آفتاب

ناکامی های سیاست خارجی و نارضایتی مردم دستاورد دولت اوباما در سال 2013

ناکامی های سیاست خارجی و نارضایتی مردم دستاورد دولت اوباما در سال 2013

نیویورک، ایرنا - جهان در سال 2013 شاهد ناکامی ها، بحران ها و دستخوش تحولات زیادی بود، این رخدادها بویژه در آفریقا و خاورمیانه و اتخاذ سیاست های کاخ سفید در مواجهه با این تحولات باعث شد تا دولت اوباما شاهد شکست های راهبردی در عرصه های جهانی و ناکامی در رضایتمندی شهروندان آمریکایی در داخل باشد.

افشاگری اسنودن در بحث جاسوسی از مقام های جهان به ویژه همپیمانان استراتژیک آمریکا در اتحادیه اروپا، تشدید اختلافات کنگره و کاخ سفید بر سر تصویب بودجه و تعطیلی سه هفته ای دولت فدرال آمریکا، شکست سیاست های کاخ سفید در قبال تحولات مصر و سوریه، شکست مذاکرات سازش میان گروههای فلسطینی و رژیم صهیونیستی، بروز مشکل فنی در اجرای طرح بیمه درمانی رایگان معروف به اوباماکر و نارضایتی شدید مردم آمریکا از این وضعیت، افزایش 40 درصدی تورم در آمریکا، کاهش شدید محبوبیت اوباما، دلایلی هستند که سیاست خارجی و داخلی رئیس جمهوری آمریکا را در طول سال گذشته ناموفق نشان داده اند.

در کنار این ناکامی ها دو رویداد بسیار مهم در سیاست خارجی آمریکا تاثیر مستقیم گذاشت؛ گفت وگوی تلفنی باراک اوباما با دکتر حسن روحانی و توافقنامه هسته ای ژنو که به امضای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزرای خارجه گروه 1+5 رسید.

این دو رویداد بسیار مهم می توانست دو عامل و فاکتور کلیدی موفقیت آمیز برای دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی دولت اوباما محسوب شود، زیرا از یک طرف می تواند دیوار بلند بی اعتمادی میان تهران و واشنگتن را که به دلیل سیاست های غلط، غیرمنطقی و زورمدارانه آمریکایی ها در قبال ملت ایران شکل گرفته، کوتاه تر کند و از طرفی دیگر به جامعه جهانی و سایر کشورهایی که با آمریکا دارای اختلافاتی هستند، نشان دهد که تصمیم سازان و مسوولان این کشور به گفته ها و تعهدات خود پایبندند.

این دو رویداد که در طول شش ماه دوم سال گذشته به وقوع پیوست، متاسفانه دراین پروسه زمانی گفتار و عمل مقامهای آمریکایی ثابت کرد که همچون گذشته قابل اعتماد نیستند زیرا فضای مناسبی که بعد از گفت وگوی تلفنی بین روسای جمهور دو کشور شکل گرفت با برخی اظهار نظرهای غیر اصولی مقام های کاخ سفید و کنگره دچار آسیب شد و زمینه را برای اعتراض گروههای مخالف در داخل ایران و آمریکا تشدید کرد.

در بحث توافقنامه هسته ای ژنو هم به رغم اینکه مقام های کاخ سفید بعد از آن توافق تاریخی اعلام کردند که با سران کنگره قبل از انجام مذاکرات به توافق رسیده اند اما برخی اظهار نظرها و اقدامات به ویژه تلاش بخشی از کنگره برای تشدید تحریم های ضد ایرانی آن هم در شرایطی که بر اساس توافقنامه ژنو تا شش ماه آینده نباید تحریمی جدید اعمال شود، نشان داد که دولت اوباما هنوز یا نمی خواهد و یا تحت فشارها نمی تواند به تعهدات خود آن هم در چنین سطحی که جهان نظاره گر آن است، پایبند باشد.

این همه ناکامی و اتخاذ سیاست اشتباه از سویی اتفاق می افتد که مردم آمریکا به دلیل مشکلات داخلی به ویژه بیکاری و تورم و همچنین تجربه یک دوره چهارساله اوباما در مقام ریاست جمهوری انتظار داشتند با شروع دور دوم مسوولیت او شاهد کاهش نرخ بیکاری و تورم و چالش های این کشور در عرصه های جهانی باشند.



** پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری 2013

یکی از مهمترین رویدادهای سال 2013 در آمریکا انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست جمهوری این کشور برای یک دوره دیگر چهار ساله بود، این انتخابات بیش از پنج میلیارد دلار هزینه دربرداشت تا پرهزینه ترین انتخابات تاریخ آمریکا لقب بگیرد و بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون برای نخستین بار یک نامزد دمکرات توانست برای دومین بار متوالی بر کرسی ریاست کاخ سفید تکیه بزند.

هر چند رامنی 34 میلیون رای به دست آورد و اوباما تنها 32 میلیون رای، اما به دلیل اینکه نظام انتخاباتی آمریکا بر اساس آرای الکترال است و نامزد برای پیروزی در انتخابات به 270 رای الکترال نیاز دارد، باراک اوباما با 303 رای الکترال توانست رامنی را شکست دهد.



** حمله به کنسولگری آمریکا و پیامدهای داخلی و خارجی آن

بیست و دوم شهریورماه (12 سپتامبر 2012) در پی انتشار فیلمی موهن که در آن به صراحت به ساحت مقدس پیامبر بزرگ اسلام اهانت شده بود، مردم خشمگین لیبی در بنغازی به کنسولگری آمریکا یورش برده و آن را به آتش کشیدند که در جریان این حادثه جان کریستوفر استیونز، سفیر واشنگتن در لیبی و سه تن از کارکنان این سفارتخانه کشته شدند.

بعد از این اتفاق نمایندگان جمهوریخواه در کنگره آمریکا با انتقاد شدید از عملکرد کاخ سفید، دولت اوباما را بی تدبیری و ناتوانی در بحث حفاظت از اماکن دیپلماتیک این کشور در نقاط مختلف جهان متهم کردند.

سوزان رایس که در آن زمان نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل بود، 16 سپتامبر در مصاحبه با شبکه سی .ان.ان اعلام کرد که حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی یک حمله تروریستی از پیش طراحی شده نبود بلکه بیشتر نتیجه یک تظاهرات خودجوش غیرقابل پیش بینی بود.

چند روز بعد روزنامه نیویورک تایمز محتوای ایمیل هایی را از مکاتبات کنسولگری آمریکا در لیبی با مقام های وزارت خارجه این کشور افشا کرد که نشان می داد آنها از یک هفته قبل در جریان حمله احتمالی به کنسولگری قرار داشتند.

این مسئله باعث اختلاف شدید بین کاخ سفید و نمایندگان کنگره شد و بیش از یکصد نماینده مجلس با ارسال نامه ای به اوباما از وی خواستند که از معرفی سوزان رایس به جای هیلاری کلینتون که از چند ماه قبل استعفای خود را اعلام کرده بود، خودداری کند. این نمایندگان تهدید کردند با توجه به دروغگویی های رایس، اجازه نخواهند داد که از کنگره آمریکا رای مثبت بگیرد.

بر اساس فشار سنگین کنگره و فضای روانی که علیه سوزان رایس بعد از اظهاراتش درباره حادثه بنغازی به وجود آمد، اوباما مجبور شد از تصمیم خود برای معرفی سوزان رایس به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور به کنگره منصرف شود و جان کری را به عنوان گزینه اصلی برای جانشینی هیلاری کلینتون معرفی کند و سوزان رایس را هم مشاور امنیت ملی خود کرد.

حمله به کنسولگری آمریکا علاوه بر اینکه باعث شد دو تن از معاونان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از سمت خود استعفا دهند بلکه به یک چالش جدی در عرصه داخلی بین مقام های کاخ سفید و کنگره بوجود آمد که در عرصه سیاست خارجی نیز یکبار دیگر سیاست های خارجی اوباما را به چالش کشید و یک ناکامی دیگر در کارنامه دولت وی به ویژه دستگاه دیپلماسی آن کشور ثبت شد.



** ترمیم وزارتخانه های دفاع و خارجه با آمدن هیگل و کری

دهم بهمن ماه سال 91 (29 ژانویه 2013) باراک اوباما با تغییر روسای دستگاه های سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی خود را با آوردن جان کری و چاک هیگل به عنوان دو نفر از کهنه سربازان جنگ ویتنام و همچنین جان برنان به عنوان رییس سازمان سیا که از او به عنوان معمار استفاده از هواپیمای بدون سرنشین نام می برند، کابینه خود را ترمیم کرد.

