آفتاب

حضور نمایندگان ۶۰ حزب و تشکل در نشست با وزیر کشور

حضور نمایندگان ۶۰ حزب و تشکل در نشست با وزیر کشور

همشهری آنلاین: نمایندگان ۶۰ حزب و تشکل سیاسی، صبح امروز (شنبه) در نشست عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور - با دبیران کل و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی شرکت کردند.

ایران > دولت- همشهری آنلاین:
نمایندگان ۶۰ حزب و تشکل سیاسی، صبح امروز (شنبه) در نشست عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور - با دبیران کل و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی شرکت کردند.

19 تقاضای تشکیل حزب در دولت یازدهم وجود داشته است

ایسنا گزارش داد:  در ابتدای این نشست سیدکاظم میرولد معاون سیاسی وزیر کشور طی سخنانی اظهار کرد: این جلسه به دعوت وزیر کشور از احزاب فعال انجام شده است و باید گفت از ابتدای تشکیل کمیسیون ماده 10 احزاب، 230 حزب مجوز گرفته‌اند که حدود یک چهارم احزاب فعال و نیمه‌فعالند و البته صرفاً فعالیتشان به دوره انتخابات محدود نمی‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: در دوره آقای روحانی 19 تقاضای حزب وجود داشته که در حال بررسی است.

وی با مورد توجه قرار دادن جلسه امروز وزیر کشور با دبیران کل احزاب گفت: در این جلسه از نمایندگان 60 حزب دعوت شده است و اگر این جلسه مفید باشد، احزاب دیگر را در جلسات بعد دعوت می‌کنیم تا آسیب‌شناسی لازم انجام شود.

هنوز کار حزبی در کشور ارزش به حساب نمی‌آید

در این نشست رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت: این‌که برخی می‌گویند حزب با نظام اسلامی همخوانی ندارد، تئوری درستی نیست.

محمدرضا باهنر با مورد توجه قراردادن بحث احساسی خانه احزاب گفت: اگر قرار است خانه احزاب احیا شود باید ساختار آن مورد اصلاح قرار بگیرد و جریانات فعال سیاسی کشور در آنجا کرسی داشته باشند، نه این‌که با انتخابات همدیگر را حذف کنند.

وی افزود: من اعتقاد دارم نظام مردم سالاری دینی که جز افتخارات جمهوری اسلامی است، بدون در نظر گرفتن جنبه حزبی، قدرتمند، فراگیر و شناسنامه‌دار ابتر است و اگر بخواهیم حکومت وسیستم را یک سیستم حزبی و چارچوب‌دار کنیم نیاز به اصلاحاتی است که در فاز اول آن اصلاحات همین قوانین لازم است.

باهنر گفت: دولت یازدهم وقت مناسبی را برای حرکت جدی در جهت مورد توجه قرار دادن نگاه حزبی در کشور آغاز کرده است.

وی با اشاره به اعتقاد برخی مبنی بر این‌که حزب با نظام اسلامی همخوانی ندارد، گفت: کاملا می‌شود در چارچوب نظام اسلامی ساختار حزبی برقرار کرد و امید ما این است که احزابی داشته باشیم که دولت ساز باشند و نه دولت ساخته؛ چرا که احزاب دولت ساخته پس از پایان یافتن عمر دولت از بین می‌روند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان کرد: در خانه احزاب منشور اخلاقی‌ای وجود داشت که بسیار خوب بود و تفکرات مختلف سیاسی در آن جمع می‌شود، اما متأسفانه در نظر گرفتن آن استمرار نیافت.

باهنر با بیان این‌که بالا بودن هزینه فعالیت سیاسی در کشور از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار داد، گفت: در برخی موارد بحث محاکمه و زندان به عنوان جرم سیاسی در نظر گرفته می‌شود و در ذیل آن هنوز کار حزبی در کشور یک ارزش به حساب نمی‌آید در حالی که بسیار از جوامع حزبی بودن یک ارزش حساب می‌شود.

