برای مذاکرات صلح تمکین نکرده اما سرانجام موافقت کردند مذاکرات را از پنجشنبه گذشته ابتدا به صورت غیررسمی و سپس به طور رسمی در آدیس آبابا ادامه دهند که البته این مذاکرات از امروز به دلیل برخی اختلافات بطور موقت متوقف شد.

مترجمام**1378**1010
کد N40225

وبگردی