جان برنان و جان کری برای گرفتن رای اعتماد از سوی نمایندگان سنا مشکلات زیادی را در پیش رو نداشتند اما چاک هیگل محافظه کار که زمانی یکی از منتقدان سرسخت سیاست امریکا در قبال رژیم صهیونیستی بود، برای کسب اعتماد راهی دشوار را در پیش رو داشت، زیرا باید از لابی آیپک در سنا عبور می کرد.

سناتورهای تندرو و حامی سرسخت رژیم اسراییل به رهبری جان مک کین در روز دفاع چاک هیگل از خود در کنگره بشدت به او حمله کردند و به رغم اینکه هیگل مجبور شد بارها به خاطر برخی اظهارات گذشته خود درباره صهیونیست ها عقب نشینی کند، اما آنها قانع نشدند تا سرانجام او در یک چالش نفسگیر با سناتورهای کنگره و با یک رای شکننده به تیم اوباما اضافه شد.

هر چند با گذشت چند ماه بسیاری از ناظران و کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی نسبت به عملکرد هیگل برای کاستن از برخی سیاست های خصمانه و اشتباه دولت آمریکا به ویژه در بحث خاورمیانه و شمال آفریقا ناامید شده اند.



** تماس تلفنی تاریخی اوباما با روحانی

باراک اوباما در جریان سخنرانی خود در مراسم افتتاح دوره جدید سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن جنگ افزار شیمیایی و مواضع دکتر روحانی را مبنایی برای حل موضوع هسته ای ایران دانست و گفت آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران نبوده و خواستار دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای است.

رییس جمهور آمریکا در آن سخنرانی بخش مهمی از اظهارات خود را به ایران اختصاص داد و به مسئله قربانی بودن ایران درمساله سلاح های شیمیایی، اشتباهات تاریخی واشنگتن در قبال تهران و به دیوار بلند بی اعتمادی بین دو کشور و بدبینی ملت ایران به سیاست های کاخ سفید اعتراف کرد.

رییس جمهور آمریکا گفت: من در نامه هایم به رهبر عالی ایران و رییس جمهور روحانی تاکید کرده ام که ما خواستار حل صلح آمیز موضوع هسته ای ایران هسیتم.

این اظهارات اوباما باعث شد تا فضای جدیدی در عرصه بین المللی و داخلی آمریکا نسبت به آینده روابط تهران و واشنگتن شکل بگیرد و از تمایل و اشتیاق دولت اوباما برای بهبود روابط با دولت روحانی سخن بگویند.

در آن زمان بود که مسئله دیدار اوباما با دکتر روحانی در حاشیه ضیافت شام دبیرکل سازمان ملل به صورت گسترده در محافل دیپلماتیک و سیاسی مطرح شد هر چند رییس جمهوری اسلامی ایران در آن ضیافت شام شرکت نکرد و سرانجام در پی اصرار کاخ سفید، گفت وگویی تلفنی میان روسای جمهور دو کشور انجام شد.

این مکالمه تلفنی کوتاه به مهمترین خبر جهانی تبدیل شد، گفت وگوی روسای جمهوری دو کشور با استقبال سران و مقام های کشورهای مختلف به ویژه دبیرکل سازمان ملل مواجه شد هر چند در داخل ایران و آمریکا مخالفان و موافقان جدی داشت.



** توافقنامه تاریخی هسته ای ژنو

سرانجام بعد از 10 سال مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 بر سر موضوع صلح آمیز هسته ای کشورمان، توافقنامه تاریخی هسته ای ژنو به امضای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رییس هیات مذاکره کننده هسته ای رسید، توافقی که بدون شک علاوه بر مسایل منطقه ای بر مناسبات جهانی و بین المللی هم تاثیر گذاشت و در آینده بسیاری معادلات را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد.

بسیاری از رهبران جهان از توافق هسته ای ژنو استقبال نمودند، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، اعضای دائم شورای امنیت، کاخ سفید، کرملین ، کشورهای اروپایی و بسیاری از مقام های دیگر یا با انتشار بیانیه هایی و یا در اعلام مواضع رسمی خود حمایت خود را از توافق هسته ای با تهران اعلام کردند.