وی همچنین افزود: باید برای احزابی که ضابطه‌مند هستند هزینه مالی در نظر گرفته شود، تا آنها بتوانند از بخشی از خزانه دولت استفاده کنند وگرنه این‌ها به سمت رانتخواری خواهند رفت.

راکعی: امیدواریم این دولت از احزاب حمایت کند

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش نیز در سخنانی گفت: با توجه به امیدهای شکل گرفته در این دولت، امیدواریم این دولت از احزاب حمایت کند.

فاطمه راکعی اظهار کرد: این دولت، دولتی است که ابعاد مختلفی را برای سعادت و توسعه کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره تحزب مبنی بر اینکه مردم‌سالاری بدون وجود تشکل‌های حزبی ناقص است و نمی‌توان بدون آنها به اهداف رسید، تاکید کرد: حزب باید خواست و اراده مردم را به مسئولان برساند.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش همچنین گفت: در دولت‌های گذشته جمعیت زنان نواندیش با محدودیت‌های بسیاری روبرو بود و متاسفانه آخرین مجمع عمومی ما که برای برگزاری آن نامه‌نگاری انجام داده ‌بودیم، برگزار نشد و به ما گفته شد باید اسامی تمام کسانی را که قرار است در این جمع حضور یابند اعلام کنید.

راکعی ادامه داد: ما از وزیر کشور و معاونان سیاسی ایشان انتظار داریم که با توجه به امید بیشتری که در این دولت پیدا کرده‌ایم، بگویند که چه خواهند کرد و برای بازگشایی فضای سیاسی کشور چه راهکارهایی دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با ابراز امیدواری نسبت به حمایت وزارت کشور از احزاب، اظهار کرد: از آنجا که وزارت کشور تنها دستگاه متولی احزاب سیاسی است، امیدواریم بتواند از احزاب حمایت کند.

وی افزود: ما هم به دنبال این هستیم که با رعایت مسائل قانونی، از بداخلاقی‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی برخی افراد عبور کنیم و بر این مشکلات فائق آییم.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش خاطرنشان کرد: اگر اعضای یک حزب یا دبیرکل آن مرتکب جرمی شوند، باید جور آن را خودشان بکشد و این ربطی به منحل شدن احزاب ندارد. اگر چنین اتفاقی می‌افتد باید گفته شود که بر اساس چه قانونی آن حزب منحل شده است.

حشمتیان: محل خانه احزاب را به این تشکل برگردانید

در ادامه این نشست، دبیرکل جمعیت مستقل ایران اسلامی نیز گفت: نباید این گفته شود که کشور فقط دو جریان سیاسی دارد.

قدرت‌علی حشمتیان در نشست مشترک وزیر کشور با دبیران کل و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی با مورد توجه قرار دادن ضرورت احیای خانه احزاب گفت: باید سعی شود که محل خانه احزاب را برگردانیم تا دوباره احیاء شود.

وی افزود: اگر هم چنین اقدامی انجام نمی‌شود همینجا در همین جمع 6 نفر از گروه‌های مختلف سیاسی برای تصدی خانه‌ی احزاب انتخاب شوند.

وی همچنین اظهار کرد: باید به مستقل‌ها توجه بیشتری شود و فقط این موضوع گفته نشود که در کشور تنها 2 جریان سیاسی وجود دارد.

شاکری: در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت

در ادامه این نشست یک عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت.

مجتبی شاکری در نشست مشترک وزیر کشور با دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی، اظهار کرد: وضعیت مملکت ما حاصل پیگیری و توجهات چنین جمعی است.

وی همچنین گفت: چه کسی در این جمع است که خواسته حرفی بزند ولی نتوانسته باشد؟ امکان برای همه وجود دارد. برخی روزنامه‌ها هستند که مخاطب خاص دارند و ما هم هرکدام مخاطبان خاص خود را داریم.

