آفتاب

سخنگوی جمعیت زنان جمهوری اسلامی: خانه احزاب بازگشایی شود

سخنگوی جمعیت زنان جمهوری اسلامی: خانه احزاب بازگشایی شود

تهران - ایرنا- سخنگوی جمعیت زنان جمهوری اسلامی خواستار بازگشایی خانه احزاب ایران و اصلاح قوانین مربوط به احزاب شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «فرزانه مافی» روز شنبه در نشست هم اندیشی دولت و نمایندگان و دبیران کل احزاب و گروه های سیاسی گفت: وقتی کسی پاسخگو نیست به سراغش نمی روند اما وقتی کسی پاسخگو شد، بیشتر زیر ذره بین قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه راه بسیاری در پیش داریم تا در نظام حزبی موفق شویم، اظهار داشت: وقتی وزارت کشور در وقت دادن به دوستان موفق نیست، چه توقعی داریم که مردم کوچه و بازار ما در مسایل مربوط به حزب موفق باشند؟

مافی با طرح این سوال که یک حزب با بضاعت کم مالی می تواند در سطح گسترده ملی و بین المللی فعالیت کند؟ از اینکه در تقسیم وقت بین نمایندگان احزاب عدالت رعایت نشده است، گلایه کرد و گفت: ما که در تقسیم وقت بالا و پایین می کنیم و آقایی را که نماینده مجلس است در اولویت قرار می دهیم چطور می توانیم فضای آزاد ایجاد کنیم.

وی افزود: این موضوع خطرناکی است و منشاء برخی گرفتاری های ما نیز همین است.

سخنگوی جمعیت زنان جمهوری اسلامی یادآور شد: آقای خاتمی جامعه مدنی و فضای سیاسی را مورد توجه قرار داد اما در پایان دوره خود در سایه این فضای سیاسی به موفقیت های اقتصادی رسید.

مافی ادامه داد: حال که دولت تدبیر و امید ناچار است به دلیل فضای موجود، فعالیت اقتصادی را مدنظر قرار دهد باید دانست که در سایه فضای سیاسی، فضای اقتصادی می تواند رشد کند.

وی گفت: بر خلاف اعتقاد برخی دوستان که می گویند ما 100 سال سابقه وجود حزب در کشور را داریم، من می گویم اینطور نیست.

وی افزود: قبل از انقلاب بحث تک حزبی مطرح بود و بعد از امام (ره) که ولایت فقیه مورد توجه قرار گرفت و گفته شد که اگر مردم اقبال کردند ولایت فقیه تثبیت شود حالا باید گفت که ما از چه واهمه داریم در حالی که احزاب می توانند یاور ما باشند.

مافی خاطر نشان کرد: روزی ماندلا از امام درس می گرفت و روزی هم می گفت که ما می توانیم در کنار هم باشیم و همدیگر را ببخشیم ولی گذشته را فراموش نکنیم.

«علیرضا متانی» از حزب دفاع از ایثارگران نیز در سخنانی با یادآوری بیانات رهبر انقلاب درباره اینکه ایشان با حزب مخالفتی ندارند، بر حل مشکلات مالی احزاب تاکید کرد و خواستار تشکیل مرکز آموزشی برای تخزب در کشور شد.



** خانه احزاب تعطیل نیست

«فرج کمیجانی» دبیر کل مجمع فرهنگیان انقلاب اسلامی نیز در این نشست تاکید کرد که خانه احزاب ایران همچنان وجود دارد و هیچگاه در این سال ها تعطیل نبوده است.

وی در این نشست گفت: به رغم همه بی مهری هایی که در حق اعضای خانه احزاب ایران شد، جلسات آن در این مدت تشکیل می شده است.

کمیجانی از وزیر کشور خواست تا اسناد خانه احزاب را به این اعضا بازگرداند تا امکان برگزاری انتخابات برای خانه احزاب فراهم شود.

کمیجانی همچنین از بروکراسی حاکم در وزارت کشور برای راه اندازی شعبات استانی احزاب گلایه کرد و گفت: بروکراسی آنقدر زیاد است که افرادی که داوطلب می شوند، در میان راه پشیمان می شوند.

احمد کریمی اصفهانی دبیر کل جامعه اصناف و بازاریان نیز در این نشست رمز ماندگاری و استقلال این کشور را ولایت فقیه دانست و از احزاب خواست که در این مسیر «چوب لای چرخ» نباشند.

وی خاطر نشان کرد: باشگاه احزاب یا خانه احزاب در صورتی تشکیل شوند که رها نباشد و بهتر است در این رابطه نظرسنجی صورت گیرد تا به جای خانه احزاب شاهد لشگرکشی احزاب در باشگاه احزاب نباشیم.

کریمی اصفهانی همچنین ابراز امیدواری کرد، رویکرد وزارت کشور در زمینه احزاب تبلیغاتی نباشد و حضور احزاب نیز تشریفاتی نباشد.

وی افزود: باید بپذیریم لازمه جمهوری نظام حضور احزاب شناسنامه دار و تنها راه فعالیت های سیاسی وجود احزاب است.

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین نیز در این نشست گفت: نقش احزاب دیده بانی کار دولت و قوه مجریه است و آنها نباید از نقدهای منصفانه مکدر شوند.

وی بر تخصیص بودجه برای احزاب در بودجه سالیانه کشور تاکید کرد و افزود: دولت باید از فعالیت احزاب به صورت فصلی و موسمی نیز جلوگیری شود.

رئوفیان همچنین گفت: اگر تعریف جبهه در قانون احزاب ائتلاف برخی از احزاب دارای پرونده است چرا برخی با تابلوی جبهه می آیند اما حزبی در آنها عضویت ندارد؟

محمدمهدی عبدخدایی، دبیرکل جمعیت فداییان اسلام نیز در این نشست پیشنهاد کرد که برای فرهنگسازی تحزب در کشور وزارت کشور پیش قدم شود و مرکزی پژوهشی با همکاری احزاب در این زمینه فعال کند.

وی یادآور شد که مردم به دلیل سابقه ذهنی که از فعالیت احزاب پیش از انقلاب دارند، از فعالیت حزبی دل خوشی ندانرد و از این رو بهتر است ابتدا فعالیت فرهنگی صورت گیرد تا مردم به این فعالیت ها ترغیب شوند.

سیام**2025 ** 1418
کد N39506

وبگردی