آفتاب

آمریکا برای نجات جنگنده های اف35 متوسل به چین شد/آشنایی با جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا

آمریکا برای نجات جنگنده های اف35 متوسل به چین شد/آشنایی با جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا

پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) برای نجات پروژه 392 میلیارد دلاری ساخت جنگنده های اف 35 مجبور به لغو تحریم های مربوط به قطعات ساخته شده در چین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پنتاگون به صورت مکرر از تحریم های اعمال شده علیه شرکت های چینی تولید کننده قطعات جنگنده چشم پوشی کرده است.

این چشم پوشی برای زنده نگه داشتن پروژه 392 میلیارد دلاری ساخت جنگنده اف 35 انجام شده و بر اساس گزارش های موجود، آمریکا در سال های 2012 و 2013 اقدام به این کار کرده است.

بر اساس اسناد موجود شرکت های نورثروپ گرومن و هانیول اینترنشنال مجوز وارد کردن قطعات مروبط به ساخت سیستم های راداری جنگنده اف 35 از چین را دریافت کرده اند.

نظر به هزینه های بالای پروژه ساخت جنگنده اف 35 که عمود پرواز بوده و سرعت آن به دو هزار کیلومتر در ساعت می رسد آمریکا مجبور به کمک گرفتن از چند کشور دیگر شده است از همین رو پس از ساخت و آزمایش این جگنده تعدادی از آنها در اختیار کشورهای کانادا، انگلیس، استرالیا، نروژ، ایتالیا، ترکیه، دانمارک و هلند قرار می گیرد که در ساخت آن به آمریکا کمک کرده اند.

جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا، جنگنده مشترک عمودپرواز F-۳۵ JSF است که هم اکنون در حال طراحی و ساخت بوسیله شرکت لاکهید مارتین است. این جنگنده طی یک برنامه مشترک توسط شرکتهای نورثروپ گرومن، بی‌ ای‌ ئی سیستمز، پرات اند ویتنی و رولزرویس ساخته می شود.

جنگنده های اف 35 سه نوع هستند که هر یک از آنها بر اساس نیاز خاصی ساخته شده اند

اف 35 جنگنده ایست چندمنظوره که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه آن به شمار می آید. این هواپیما، در پاسخ به نیاز به هواپیمایی که قابلیت پرواز عمودی را داشته باشد، در مرحله طراحی قرار گرفت.

این هواپیما، بسته به موتوری که روی آن نصب می‌گردد، دارای بردی برابر ۱۲۰۰ هزار کیلومتر و حداکثر سرعتی معادل ۱٫۶ ماخ معادل ۱۹۳۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این هواپیما، قادر است با بیشینه وزنی حدود ۲۲ تن عملیات برخاست یا تیک آف را انجام دهد. البته در گونه دریایی یا ناونشین این هواپیما، که مدل B یا C می‌تواند باشد، تغییراتی برای توانایی لندینگ یا نشست بر روی ناو از جمله بزرگتر کردن بالها و افزایش سطح فلپ‌ها و همچنین تغییراتی نیز در موتور آن انجام می شود.

این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار محفظه خارجی استفاده می‌کند. هر یک از محفظه‌ ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می‌توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدلهای این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم های پیچیده برخاست و نشست صورت می‌پذیرد. از این جنگنده، تعداد بسیار فراوانی، یعنی حدود ۳۰۰۰ فروند سفارش داده شده که حدود ۱۷۰۰ فروند آن برای نیروی هوایی و بقیه برای نیروهای دریایی و ناوگان های آنان خواهد بود.

کد N39815

وبگردی