آفتاب
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی:

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند رفیق و رقیب باشند

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند رفیق و رقیب باشند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه "تعدد احزاب توانمند در کشور ما می‌تواند عملیاتی شود"، گفت: یکی از لوازم تحقق جمهوریت نظام، تعمیق و گسترش تحزب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدنبی حبیبی صبح امروز در نشست احزاب با وزیر کشور، با بیان اینکه "برای اینکه بخواهیم یک تشکل را حزب بنامیم، باید ضابطه‌ها و شاخص‌هایی را در نظر بگیریم"، گفت: متاسفانه برخی از احزابی که اکنون در کشور ما مجوز فعالیت دارند، فعالیت نمی‌کنند یا نیمه‌فعال هستند و تعدادی از احزاب به صورت فعال در عرصه‌ حضور دارند.

وی با بیان اینکه "یک تشکل باید دارای سه مشخصه باشد که مجوز حزب بگیرد"، در تبیین این مشخصه‌ها اظهار کرد: مشخصه اول، توانمندی ایدئولوژیک است و همچنین داشتن برنامه برای اداره کشور و توانمندی برای کادرسازی، مشخصه‌های دیگر هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: وقتی احزاب این سه مشخصه را داشته باشند، در رقابت‌های سیاسی از جمله در انتخابات به جای رقابت بین الفاظ و شعارها، شاهد رقابت بین برنامه‌ها و مدیرانی که احزاب برای اداره کشور معرفی می‌کنند و در واقع شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه "وقتی حزبی در انتخابات برنده می‌شود، برای ماندن خود سعی می‌کند برنامه‌ها و شعارهایی را که داده است، محقق کند"، افزود: در خانه احزاب قبلی منشوری به تصویب رسید که برخی احزاب نه تنها این منشور را اجرا نکردند بلکه گاه عکس آن را نیز انجام دادند.

حبیبی با بیان اینکه "ما در همین نظام می‌توانیم به سمت تشکیل دولت حزبی، مجلس حزبی و شورای شهر و روستای حزبی برویم"، گفت: این نوع فعالیت‌ها مغایرتی با موازین نظام اسلامی ندارد.

وی با بیان اینکه "احزاب در کنار سلیقه‌های مختلفی که دارند، دارای اشتراکاتی هستند"، اظهار کرد: اینکه تصور شود یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا در هیچ موردی نمی‌توانند در کنار هم بنشینند، تصور نادرستی است و کسانی که اصول نظام را پذیرفته باشند و در این موارد اشتراک نظر داشته باشند، می‌توانند در عین اختلاف سلیقه با هم رفاقت کنند و رقیب با هم باشند و این رقابت به معنای تضاد و کینه‌توزی نیست.

دیرکل حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تضارب آرا و احزاب و اینکه این زمینه در نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل توانمندی ایدئولوژیک از تضارب فکری و آرا ابایی ندارد و تعدد احزاب توانمند نیز می‌تواند در کشور ما عملیاتی شود.

حبیبی با بیان اینکه "ما می‌توانیم به یک میثاق‌نامه که مورد توافق همه باشد، دست یابیم"، تصریح کرد: البته معتقدم در صدر این میثاق‌نامه باید ولایت فقیه باشد؛ چراکه حفظ نظام ما و تمامیت ارضی ما در گرو اعتقاد به این اصل محقق می‌شود.

انتهای پیام

کد N38865

وبگردی