** بمب گذاری بوستون و تشدید تدابیر شدید امنیتی در آمریکا

عصر 15 آوریل (26 فروردین ماه) همچون سالهای گذشته مسابقه دو ماراتن با حضور 27 هزار شرکت کننده از سراسر جهان در شهر بوستون برگزار شد و زمانی که نفرات اول از خط پایان عبور کردند، صدای دو انفجار مهیب در کنار خط پایان این مسابقه سه کشته و بیش از 104 نفر زخمی برجای گذاشت.

این حادثه باعث هرج و مرج و آشفتگی مردم و مسوولان این شهر شد، همزمان پلیس اعلام کرد که با موفقیت دو بمب دیگر را در کتابخانه جی اف کی بوستون کشف و خنثی کرده است.

حادثه بوستون تدابیر شدید امنیتی را در شهرهای مختلف آمریکا به ویژه نیویورک و واشنگتن بیشتر کرد و پلیس در ایستگاه قطار، مترو و اماکن عمومی به هر کسی که مشکوک می شدند، مورد بازدید بدنی قرار می دادند.



** تعطیلی دولت فدرال و کشمکش جمهوریخواهان و دمکرات ها

برای نخستین بار طی 17 سال اخیر، نمایندگان مجلس و سنا به رغم پایان ضرب الاجل تا اول اکتبر موفق نشدند در خصوص تصویب بودجه دولت آمریکا به توافق برسند و دولت فدرال این کشور به تعطیلی اجباری کشیده شد. برای تصویب بودجه دولت آمریکا، بیش از 800 هزار کارمند به مرخصی اجباری بدون حقوق رفتند.

نمایندگان مجلس خواستار تاخیر یکساله در اجرای طرح بیمه درمانی رایگان برای شهروندان آمریکایی (اوباماکر) شدند اما دولت و سناتورها با این پیشنهاد مخالفت کردند تا عملا دولت آمریکا در لبه پرتگاه مالی قرار بگیرد.

اوباما طی سخنانی شدید اللحن جمهوریخواهان را به باج خواهی از دولت متهم و تاکید کرد به هیچ وجه حاضر نخواهد شد که اجرای طرح بیمه درمانی را به مدت یکسال به عقب بیندازد.

سرانجام پس از دو هفته کش وقوس و چالش های جدی و در آخرین ساعات باقی مانده تا سقوط مالی، کنگره بودجه دولت آمریکا را به طور موقت و تا 15 ژانویه تصویب کرد.



** ناکامی دولت اوباما در اجرای طرح بیمه درمانی رایگان

اجرای طرح بیمه درمانی رایگان برای شهروندان آمریکایی یکی از شعارهای انتخاباتی اوباما و آرزوی برباد رفته پنج رییس جمهور پیشین این کشور از جمله بیل کلینتون بود که به دلیل مخالفت و سرسختی جمهوریخواهان موفق به اجرای آن نشدند، طرح درمانی اوباما معروف به اوباماکر بعد از یک کش وقوس سه ساله سرانجام با امضای رییس دیوان عالی این کشور به قانون تبدیل و ماهیت اجرا به خود گرفت، اما زمانی که اوباما تصمیم به اجرای آن گرفت، جمهوریخواهان به بهانه اختلاف نظرها در تصویب لایحه سالیانه بودجه آمریکا، بیش از 16 روز بخش هایی از دولت اوباما را به تعطیلی کشاندند.

درپی مقاومت و سرسختی اوباما که در فضایی همراه با آرامش صورت گرفت، سرانجام جمهوریخواهان مجبور به تصویب لایحه بودجه به طور موقت شدند و طرح اوباما یک قدم دیگر به اجرا نزدیک شد.

اما اجرای طرح بیمه درمانی برای شهروندان آمریکایی ظاهرا باردیگر به در بسته خورد. در زمان اجرای وبسایت ثبت نام از متقاضیان دچار نقص فنی شد و اوباما مجبور به اعتراف در این زمینه گردید.

جمهوریخواهان بشدت با اجرای طرح بیمه درمانی اوباما مخالف و معتقد هستند که اجرای این طرح ضربه بزرگی به اقتصاد آمریکا وارد می کند.

