آفتاب

نبی‌حبیبی:اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رفیق و رقیب باشند/زاکانی: احزاب باید در جامعه تولید حرف کنند

نبی‌حبیبی:اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رفیق و رقیب باشند/زاکانی: احزاب باید در جامعه تولید حرف کنند

دبیر کل احزاب موتلفه و رهپویان از دیگر شرکت کنندگان در جلسه احزاب با وزیر کشور بودند.

 محمدنبی حبیبی صبح امروز در نشست احزاب با وزیر کشور، با بیان اینکه "برای اینکه بخواهیم یک تشکل را حزب بنامیم، باید ضابطه‌ها و شاخص‌هایی را در نظر بگیریم"، گفت: متاسفانه برخی از احزابی که اکنون در کشور ما مجوز فعالیت دارند، فعالیت نمی‌کنند یا نیمه‌فعال هستند و تعدادی از احزاب به صورت فعال در عرصه‌ حضور دارند.

وی با بیان اینکه "یک تشکل باید دارای سه مشخصه باشد که مجوز حزب بگیرد"، در تبیین این مشخصه‌ها اظهار کرد: مشخصه اول، توانمندی ایدئولوژیک است و همچنین داشتن برنامه برای اداره کشور و توانمندی برای کادرسازی، مشخصه‌های دیگر هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: وقتی احزاب این سه مشخصه را داشته باشند، در رقابت‌های سیاسی از جمله در انتخابات به جای رقابت بین الفاظ و شعارها، شاهد رقابت بین برنامه‌ها و مدیرانی که احزاب برای اداره کشور معرفی می‌کنند و در واقع شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه "وقتی حزبی در انتخابات برنده می‌شود، برای ماندن خود سعی می‌کند برنامه‌ها و شعارهایی را که داده است، محقق کند"، افزود: در خانه احزاب قبلی منشوری به تصویب رسید که برخی احزاب نه تنها این منشور را اجرا نکردند بلکه گاه عکس آن را نیز انجام دادند.

حبیبی با بیان اینکه "ما در همین نظام می‌توانیم به سمت تشکیل دولت حزبی، مجلس حزبی و شورای شهر و روستای حزبی برویم"، گفت: این نوع فعالیت‌ها مغایرتی با موازین نظام اسلامی ندارد.

وی با بیان اینکه "احزاب در کنار سلیقه‌های مختلفی که دارند، دارای اشتراکاتی هستند"، اظهار کرد: اینکه تصور شود یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا در هیچ موردی نمی‌توانند در کنار هم بنشینند، تصور نادرستی است و کسانی که اصول نظام را پذیرفته باشند و در این موارد اشتراک نظر داشته باشند، می‌توانند در عین اختلاف سلیقه با هم رفاقت کنند و رقیب با هم باشند و این رقابت به معنای تضاد و کینه‌توزی نیست.

دیرکل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تضارب آرا و احزاب و اینکه این زمینه در نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل توانمندی ایدئولوژیک از تضارب فکری و آرا ابایی ندارد و تعدد احزاب توانمند نیز می‌تواند در کشور ما عملیاتی شود.

بنا به گزارش ایسنا، حبیبی با بیان اینکه "ما می‌توانیم به یک میثاق‌نامه که مورد توافق همه باشد، دست یابیم"، تصریح کرد: البته معتقدم در صدر این میثاق‌نامه باید ولایت فقیه باشد؛ چراکه حفظ نظام ما و تمامیت ارضی ما در گرو اعتقاد به این اصل محقق می‌شود.

همچنین فارس نوشت:

زاکانی: شریح روند اصلاح قانون احزاب در مجلس/ احزاب باید در جامعه تولید حرف کنند

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در نشست مشترک با وزیر کشور که صبح امروز شنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه بنده به عنوان مسئول کمیته احزاب در مجلس توضیحاتی دارم که باید ارائه دهم، اظهار داشت: دوستان مکرر درباره این قانون صحبت کرده‌اند در حالی که این قانون مربوط به 32 سال قبل است و اساسا خود وزارت کشور از دوره قبل فعال شده بود که تجربیات را در این زمینه گردآوری می‌کند.