شاکری همچنین با بیان اینکه "در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت"، افزود: احزاب نمی‌توانند در مصدر قرار بگیرند تا بتوانند تعین تکلیف کنند. نباید مسأله‌ای را مطرح کنیم که بعداً نتوانیم از پس آن بر بیاییم.

کواکبیان: مرز بین جرم سیاسی و امنیتی مشخص شود

دبیر کل حزب مردم‌سالاری نیز در نشست مشترک وزیر کشور با دبیران کل و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی گفت: 60 درصد مشکلات احزاب به دولت و حاکمیت برمی‌گردد.

مصطفی کواکبیان اظهار کرد: وجوب عقلی و سیاسی و ملی اقتضا می‌کند که احزاب در این کشور نهادینه شوند.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در این جلسه مبنی بر این‌که نظام حزبی در کشور ما شکل نمی‌گیرد، افزود: تا وقتی که چنین تفکراتی در کشور وجود دارد، وضعیت ما بهتر از این نخواهد شد.

وی با بیان این‌که 60 درصد مشکلات احزاب به دولت و حاکمیت باز می‌گردد و تنها 20 درصد آن مربوط به خود احزاب و فرهنگ سیاسی مردم است خطاب به وزیر کشور گفت: باید تدارکی ببینیم تا این جلسه خروجی مفیدی داشته باشد.

کواکبیان همچنین اظهار کرد: زمانی من از آقای اژه‌ای پرسیدم چرا مشارکت و مجاهدین را تعطیل کردید و اگر این‌ها جرائم سیاسی مرتکب شده‌اند باید در دادگاه علنی به جرم آنها پرداخت. که به من گفته شد این‌ها جرائم امنیتی مرتکب شده‌اند و با این وجود ما نمی‌دانیم مرز بین این دو جرم چیست و شما به عنوان وزیر کشور متعهد هستید که این موضوعات را پیگیری کنید.

کواکبیان همچنین از این‌که هیچکدام از کاندیداها‌ی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از دبیران کل احزاب نبودند، انتقاد کرد.

منتجب‌نیا: آغوش وزارت کشور برای احزاب باز باشد

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز با اشاره به اهمیت «حزب» در نظام‌های سیاسی، بر لزوم توجه بیشتر وزارت کشور به این مقوله تاکید کرد و گفت: حزب ارزش است و ضد ارزش نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا اظهار کرد: اگر در کشورمان شاهد هستیم که حزب نهادینه نشده است، اگر ملاحظه می‌کنیم که در ایام انتخابات بر روی شایستگان کمتر تکیه می‌شود و پس از انتخابات شایسته‌سالاری آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فضای امنیتی بجای فضای سیاسی در کشور حاکم می‌شود و اگر تحمل جامعه در رابطه با دیدگاه‌های متفاوت و مختلف پایین است، همه و همه اینها در اثر این است که برخی مسئولان نسبت به وظیفه خود در مورد تحزب و فرهنگ‌سازی تحزب در جامعه عمل نکرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه "برخی از احزاب نیز نتوانستند با عملکرد مثبت خود به نهادینه شدن تحزب در جامعه کمک کنند"، گفت: در دولت قبل شاهد این بودیم که با فرهنگ تحزب مقابله می‌شد ولی در دولتی که هدفش را تحقق مردم‌سالاری دینی و توجه به مردم قرار داده، انتظار این است که احزاب که چکیده مردم و عصاره سیاسی مردم هستند مورد توجه بیشتر واقع شوند و وزارت کشور برای آنها برنامه داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بخشی از وظایف ذاتی وزارت کشور اشاره کرد و افزود: وزارت کشور ضامن تحقق مسائل سیاسی و دفاع از حقوق حقه آحاد مردم است و باید در ارتباط با احزاب و نهادینه شدن هرچه بیشتر فرهنگ تحزب برنامه‌ریزی کند و از طریق رسانه‌های مختلف برای جامعه تبیین کند که حزب ارزش است و ضد ارزش نیست و جزو نهادهای انقلاب است نه بیگانه با آن.

