آفتاب
فهرست احزاب مدعو نشست هم‌انديشي با وزير اعلام شد؛

دیدگاه‌های وزیر کشور درباره اصلاح قانون احزاب و احیای خانه احزاب

دیدگاه‌های وزیر کشور درباره اصلاح قانون احزاب و احیای خانه احزاب

همشهری آنلاین: وزیرکشور در نشست هم اندیشی با احزاب و تشکل های سیاسی با تأکید بر استمرار جلسات مشترک با احزاب گفت : تلاش داریم جلسه بعدی با حضور رئیس جمهور برگزار شود .

ایران > دولت- همشهری آنلاین:
وزیرکشور در نشست هم اندیشی با احزاب و تشکل های سیاسی با تأکید بر استمرار جلسات مشترک با احزاب گفت : تلاش داریم جلسه بعدی با حضور رئیس جمهور برگزار شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین نشست هم‌اندیشی با احزاب که با حضور 60 حزب فعال و به منظور همگرایی و هم‌افزایی میان احزاب و تشکل‌های سیاسی برگزار شد، گفت: حمایت و تقویت تحزب مبنای کار دولت یازدهم است و با فعال شدن خانه احزاب مخالفتی نداریم.

وی اظهار داشت: اصلاح قانون احزاب، انتخابات و قانون تشکل‌های غیردولتی در دستور کار وزارت کشور است و با مشورت سیاسیون پیگیری می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه جایگاه حزب را قانون اساسی، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و خواست مردم به خوبی مشخص کرده‌ است، گفت: رویکرد احزاب باید تحقق اسلام، ارزش‌های اسلامی، انقلابی و توسعه و پیشرفت کشور باشد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: هیچ حزبی در داخل کشور نیست که بگوید توسعه و پیشرفت را در چارچوب نظام اسلامی قبول ندارم چراکه در این صورت حتماً دارای اشکال است.

رحمانی فضلی درباره اصلاح قانون احزاب خاطرنشان کرد: مجلس طرحی را با همکاری وزارت کشور شروع کرده و در وزارت کشور با کارشناسان مختلف کار را انجام خواهند داد.

وزیر کشور یکی از دلایل عدم توفیق احزاب در کشور را وارداتی بودن و عدم ارتباط مستقیم با مردم دانست و گفت: احزاب وابسته به قدرت‌های مرکزی نتوانسته‌اند اعتمادی محکم بین مردم و احزاب ایجاد نمایند و احزاب می‌بایست با عملکرد و برنامه محوری مناسب، زمینه اعتماد عمومی را نسبت به یک حزب تقویت نمایند.

وی افزود: وزارت کشور تلاش می‌نماید که با اجرای روش‌های حمایتی حقوقی و قضایی زمینه تقویت احزاب را فراهم نماید.

وی قانون‌گرایی را شائبه اصلی تحزب دانست و گفت: مهم این است که در شرایط خاص و ویژه بتوانیم هیجانات و تحریکات را کنترل نماییم.

وزیر کشور برگزاری نشست‌های دوره‌ای را راهکاری برای طرح مباحث تخصصی و واقع‌گرایانه با مسئولین دانست و درباره فعال شدن خانه احزاب گفت: وزارت کشور در این زمینه مخالفتی ندارد اما از سال 83 تا کنون تمدید نشده و وزارت کشور تقصیری نداشته است و ظاهراً به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها این امر صورت گرفته است.

وزیر کشور گفت: تمدید ، بازنگری یا تشکیل خانه احزاب جدید در وزارت کشور در هر نوع پیشنهادی انجام می‌شود و حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وزیر کشور با اشاره به نشست دوره‌ای احزاب گفت: این نشست‌ها خوب است که با سران قوا باشد و جلسات مشترک با موضوعات تخصصی با آنان مطرح شود.

وی با اشاره به فعالیت برخی از احزاب که به صورت موسمی و با نگاه دنبال نمودن فرصت انجام شده است، گفت: در حال حاضر موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح است که در مسیر خلاف قانون است و یا آقای رئیس‌جمهور مسئله مبارزه با خشونت و افراطی‌گری را مطرح کردند و حال باید پرسید احزاب چه اقداماتی در این راستا انجام دادند. از این رو باید عملکردمان به گونه‌ای باشد که به نظام جمهوری اسلامی و مردم کمک کنیم.

