آفتاب

نیشن:با اعمال تحریم‌های بیشتر توافق ژنو را مختل نکنیم

نیشن:با اعمال تحریم‌های بیشتر توافق ژنو را مختل نکنیم

روزنامه نیشن در گزارشی تحلیلی به توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 پرداخت و تاکید کرد که آمریکا نباید با اعمال تحریم‌های جدید این توافق را تضعیف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیشن در این گزارش نوشت: توافق موقتی بین ایران و گروه 1+5 که در ماه نوامبر حاصل شد به سمت جلو حرکت می‌کند، ولی این باعث نشده است که اعضای کنگره آمریکا، لابی اسرائیل و نومحافظه‌کاران همیشگی برای تضعیف آن تلاش نکنند، به ویژه از طریق اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی. از آنجا که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بدون شک به تخریب این توافق می‌انجامد و باعث می‌شود ایران از توافق حاصله عقب‌نشینی کند، به سختی می‌توان تلاش برای اعمال تحریم‌ها را چیزی جز یک تلاش تعمدی توسط تندروهای ضدایرانی برای لغو این توافق دانست؛ گرچه آنها می‌گویند که معتقدند افزایش فشار به ایران در مرحله کنونی باعث می‌شود تهران برنامه هسته‌یی‌اش را به حالت تعلیق در آورد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اوضاع خود توافق رو به راه است. ایران و گروه 1+5 قرار است در سه هفته اول ماه ژانویه با یکدیگر به طور مداوم تماس داشته باشند تا اینکه اجرای توافق در 20 ژانویه آغاز شود. این تاریخی است که بر اساس آن ایران باید اقدامات فنی برای اجرای توافق نوامبر را که بر اساس آن با توقف غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم، تعلیق فعالیت‌ها در راکتور آب سنگین اراک و اجازه بازرسی‌های کامل از تاسیساتش موافقت کرده است، آغاز کند. ایران علاوه بر آن موافقت کرده است که ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش را محدود کند و به گفته مقامات ایرانی و آمریکایی، مقدمه‌چینی‌های اولیه در این زمینه به خوبی پیش می‌رود.

در ادامه این گزارش آمده است: ولی این باعث نشده است که اعضای کنگره از جمله مارک کرک و رابرت منندز از ارائه طرحی برای افزایش تحریم‌ها که مورد حمایت 26 سناتور آمریکایی قرار دارد خودداری نکنند. منندز که یک دموکرات عالیرتبه و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا است با مخالفت برخی دموکرات‌های دیگر روبرو شده است که از سناتور هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا خواسته‌اند اجازه ندهند کار به رای‌گیری درباره این طرح برسد. (توافق موقتی ایران و 1+5 به طور مشخص هرگونه تحریم جدیدی در طول گفت‌وگوها را ممنوع می‌کند و باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا بدون شک چنین طرحی را وتو خواهد کرد).

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: دلایل زیادی درباره مخرب بودن طرح تحریم‌ها ارائه شده است. یک نمونه آن نوشته کالین کال، یک مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا در دوره اوباما است که در آن به این نکته اشاره شده است که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران که در ماه ژوئن انتخاب شد آهسته در حال ایجاد یک اتفاق نظر ملی در داخل ایران در حمایت از توافق پایدار با آمریکا و غرب است و کال معتقد است که تحریم‌های جدید در این تلاش‌ها وقفه خواهد انداخت. پل پیلار، یک مقام ارشد پیشین سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا نیز معتقد است که تحریم‌ها به نفع توافق حاصله نیست. وی معتقد است که دیدگاه حامیان تحریم‌ها درباره اینکه اعمال فشار بیشتر به ایران باعث افزایش قدرت چانه‌زنی آمریکا در مذاکرات می‌شود درست نیست و تحریم‌ها هر نقشی را در بازگرداندن ایران به میز مذاکرات ایفا کرده باشند، چیزی که ایران را تشویق می‌کند تا به توافق درباره برنامه هسته‌یی‌اش دست یابد دورنمای کاهش تحریم‌ها است، نه افزودن آنها. پیلار تاکید دارد که منطقی نیست که تصور کنیم پس از اینکه ایران با اقدامات لازم برای نهایی کردن نقشه مشترک اقدام موافقت کرد «پاداش دادن» به تهران با فشار بیشتر و اقدامات تنبیهی شدیدتر باعث می‌شود ایران دست به مصالحات بیشتری بزند.

در پایان این گزارش می‌خوانیم: حامیان تحریم‌ها می‌توانند امروز با انعطاف‌پذیری تیم مذاکراتی روحانی سر و کار داشته باشند و یا شش ماه صبر کنند و بعد با فقدان انعطاف‌پذیری از جانب تندروهای ایرانی روبرو شوند. آنها این را می‌دانند و انتخابی که در روزها و هفته‌های آینده خواهند کرد، موضع‌شان را مشخص می‌کند.

انتهای پیام

کد N39003

وبگردی