منتجب‌نیا با بیان اینکه "وزارت کشور باید با آغوش باز در مورد احزاب برخورد کند"، تصریح کرد: وزارت کشور از تأسیس احزاب استقبال کند و باید توجه داشت که از تکثر احزاب و صداها نباید نگران باشیم.

وی با بیان اینکه "جامعه از صدای مخرب و کسانی که بازی و قاعده بازی سیاسی را رعایت نمی‌کنند، ضربه می‌بیند نه از تکثر احزاب و صداها"، تاکید کرد: وزارت کشور باید برای احزاب بعد از تأسیس برنامه‌ریزی کند. در واقع یک برنامه مستمر داشته باشد و علاوه بر اینکه در جامعه تحزب را فرهنگ‌سازی می‌کند برای کادرهای احزاب نیز جهت آموزش بیشتر برنامه‌ریزی کند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه "احزاب حلقه وصل بین مردم و حکومت هستند"، گفت: اگر احزاب تقویت شوند، دولت نیز تقویت می‌شود؛ چراکه احزاب در کادرسازی و معرفی نیروهای مفید، مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه "وزارت کشور باید در ارتباط با وظایف خود در مورد احزاب تلاش بیشتری کند"، افزود: دولت تدبیر و امید سیاست خارجی خود را به دست وزیر خارجه سپرده و موفقیتی بزرگی نیز تاکنون در این عرصه کسب شده است. ما نیز از دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور می‌خواهیم که سیاست‌ داخلی را به گونه‌ای تدوین کند که برخی از بی‌تحملی‌ها، بی‌صبری‌ها و برخوردهای غلط به برخوردهای کرامت‌آمیز که قرآن و اسلام بر آن تاکید دارند تبدیل شود تا مردم بتواند در برهه‌های مختلف از جمله انتخابات، در کنار هم فعالیت کند.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین با اشاره به مشکلاتی که برخی احزاب در دولت قبل با آن مواجه شدند، گفت: از وزارت کشور می‌خواهیم که در مورد وضعیت این احزاب، یعنی احزابی که مورد بی‌مهری قرار گرفتند، تعیین تکلیف کند.

منتجب‌نیا در پایان با اشاره به اینکه "یکی از این احزاب دو میلیون درخواست عضویت داشته است"، گفت: تمام اسناد و مدارک آن حزب به تاراج رفته است و هیچ مقام و نهادی مسئولیت این کار را نپذیرفته است.

حبیبی: اصولگرا و اصلاح طلب می توانند رفاقت و رقابت کنند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه "تعدد احزاب توانمند در کشور ما می‌تواند عملیاتی شود"، گفت: یکی از لوازم تحقق جمهوریت نظام، تعمیق و گسترش تحزب است.

محمدنبی حبیبی صبح امروز در نشست احزاب با وزیر کشور، با بیان اینکه "برای اینکه بخواهیم یک تشکل را حزب بنامیم، باید ضابطه‌ها و شاخص‌هایی را در نظر بگیریم"، گفت: متاسفانه برخی از احزابی که اکنون در کشور ما مجوز فعالیت دارند، فعالیت نمی‌کنند یا نیمه‌فعال هستند و تعدادی از احزاب به صورت فعال در عرصه‌ حضور دارند.

وی با بیان اینکه "یک تشکل باید دارای سه مشخصه باشد که مجوز حزب بگیرد"، در تبیین این مشخصه‌ها اظهار کرد: مشخصه اول، توانمندی ایدئولوژیک است و همچنین داشتن برنامه برای اداره کشور و توانمندی برای کادرسازی، مشخصه‌های دیگر هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: وقتی احزاب این سه مشخصه را داشته باشند، در رقابت‌های سیاسی از جمله در انتخابات به جای رقابت بین الفاظ و شعارها، شاهد رقابت بین برنامه‌ها و مدیرانی که احزاب برای اداره کشور معرفی می‌کنند و در واقع شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه "وقتی حزبی در انتخابات برنده می‌شود، برای ماندن خود سعی می‌کند برنامه‌ها و شعارهایی را که داده است، محقق کند"، افزود: در خانه احزاب قبلی منشوری به تصویب رسید که برخی احزاب نه تنها این منشور را اجرا نکردند بلکه گاه عکس آن را نیز انجام دادند.