وزیر کشور همچنین به لایحه جرم سیاسی اشاره کرد که قوه اجرایی و وزارت کشور به صورت جدی آن را پیگیری می‌کنند.

وی در عین حال به نظام مهندسی حاکم بر احزاب اشاره و خاطرنشان کرد: ایجاد برنامه محوری امری پسندیده‌ است و باید در این راستا تلاش کرد.

وزیر کشور گفت: احزاب می‌بایست با مبنا قرار دادن برنامه محوری ذره به ذره اعتماد مردم را نسبت به یک حزب فراهم نمایند.

وزیر کشور در خصوص گلایه یکی از احزاب از بروکراسی حاکم برای راه‌اندازی شعبات استانی گفت: در نشست آتی با استانداران سراسر کشور، همکاری استان‌ها با احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای تقویت آنان مطرح خواهد شد.

رحمانی فضلی گفت: وزارت کشور تا جایی که قانون اجازه می‌دهد از همه ظرفیت‌های قانونی برای کمک به احزاب استفاده می‌کند و احزاب نیز می‌بایست محور اعتمادسازی دو طرفه را بین نظام و مردم ایجاد نمایند.

بر طبق این گزارش، اسامی احزاب دعوت شده به نخستین نشست هم اندیشی دولت تدبیر و امید که با حضور وزیر کشور برگزار شد، به شرح زیر اعلام شده است:

1-انجمن روزنامه نگاران مسلمان، 2- انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها، 3- انجمن اسلامی معلمان ایران، 4- انجمن روزنامه نگاران زن ایران (رزا)، 5- جامعه اسلامی دامپزشکان، 6- جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، 7- جامعه اسلامی فرهنگیان، 8- جامعه اسلامی کارگران، 9- جامعه اسلامی کارمندان، 10-جامعه اسلامی مهندسین، 11- جامعه اسلامی ورزشکاران، 12- جامعه زنان انقلاب اسلامی، 13- جامعه زینب (س) 14- جمعیت آبادگران جوان، 15- جمعیت ادوار جنبش دانشجویی کشور، 16- جمعیت اسلامی فرهنگیان، 17- جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، 18- جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، 19- جمعیت تولید گرایان، 20-جمعیت حمایت از حقوق بشرزنان، 21-جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، 22- جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، 23-جمعیت زنان مسلمان نواندیش، 24-جمعیت فدائیان اسلام، 25- جمعیت مستقل ایران اسلامی، 26-جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، 27- حزب آزادی، 28- حزب آیین مردم، 29- حزب اراده ملت، 30-حزب اسلامی ایران زمین، 21- حزب اسلامی کار، 32- حزب اعتدال و توسعه، 33- حزب اعتماد ملی، 34-حزب تمدن اسلامی، 35- حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، 36-حزب جوانان ایران اسلامی، 37- حزب دفاع از قانون اساسی و منافع ملی، 38-حزب زنان جمهوری اسلامی ایران، 39- حزب سبز، 40- حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، 41- حزب فرزندان ایران اسلامی، 42-حزب کارگزاران سازندگی ایران، 43-حزب مؤتلفه اسلامی، 44-حزب مردم سالاری، 45- حزب مردم مسلمان ایران، 46- حزب نواندیشان ایران اسلامی، 47-حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی، 48- حزب همبستگی ایران اسلامی، 49-خانه کارگر، 50-خانه کشاورز، 51-سازمان دفاع از منافع ملی ایران، 52-کانون تربیت اسلامی، 53-کانون جمعی از زندانیان سیاسی مسلمان دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، 54-کانون دانشجویان ودانش آموختگان بوشهر، 55-کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند، 56-کانون مهستان، 57-کانون نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، 58-مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی، 59-مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، 60- مجمع روحانیون مبارز،61-مجمع نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، 62-مجمع نیروهای خط امام (ره)

کد N40058

وبگردی