در صورتی که طرح بیمه درمانی باراک اوباما با موفقیت انجام شود علاوه بر اینکه بزرگترین دستاورد داخلی دوران ریاست جمهوری او خواهد بود، بلکه یک موفقیت موثر برای جمهوریخواهان به منظور برنده شدن نامزد بعدی آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 خواهد بود.

اما اگر این طرح شکست بخورد، علاوه بر بزرگترین ناکامی برای اوباما در بحث سیاست داخلی، جمهوریخواهان در جریان مبارزات انتخاباتی به بهترین نحو ممکن از این شکست و ضعف برجسته استفاده خواهند کرد.



** افشاگری اسنودن و رسوایی آمریکا در عرصه داخلی و خارجی

یکی از سخت ترین ضرباتی که به اعتبار آمریکا و دولت اوباما در سال 2013 وارد آمد، افشاگریهای ادوارد اسنودن تحلیلگر مسایل اطلاعاتی و رایانه ای سازمان جاسوسی آمریکا بود. اسنودن به هنگ کنگ گریخت و اطلاعاتی را در اختیار روزنامه گاردین و تایمز گذاشت که بر اساس آن، آمریکا علاوه بر شنود مکالمه شهروندان آمریکایی، از روسای جمهور، مقام ها و دیپلمات های اروپایی در مقر اصلی سازمان ملل نیز جاسوسی کرده است.

اسنودن آنگاه به روسیه رفت و در آنجا پناهندگی موقت گرفت، اختلاف کاخ سفید و کرملین بر سر اسرار دولت اوباما از پوتین برای استرداد اسنودن و مخالفت روسیه با این درخواست موجب شد تا روابط آمریکا و روسیه بشدت تیره شود به طوری که اوباما سفر خود را به روسیه لغو کرد.

در داخل آمریکا نیز تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف این کشور شکل گرفت و مردم ضمن اعلام حمایت از افشاگری اسنودن، خواستار پایان دادن جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان شدند.

در عرصه بین المللی هم بیشترین لطمه به حیثیت و اعتبار آمریکا وارد شد، مقام های کشورهای اروپایی بشدت از این اقدام دولت اوباما انتقاد کردند و خواستار توضیح کاخ سفید در این زمینه شدند و اوباما مجبور شد با برخی از همتایان خود گفت وگو کند و همچنین در پی انتقادهای داخلی مسئله شنود از حریم خصوصی مردم را مورد بازبینی قرار دهد.

در سازمان ملل هم نمایندگان برخی از کشورها خواستار اقدام این نهاد بین المللی در خصوص جاسوسی گسترده و پیشرفته آمریکا از مقام ها و رهبران کشورهای مختلف جهان انتقاد کردند هر چند که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوال های متعدد خبرنگاران بین المللی در این خصوص واکنش منفعلانه ای از خود نشان داد.

بسیاری از تحلیلگران مسایل سیاسی و امنیتی افشاگریهای اسنودن را در تاریخ اطلاعاتی آمریکا کم سابقه دانسته و معتقدند این مسئله ضربات جبران ناپذیری به اعتبار بین المللی و داخلی آمریکا وارد کرد و بسیاری از شاخصه ها و مولفه هایی که آمریکا در داخل و عرصه بین الملل مدام دم از آنها می زند، زیر سوال برده است.



** شکست تدابیر اوباما در قبال تحولات مصر و سوریه

اتخاذ سیاست های اشتباه کاخ سفید در قبال کودتای ارتش علیه محمد مرسی که در جریان یک انتخابات آزاد و دمکراتیک بعد از سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور به قدرت رسیده بود، موجب شد تا هم در داخل آمریکا و هم در مصر بشدت سیاست های کاخ سفید مورد انتقاد قرار گیرد.

در جریان برکناری محمد مرسی از قدرت، دولت اوباما تا مدت ها سکوت کرد و حاضر نشد که این اقدام ارتش مصر را کودتا بنامد زیرا در صورت اتخاذ چنین سیاستی و براساس قانون اساسی آمریکا باید کمک نظامی به مصر توسط کاخ سفید قطع می شد، دولت اوباما مدت ها تلاش کرد برای حل بحران مصر بین گروههای مخالف میانجیگری کند اما بحران مصر بسیار پیچیده تر از آن بود که کاخ سفید موفق به این کار شود و سرانجام در پی فشارهای کنگره مجبور به لغو کمک های نظامی به مصر شد و در واقع سیاست اوباما مورد انتقاد اخوان المسلمین، مردم مصر و ارتش این کشور قرار گرفت.

