آفتاب

معترضان در ترکیه محاکمه می شوند

معترضان در ترکیه محاکمه می شوند

آنکارا - ایرنا - دادگاهی در استانبول ، 255 نفر از بازداشت شدگان اعتراضات ضد دولتی در این کشور را محاکمه خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه، دادگاه استانبول کیفر خواست دادستان عمومی این شهر در باره 255 نفر از بازداشت شدگان اعتراضات ضد دولتی در این کشور را پذیرفت و این دادگاه در ماه جاری میلادی محاکمه متهمان را آغاز می کند.

در کیفر خواست دادستان عمومی استانبول در باره 255 نفر از معترضان بازداشت شده که در میان آنان هفت نفر از اتباع خارجی نیز وجود دارند، آمده است دستگیر شدگان به نقض قوانین مربوط به تظاهرات، تخریب اموال عمومی، شرکت در تظاهرات غیر قانونی، ایجاد وقفه در خدمات عمومی، حفاظت از جنایتکاران و آسیب رساندن به اماکن عبادی، متهم شده اند.

براساس این گزارش دادستان استانبول همچنین 36 نفر از افراد فوق را به عضویت در یک سازمان تروریستی، تبلیغ برای این سازمان و در اختیار داشتن مواد منفجره متهم کرد.

در این کیفر خواست آمده است که تظاهرات گسترده فراتر از اعتراضات دمکراتیک بوده و این اعتراضات به اقدامات و تبلیغات سازمان های تروریستی مبدل شده بود.

ناآرامی ها در ترکیه با اعتراض به تصمیم دولت اردوغان برای تخریب یک پارک در میدان تقسیم شهر استانبول با هدف ساخت مرکزی تجاری شروع شد.

تظاهرات معترضان بعد از مداخله نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه و استفاده از گازهای فلفل و اشک آور و ماشین های آب پاش به درگیری های خونین بین دو طرف منجر و دامنه ناآرامی ها به سراسر ترکیه کشیده شد.

بی اعتنایی نخست وزیر ترکیه به مطالبات معترضان، لغو نکردن سفرش به شمال آفریقا، عذرخواهی نکردن از مردم، تشدید اقدامات نیروهای پلیس و امنیتی و اظهارات تهدید گونه اردوغان نه تنها آبی بر شعله های آتش خشم معترضان نریخت بلکه همچون پاشیدن بنزینی شعله های این آتش را شعله ورتر کرد.

مردم ترکیه در کنار اعتراض به برخی سیاست های داخلی دولت اردوغان، از مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه و حمایت از تروریست های مسلح ضد نظام و مردم سوریه راضی نیستند.

برخی از ناظران، ناآرامی های اخیر ترکیه را ترجمه مداخلات دولت اردوغان در امور داخلی سوریه و حمایت همه جانبه آن از تروریست ها ارزیابی کرده اند.

در این ناآرامی ها تاکنون شش نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

خاورم / 230 ** 1514
کد N40224

وبگردی