حبیبی با بیان اینکه "ما در همین نظام می‌توانیم به سمت تشکیل دولت حزبی، مجلس حزبی و شورای شهر و روستای حزبی برویم"، گفت: این نوع فعالیت‌ها مغایرتی با موازین نظام اسلامی ندارد.

وی با بیان اینکه "احزاب در کنار سلیقه‌های مختلفی که دارند، دارای اشتراکاتی هستند"، اظهار کرد: اینکه تصور شود یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا در هیچ موردی نمی‌توانند در کنار هم بنشینند، تصور نادرستی است و کسانی که اصول نظام را پذیرفته باشند و در این موارد اشتراک نظر داشته باشند، می‌توانند در عین اختلاف سلیقه با هم رفاقت کنند و رقیب با هم باشند و این رقابت به معنای تضاد و کینه‌توزی نیست.

دیرکل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تضارب آرا و احزاب و اینکه این زمینه در نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل توانمندی ایدئولوژیک از تضارب فکری و آرا ابایی ندارد و تعدد احزاب توانمند نیز می‌تواند در کشور ما عملیاتی شود.

حبیبی با بیان اینکه "ما می‌توانیم به یک میثاق‌نامه که مورد توافق همه باشد، دست یابیم"، تصریح کرد: البته معتقدم در صدر این میثاق‌نامه باید ولایت فقیه باشد؛ چراکه حفظ نظام ما و تمامیت ارضی ما در گرو اعتقاد به این اصل محقق می‌شود.

روح‌الامینی: احزاب دشمن کشور نیستند

در ادامه این نشست، دبیرکل حزب توسعه و عدالت خطاب به مسئولان وزارت کشور و دیگر مسئولان مرتبط با موضوع احزاب اظهار کرد: دست و پای احزاب را باز کنید؛ آنها دشمن کشور نیستند.

عبدالحسین روح‌الامینی در نشست وزیر کشور با احزاب، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حبیب‌الله عسگراولادی، علی‌اکبر پرورش و مریم بهروزی، گفت: امیدوارم که این جلسه به یک جلسه تشریفاتی تبدیل نشود و ان‌شاءالله حضور رسانه‌ها در این جلسه نیز ضمانت می‌کند که این‌گونه جلسات تشریفاتی نباشد.

وی با بیان اینکه "ما پارلمان دانش‌آ‌موزی در کشور داریم ولی پارلمان احزاب نداریم"، به اهمیت تاسیس چنین نهادی از دل برگزاری جلساتی نظیر جلسه امروز اشاره کرد و گفت: من به مسئولان وزارت کشور توصیه می‌کنم که مُر قانون را اجرا کنند و از برخورد سلیقه‌ای بپرهیزند.

روح‌الامینی با بیان اینکه "احزاب در عین رقابت، باید مسیری رو به جلو طی کنند و بر مشترکات تاکید داشته باشند"، تصریح کرد: گلایه‌ها از قبل زیاد است ولی مهم این است که ما در حال حاضر به سمت جلو حرکت و پیشرفت کنیم و به جای اعتمادسوزی، اعتمادسازی کنیم.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت با بیان اینکه "ما زبان گفت‌وگو با هم را خوب تجربه نکرده‌ایم"، گفت: هر دستگاهی در کشور باید کار خود را بکند. مثلا وزارت کشور، وزارت ارشاد و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید کار خود را انجام دهند. متاسفانه گاه دیده‌ایم که خلط وظایف ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور باید به عنوان متصدی امور در ارتباط با احزاب کار خود را انجام دهد، اظهار کرد: دولتمردان باید احزاب و تشکل‌ها را یار خود بدانند و نصیحت‌های آنها را مشفقانه تحمل کنند.

