آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

وقف مختص ثروتمندان نیست/برای وقف نیازهای روز جامعه شناسایی شود

وقف مختص ثروتمندان نیست/برای وقف نیازهای روز جامعه شناسایی شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف یعنی تعاون، ایثار و انفاق، یعنی به فکر یکدیگر بودن و پرهیز از خودمحوری. در یک کلمه که از پیامبر اسلام نقل شده یعنی به فکر همه امور مسلمانان عالم باشیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در همایش ملی "نقش بانوان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف" با بیان این مطلب اظهار کرد: کسی که به فکر امور مسلمانان عالم نباشد واقف نیست. واقف بخشی از زندگی‌اش را در عرصه علم‌ و دانش، کمک و حمایت از بیماران وقف می‌کند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: فرهنگ وقف یعنی اینکه روحیه ایثار در جامعه به فراموشی سپرده نشود. راه‌های مختلفی برای انفاق وجود دارد، وقف موضوعی است که زمان و مکان نداشته و همواره استمرار دارد.

محمدی تصریح کرد: در مورد فرهنگ وقف باید تحقیق کرد در کشور ما خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکات زحمات امام و مردم عزیز کارهای خیر زیادی در جامعه صورت گرفت و مؤسسات خیریه زیادی به وجود آمد، ولی پیشنهاد ما این است که یک رنگ و بوی بیشتری به این وقف بدهیم.

وی تصریح کرد: وقف در تمام عمر ادامه‌ دارد، همچون بانویی که چند صدسال پیش جایی را وقف کرده و همچنان از ثواب آن بهره می‌برد. عموما امور خیریه به واسطه برداشت افراد و زمان‌های مختلف دچار تغییر و تحول می‌شود ولی در وقف این امر امکان ندارد. در وقف مدیریت سرمایه با خود شخص است و بعد از آن هم می‌تواند شرط کند که هرکسی را که او به عنوان متولی انتخاب می‌کند این کار را سرپرستی کند ولی در امور خیریه این متولی و مدیریت برای فرد وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: این بی‌انصافی است که ما در وقف بگوییم هرکاری می‌خواهیم انجام دهیم ولی به سازمان اوقاف اطلاع ندهیم. اداره اوقاف موقوفاتی را متولی است که آن موقوفات یا صاحب ندارد، یا مجهول‌الهویه هستند و یا اینکه صاحب آن موقوفه صلاحیت اداره آن را ندارد. این جاها است که سازمان اوقاف وارد کار می‌شود.

محمدی گفت: ثبت موقوفاتمان همچون بچه‌ای است که برای او شناسنامه تهیه می‌کنیم و با ثبت موقوفه آن وقف هیچگاه دچار آسیب نمی‌شود و به راحتی حیف و میل نمی‌گردد.

وی ادامه داد: وقف فقط مختص به ثروتمندان نیست. شعار امسال ما این است که "همه واقف باشیم"، حتی با یک جلد قرآن و یا خرید کتاب نیز می‌توانیم واقف باشیم و یا اینکه وقف‌های گروهی و یا صنفی داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در وقف باید نیازهای روز جامعه را بشناسیم. یکی از چیزهایی که در جامعه امروزی برای موقوفات از اهمیت زیادی برخوردار است وقف در راه دفاع از دین اسلام است چراکه اگر دین نداشته باشیم هیچ نداریم و مخالفت کشورهای غربی بر روی دین ماست و آنها مدام می‌جنگند تا ما را از دین‌مان جدا کنند و بهترین وقف پرورش دین و دین‌پروری است.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: ما در عرصه شهادت هم نیازمند وقف هستیم، فرهنگ وقف در تمام ابعاد می‌تواند به جامعه کمک کند نباید فراموش کنیم که ترویج فرهنگ وقف مهمتر از خود وقف است و امیدواریم که افرادی که در جامعه قدرت تأثیرگذاری دارند از جمله بانوان این فرهنگ را پرورش دهند. وقف را به سمت جایی ببریم که در خدمت منافع عموم جامعه باشد و فرهنگ وقف مهمتر از موقوفات موجود است.

در ادامه این مراسم با حضور حاتمی،‌ ‌شرفخانی، خزعلی، فرزانه مشاور امور زنان در سازمان اوقاف و امور خیریه، همسر شهید علی‌محمدی،‌ آلیا نماینده مجلس شورای اسلامی، رهبر و اصلانی از 13 نفر از بانوان واقف و خیر تجلیل شد.

انتهای پیام

کد N38763

وبگردی