آفتاب
تحولات آسیا/

اعتصاب در کامبوج سه کشته به جا گذاشت

اعتصاب در کامبوج سه کشته به جا گذاشت

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: بازداشت دو نفر تنها چند ساعت پس از آزادی زندانیان در سراسر میانمار و کشته شدن سه نفر در جریان اعتصاب در کامبوج از جمله خبرهای مربوط به شرق قاره آسیا به شمار می روند.

میانمار

رسانه ها گزارش دادند که بیش از هزار و 600 زندانی به دستور تین سین رئیس جمهوری میانمار در سراسر این کشور آزاد شدند.

رئیس جمهوری میانمار دستور عفو زندانیان را به مناسبت گرامیداشت روز استقلال این کشور در روز شنبه و با هدف حذف تحریم های غرب علیه این کشور صادر کرد.

در میان زندانیان آزاد شده نام 40 زندانی خارجی دیده می شود. در حکم عفو رئیس جمهوری میانمار آمده است که حکم زندانیان محکوم به مرگ به حبس ابد و حکم زندانیان محکوم به حبس ابد به 40 سال حبس کاهش پیدا می کند.

از سوی دیگر دوران محکومیت افرادی که به بیش از 40 سال حبس محکوم شده اند، به 40 سال و مدت زمان محکومیت افرادی که به 40 سال حبس محکوم شده اند، تا یک چهارم مدت کاهش می یابد.

البته مدت زمان زیادی از عفو عمومی در میانمار نگذشته بود که سخنگوی رئیس جمهوری این کشور از بازداشت دو نفر از مقامات سابق امنیتی ارتش میانمار به اتهامات جنایی و انتقال این افراد به زندان خبر داد.

دولت میانمار ادعا کرده است که با آزادی 354 زندانی سیاسی در سال 2013 و هزار و 600 زندانی در روز جمعه دیگر زندانی سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا وجود ندارد.

در همین حال رئیس جمهوری میانمار امروز شنبه در پیامی به مناسبت شصت و ششمین سالگرد روز استقلال از اتباع مختلف حاضر در این کشور خواست تا برای ایجاد صلح پایدار در میانمار تلاش کنند.

کامبوج

اعتصاب کارگران کارخانه تولید پوشاک در کامبوج به خشونت کشیده شد و در جریان درگیری میان پلیس ضد شورش و معترضان دست کم سه نفر کشته و بیش از ده نفر زخمی شدند.

حدود دو هزار معترض که در اعتراض به میزان پایین دستمزد خود به خیابانها آمده بودند، خیابانها را مسدود کرده و پلیس نیز برای سرکوب معترضان به سوی این افراد شلیک کرده که باعث کشته و زخمی شدن دهها نفر شدند.

رسانه ها گزارش دادند که در پی اعتصاب اتحادیه های کارگری، تمام کارخانه های تولید پوشاک از چهارشنبه گذشته تاکنون تعطیل شده است.  اعتراضات و اعتصابات در کامبوج پس از آن آغاز شد که دولت تصمیم به افزایش میزان دستمزدها از 80 دلار به 100 دلار در طول یک ماه را گرفت.

ارتش کامبوج ضمن ابراز نگرانی درباره ادامه اعتراضات حمایت خود را از تداوم دوره پنجم نخست وزیری هون سن اعلام کرد و در حمایت از وی وارد میدان شد.

درحالیکه معترضان کامبوجی خواستار استعفای هون سن به دلیل تخلفات انتخاباتی هستند، وزارت دفاع کامبوج دولت کنونی را قانونی خوانده و تاکید کرده است که حزب حاکم هون سن اکثریت مطلق آرا را در انتخابات ژوئن گذشته به دست آورده است.

کد N38944

وبگردی