کرباسچی: هیچ حزبی نباید خود را مطلق بداند

غلامحسین کرباسچی در نشست وزیر کشور با نمایندگان و دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی که صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به توجه قرآن به احزاب، گفت: در زمان معصوم و پیغمبر راه روشن است؛ بنابراین اگر اختلافی پیش بیاید احزاب می‌توانند در مسیر حق و عدالت باشند و یک حزب باید تابع معصوم و ولایت باشد اما در زمان غیبت که ما از حضور معصوم، محروم هستیم، مثل دیگر مسائل شرعی که باید به اجتهاد رجوع شود، احزاب می‌توانند زمینه‌ای برای این باشند که مردم از آنها اجتهاد کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "ما در هیچ حزبی نباید خود را حق مطلق بدانیم"، تصریح کرد: زمینه تفاهم اساساً این است که ما خود را در هیچ‌یک از احزابی که هستیم، حق مطلق ندانیم.

وی همچنین گفت: ماموریت اصلی وزارت کشور، بحث سیاسی و امنیتی است که در این راستا در موضوع امنیت، دستِ بازی دارد اما در بحث سیاسی، امر انتخابات مدنظر است.

کرباسچی اضافه کرد: در دولت مرحوم مصدق اعلام شد که دو هدف اصلی وجود دارد؛ یکی نفت و دیگری اصلاح قانون انتخابات، به این دلیل که دربار در این مسیر شرکت نداشته باشد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی همچنین از اینکه در مباحث سیاسی کار مطالعاتی نمی‌شود ابراز تاسف کرد و گفت: باید زمینه‌ای فراهم آورد تا مبانی ایدئولوژیک بررسی شود.

وی در ادامه، حضور شخصیت‌های سیاسی و مورد توجه قرار دادن احزاب از سوی آنها را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: تنها شخصی که در مقام ریاست مجلس سینه سپر کرد و با جرأت، حزب تشکیل داد، جناب آقای کروبی بود و اصلاً بحث عدم حضور شخصیت‌ها که در شکست یا پیروزی‌ها بحث مورد توجهی است، نیاز به بازنگری دارد.

برای موفقیت نظام حزبی خیلی راه داریم

در ادامه این نشست سخنگوی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران گفت: ما خیلی راه داریم تا این‌که بتوانیم در نظام حزبی موفق باشیم.

پروانه مافی در نشست وزیر کشور با نمایندگان و دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی تصریح کرد: باید دانست وقتی کسی پاسخگو نیست به سراغش نمی‌روند اما وقتی کسی پاسخگو شد، بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که ما راه بسیاری داریم تا این‌که بتوانیم در نظام حزبی موفق شویم، افزود: وقتی وزارت کشور در وقت دادن به دوستان موفق نیست چه توقعی داریم که مردم کوچه و بازار ما در مسائل مربوط به حزب موفق باشد. چطور من حزبی با بضاعت کم مالی بتوانم در سطح گسترده ملی و بین‌المللی فعالیت کنم. ما که در تقسیم وقت بالا و پایین می‌کنیم و آقایی را که نماینده مجلس است در اولویت قرار می‌دهیم چطور می‌توانیم همه را با یک چشم ببینیم. این موضوع خطرناکی است و منشاء برخی گرفتاری‌های ما نیز همین است.

مافی گفت: آقای خاتمی جامعه مدنی و فضای سیاسی را مورد توجه قرار دادند، ولی آنچه که فعالیت دوره ایشان مدنظر بود موفقیت اقتصادی بود که در سایه فضای سیاسی ایجاد شد. حالا که دولت تدبیر و امید ناچار است که با توجه به شرایط موجود فضای اقتصادی را مدنظر قرار دهد باید دانست که در سایه فضای سیاسی، فضای اقتصادی می‌تواند رشد کند.