سیاست کاخ سفید درباره سوریه نه تنها در داخل آمریکا بلکه باعث نارضایتی و انتقاد همپیمانان این کشور در خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی شد.

اوباما با تعیین خط قرمز برای دولت سوریه و استفاده گروههای مخالف از سلاح شیمیایی در گرداب بی تدبیری خود گرفتار شد و در زمانی که خود را برای حمله به سوریه آماده می کرد طرح پیشنهادی روسیه و پذیرش آن توسط دولت سوریه او را از این گرداب نجات داد و از حمله به دمشق منصرف شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان دولت سوریه با همکاری سازمان ملل سلاح های کشتار خود را جمع آوری کرد و توانست ضربات سنگینی به گروههای شورشی وارد کند و اکنون با دست بالا خود را برای حضور در مذاکرات آماده می کند در حالی که سیاست های اوباما در قبال بحران سوریه مورد انتقاد همپیمانان این کشور یعنی عربستان و ترکیه قرار گرفته است.



** افزایش تورم و نارضایتی عمومی

افزایش تورم و نارضایتی عمومی در آمریکا که ناشی از تداوم بحران اقتصادی و بیکاری در این کشور می باشد یکی دیگر از موارد مهم ناکامی کاخ سفید و کنگره در سال 2013 است به ویژه اینکه در شش ماهه دوم قیمت انواع کالا و خدمات و مواد غذایی و درمانی در این کشور 30 الی 40 درصد افزایش یافت و این مسئله نگرانی های عمیقی در میان قشر ضعیف و متوسط جامعه آمریکا به جود آورده است.



** کاهش شدید محبوبیت اوباما

نارضایتی مردم آمریکا از مسئله افزایش تورم و بیکاری، شنود مکالمات و تعرض به حریم خصوصی آنها توسط دستگاههای امنیتی (افشاگریهای اسنودن)، تعطیلی سه هفته ای دولت در پی اختلاف بین شدید کاخ سفید و کنگره بر سر تصویب بودجه و افزایش مشکلات اقتصادی مردم، ناکامی اوباما در اجرای طرح بیمه درمانی رایگان برای شهروندان این کشور (اوباماکر)، ناکامی کاخ سفید در اجرای سیاست های بین المللی به ویژه در خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا باعث شده است تا مردم این کشور از دولت اوباما و امید به وعده های انتخاباتی او در دور دوم ریاست جمهوری اش، باعث شد تا میزان محبوبیت نخستین رییس جمهوری رنگین پوست این کشور به پایین ترین حد ممکن برسد.

بر اساس نظرسنجی های متعددی که توسط مراکز نظرسنجی آمریکا صورت گرفته است، میزان محبوبیت باراک اوباما در ابتدای سال 2013 بیش از 55 درصد بود در حالی که در روزهای پایانی این سال به کمتر از 40 درصد رسید.

عملکرد دولت اوباما در سال 2013 نشان می دهد، اگر این روند در سال 2014 هم تکرار شود، شاهد افزایش نارضایتی عمومی و کاهش بیشتر محبوبیت اوباما در میان مردم آمریکا خواهیم بود و در عرصه بین المللی هم شکست های بیشتری در انتظار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی این کشور خواهد بود.

افزایش بیکاری و تورم، اعتراض های گسترده تر مردم نسبت عدم رعایت حقوق شهروندی و تبعیض های اجتماعی به ویژه در میان قشر رنگین پوست تشدید خواهد شد.

در عرصه بین المللی تشدید نارضایتی همپیمانان راهبردی از اقدامات آمریکا به ویژه در بحث مسئله جاسوسی ها، بی اعتمادی کشورها و رهبران جهان نسبت به گفتار و عمل و همچنین عدم صداقت مقام های کاخ سفید از دیگر ناکامی ها و شکست هایی است که در صورت ادامه وضعیت سال 2013 در سال 2014 هم برای دولت اوباما تکرار خواهد شد.

اروپام** 1908** 1337
کد N38803

وبگردی