آفتاب
گزارش خبری تحلیلی مهر/

مرگ سرکرده گروه تروریستی عزام/ "ماجد الماجد" زنده به گور شد

مرگ سرکرده گروه تروریستی عزام/ "ماجد الماجد" زنده به گور شد

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: طی روزهای اخیر البته مقامات عربستان سعودی با مشارکت ایران در روند تحقیقات از سرکرده عبدالله عزام مخالفت کرده بودند که امروز رسانه ها از مرگ وی خبر داده بودند که این مسئله تردیدها درباره اهمیت اطلاعاتی که ماجد الماجد در اختیار داشت، بیشتر کرده بود.

شبکه خبری سی ان ان اخیرا در گزارشی این سرکرده ترویستهای سعودی را این گونه معرفی کرده بود: بر مبنای اطلاعات موجود در وزارت کشور عربستان "ماجد الماجد" متولد سال 1973 در ریاض است و لقب معروفی که به آن شناخته شود نیز ندارد. وی با القاعده در ارتباط نزدیک بوده و در عملیاتهای آنها در یمن، عراق و لبنان مشارکت کرده است.

وی در زمان حضور در لبنان، تحرکات مسلحانه ای در عراق داشت و با اردوگاه آوارگان فلسطینی نهر البارد در ارتباط بوده است. پس از عملیات ارتش لبنان در سال 2007 علیه گروه فتح الاسلام، ماجد الماجد از این اردوگاه به نقطه نامعلومی گریخت و در سال 2009 دستگاه قضایی لبنان وی را به صورت غیابی به جرم حضور در اقدامات مسلحانه به حبس ابد محکوم کرد.

وی بعدها به عنوان سرکرده گردان تروریستی عبدالله عزام که توسط "صالح القرعاوی" سعودی تشکیل شده بود، معرفی شد.

روزنامه لبنانی الاخبار نیز اخیرا در گزارشی درباره مرگ ماجد الماجد در اثر بیماری و یا کشته شدن وی هشدار داده بود. این روزنامه با تیتر "هشدار درباره مرگ ماجد الماجد" ، اعلام کرد: مسائل مختلفی و متعددی درباره اقدامات ماجد الماجد وجود دارد، اما آن چیزی که واضح است این مسئله است که دهها لبنانی و سوری قربانی اقدامات تروریستی وی شده بودند. وی نقش تعیین کننده ای در زمینه تامین منابع مالی، عضو گیری عناصر تروریستی ، برنامه ریزی عملیاتهای تروریستی و تامین تجهیزات برای گروههای تروریستی ایفا می کرد.

این روزنامه لبنانی در پایان این گزارش با هشدار درباره مرگ الماجد، تاکید کرده بود: باید با صدای بلند فریاد کشید و گفت: زندگی ماجد الماجد را نجات دهید! همه آنچه برای زنده نگه داشتن وی لازم است فراهم کنید و مبادا وی را به حال خود بگذارید تا از طریق بیماری بمیرد و یا کشته شود!

از سوی دیگر، منابعی اخیرا در گفتگو با الرای لبنان فاش کردند: انفجار حاره حریک در جنوب بیروت که اخیرا رخ داد پاسخی به بازداشت ماجد الماجد بوده و تروریستها می خواستند این نکته را به مقامات لبنانی گوشزد کنند که بازداشت الماجد تاثیری بر اقدامات آنها نخواهد گذاشت.

ماجد الماجد زنده به گور شد

در همین رابطه "حسن هانی زاده" کارشناس ارشد امور بین الملل اظهار داشت: مرگ مشکوک ماجد الماجد سرکرده تروریستهای گردان "عبدالله عزام" که عملیات انفجار سفارت جمهوری اسلامی در بیروت را به عهده داشته زنده به گور کردن یکی از خطرناک ترین رهبران تروریستی منطقه تلقی می شود.

وی افزود: ماجد الماجد که طی یک عملیات پیچیده تعقیب وگریز توسط سازمان اطلاعات ارتش لبنان دستگیر شد کمتر از 10 روز پس از دستگیری به طرز مشکوکی مرد. وی که متولد سال 1973 عربستان بود نقش کاملا فرا دستی در انجام عملیات بزرگ تروریستی دست داشته و در سوریه فرماندهی نیروهای القاعده در بخشهایی از شهرهای حمص ، ادلب، درعا و القصیر را به عهده داشت. ماجد الماجد سعودی الاصل همکاری مستقیمی با رئیس سازمان امنیت عربستان داشت و دستورات خود را مستقیما از بندر بن سلطان در یافت می کرد.

وی افزود: وی اطلاعات کاملا سری در اختیار داشت که این اطلاعات می توانست به رمز گشایی از فعالیت گروه های تروریستی القاعده، داعش و جبهه النصره کمک کند. قطعا مرگ وی اتفاقی نبوده بلکه با نفوذ بندر بن سلطان در دستگاه های امنیتی لبنان و برای جلوگیری از افشای ارتباط عربستان با ترورهای اخیر لبنان به طرز مشکوکی به قتل رسید. علت این امر این است که ماجد الماجد بزرگترین عملیات تروریستی را در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران انجام داد و طبق قوانین بین المللی باید برای محاکمه به ایران منتقل می شد .

هانی زاده تاکید کرد: با این حال دستگاه دیپلماسی ایران بارها از دولت لبنان خواست تا این کشور را در بازجویی از ماجد الماجد مشارکت دهد اما دولت لبنان پاسخ روشنی نداد. بنابراین با توجه به اینکه ماجد الماجد قربانی یک برنامه ریزی مشترک منطقه ای شده، لذا دولت لبنان باید اطلاعات مربوط به بازجویی از وی را دراختیار ایران قرار دهد. مرگ مشکوک ماجد الماجد موجب شد تا اسرار زیادی از فعالیت تروریستی عربستان سعودی و به طور مشخص بندربن سلطان به همراه سرکرده گردان عبدالله عزام دفن شود.

حال این سوال مطرح است که آیا موافقت لبنان با حضور نماینده ای از ایران در جلسات بازجویی از ماجد الماجد ، باعث شد که مقامات ریاض کمر به قتل وی ببندند؟ آیا روابط نزدیک مقامات سعودی با برخی مقامات لبنانی و کمک سه میلیارد دلاری آنها به بهانه تسلیح ارتش لبنان را نمی توان در اجرای سناریو مرگ وی دخیل دانست؟

------------------------------------------
گزارش: محمدعلی تخت رونده

کد N39759

وبگردی