سخنگوی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شرایط خانه احزاب، اظهار کرد: تقاضای ما از وزیر کشور و دولت تدبیر و امید این است که این خانه احیا و قوانین مربوط به آن اصلاح شود.

وی همچنین گفت: برخلاف اعتقاد دوستان که می‌گویند ما 100 سال سابقه وجود حزب در کشور را داریم من می‌گویم اینطور نیست. قبل از انقلاب بحث تک حزبی مطرح بود و بعد از امام (ره) که ولایت فقیه مورد توجه قرار گرفت و گفته شد که اگر مردم اقبال کردند ولایت فقیه تثبیت شود حالا باید گفت که ما از چه واهمه داریم؟

مافی همچنین تاکید کرد: روزی ماندلا از امام درس می‌گرفت و روزی هم می‌گفت که ما می‌توانیم در کنار هم باشیم ولی گذشته را فراموش نکنیم.

احزاب نباید منشاء بی‌اعتمادی باشند

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز در سخنانی گفت: اگر می‌خواهیم احزاب در کشور پا بگیرند باید از خود شروع کنیم.

علیرضا زاکانی در نشست وزیر کشور با نمایندگان و دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی با مورد توجه قرار دادن بحث اصلاح قانون احزاب در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما در جلسات‌مان نظرات مختلف دوستان را شنیدیم و قانون احزاب هم‌اکنون آماده نوبت ارایه به صحن است.

وی همچنین به بیان برخی ویژگی‌های قانون احزاب پرداخت و اظهار کرد: ما احزاب را به طور رسمی مورد توجه قرار دادیم و در این قانون وظیفه حکومت دانسته شده که امکاناتی را در اختیار احزاب قرار دهد و بحث یارانه احزاب را نیز مدنظر قرار دهد. همچنین مسئولیت‌پذیری احزاب و شفافیت نیز از مواردی است که در این قانون لحاظ شده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه با طرح این پرسش که باید ببینیم توقع‌ از خودمان چیست، گفت: آیا توقع‌مان این است که کشور احزاب را به رسمیت بشناسد؟ و آیا ما خودمان را به رسمیت می‌شناسیم؟

زاکانی اافزود: آیا ما خودمان قائل به این هستیم که در امور کلان و ملی فارغ از هر گروه سیاسی به تفاهم فکر و خودمان را نقد کنیم و درباره این مسائل با مردم صحبت کنیم؟ فارغ از این‌که راه باید باز و جرم سیاسی باید تعریف شود چقدر در این مسیر می‌توانیم گام برداریم؟

وی همچنین گفت: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از قانون شفاف است ولی ما به آن تن در نمی‌دهیم و اگر احزاب می‌خواهند در کشور پا بگیرند باید از خود شروع کنند و با مردم صادقانه حزب بزنند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم از حزب فقط پوسته‌اش را مورد توجه قرار دهیم و با محتوای آن کاری نداشته باشیم. باید خودمان درست حرکت کنیم و منشا بی‌اعتمادی نباشیم.

روزی به نام روز احزاب در نظر گرفته شود

محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری، با بیان این که بحث حزب‌گریزی در کشور از جمله مواردی است که باید در حال حاضر مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد:‌ بسیاری از موانع در این مسیر را می‌توان ریز کرد و حتی بخشنامه‌هایی برای حل آنها در نظر گرفت. نباید اینطور باشد حزبی که دارای پروانه است به دنبال مجوز گرفتن از اماکن باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های احزاب و استفاده از کارشناسان حزبی در صداوسیما نیز باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: پیشنهاد می‌کنم یک روزی را به نام روز احزاب در جمهوری اسلامی نامگذاری کنند، تا این‌که در آن روز فعالیت احزاب مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

کد N40059

وبگردی