زاکانی افزود: بیش از یک سال و نیم تلاش وزارت کشور در کمیسیون ماده 10 احزاب امکانی را فراهم کرد که مقدمه آن ارتباط با 10 نفر از شخصیت‌های سیاسی و احزاب با سلایق مختلف بود.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه همزمان تجربیات کمیسیون ماده 10 احزاب در این زمینه به کار گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: در مجمع این مسائل مقدمه‌ای شد که در یکی از دانشگاه‌ها برای کمیسیون کار پژوهشی انجام شود و مقدمه به عنوان پیشنهاد لایحه به مجلس ارائه شد و در داخل مجلس هم برای اولین بار در کمیسیون شوراها مطرح شد و 5 نفر از دوستان حزبی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: جلسات بررسی این قانون در کمیسیون با حضور خود دوستان در دستور کار قرار گرفت؛ البته ممکن است این اعتقاد وجود داشته باشد که همه نکاتی که مطرح می‌شد به تصویب نمی‌سید.در حالی که ماحصل چیزی که تصویب می‌شد موضوعات مورد نظر کمیسیون بود.

زاکانی با بیان اینکه از ویژگی‌های این موضوع استماع نظرات دوستان و کار کارشناسی در داخل مجلس بود، تصریح کرد: مجلس و مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان مختلف نظرات خود را در این زمینه ارائه می‌دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: قانونی که در این زمینه به تصویب رسید، در کمیسیون مصوب شده و در حال حاضر آماده نوبت صحن مجلس است، از ویژگی‌های آن توجه رسمی به احزاب است و وظیفه حکومت دانسته که رسانه ملی و رسانه‌های مختلف در اختیار احزاب قرار گیرد.

وی حمایت جدی از احزاب و اختصاص یارانه به آنها را از دیگر ویژگی‌های این قانون برشمرد و گقت: با دسته بندی احزاب سعی شده به توسعه فعالیت احزاب توجه شود لذا ما در کمیسیون ماده 10احزاب این دغدغه را داریم که چرا احزاب فعال نبودند.

زاکانی با بیان اینکه ما دقت و مسئولیت‌پذیری را از احزاب طلب کرده‌ایم، به لزوم شفافیت و ارائه امکانات جهت باز کردن راه احزاب اشاره کرد و یادآور شد: ما در این قانون تشکیل جبهه‌های سیاسی را نیز مشاهده می‌کنیم و اگر نکته‌ای در این زمینه است بنده آمادگی دارم آنها را بشنوم.

عضو کمیسیون ماده 10 احزاب با طرح این پرسش که توقع ما از احزاب چیست، ادامه داد: توقع ما این است که کشور حزب را به رسمیت بشناسد اما آیا خود ما به عنوان احزاب آن را به رسمیت شناخته‌ایم. آیا خودمان قائل به حرف‌زدن و تفاهم در اصول کلی و انقلابی هستیم؛ ما چقدر نقدپذیر بوده‌ایم. از این رو اولین اشکال به خود احزاب باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از هر موضوعی ابتدا باید قانون شفاف‌تر شود هر چند قانون فعلی شفاف است اما ما تن نمی‌دهیم. اگر می‌خواهیم احزاب در کشور پا بگیرند، باید حتما از خودشان شروع کنند و درباره اعتقادی که دارند آن را در مرامنامه‌شان بگنجانند و طبق آن عمل کنند.

زاکانی کادرسازی، برنامه‌داشتن برای کشور و تولید حرف و انتقال آن به جامعه را از دیگر وظایف احزاب برشمرد و تاکید کرد: اگر احزاب صادقانه در این مسیر حرکت کنند، با اقبال مواجه خواهند شد چرا که نمی‌توان فقط به پوسته حزب توجه کرد و با محتوای آن کاری نداشت.

/27220

کد N39172

وبگردی