آفتاب
خاورمیانه در آتش افراطی گری می سوزد/

عربستان با القاعده ، بدون قاعده

عربستان با القاعده ، بدون قاعده

بغداد- ایرنا- شاید تا قبل از این خیلی ها علاقه نداشتند آشکارا یکی از بازیگران مهم منطقه را متهم کنند که پشت پرده قربانی شدن صدها هزار نفر در عملیات تروریستی در سراسر منطقه قرار دارد، اما حوادث اخیر منطقه، به ویژه در الانبار در غرب عراق، این واقعیت تلخ را به نمایش گذاشت.

اکنون، تحلیلگران، رسانه های بین المللی و منطقه ای و حتی سیاستمداران، تعارفات دیپلماتیک و روی دربایستی ها را کنار گذاشته اند و به طور روشن اعلام می کنند که دست یک رژیم منطقه ای درهمه حوادث تروریستی از مدیترانه تا روسیه دیده می شود.

رفتارهای این بازیگر سنتی منطقه، حالا چند سالی است که بیشتر به جنون شباهت یافته تا سیاست ورزی، به طوری که شاهزاده اش را به مسکو می فرستد و روس ها را تهدید می کند که اگر از حمایت سوریه دست نکشند، قفقاز را به آتش می کشد.

حاصل تهدید بندر بن سلطان در این روزها دو انفجار انتحاری در ولگوگراد روسیه بود.

این بازیگر، در لبنان، مدت هاست که اجازه تشکیل دولت فراگیر را نمی دهد و حالا هم با یک وعده سه میلیارد دلاری برای ارتش این کشور، برای فروپاشی اجتماعی و آغاز منازعه خونین دیگری در لبنان گام بر می دارد.

رد انفجارهای پی در پی این روزهای بیروت، از هر طرف که نگاه می کنیم، به یکجا ختم می شود.

این بازیگر، در بحران سوریه هم هیچ قاعده ای را پذیرا نیست و گویا فقط این القاعده است که باید سرنوشت این کشور بلا زده را رقم بزند.

آنان همین دیروز در ادلب مردم غیرنظامی را به گناه نکرده تیرباران کردند.

دولت ریاض تاکنون، در مقابل همه اتهام های وارده درباره حوادث تروریستی منطقه یا سکوت کرده و یا آن را رد کرده است، با اینحال ماجرای دو سه روز پیش الانبار جایی برای انکار باقی نگذاشته است.

چادرهای تحصنی که در رمادی و فلوجه علیه دولت مرکزی عراق برپا شده بود، از سوی دولت ریاض حمایت مالی و تسلیحاتی می شد و اکنون دولت عراق اسناد و شواهد کافی در این خصوص در اختیار دارد.

دولت عراق مدارک و اسناد زیادی در اختیار دارد که نشان می دهد عربستان ماجرای چادرهای تحصن در الانبار را از یک سال پیش طراحی کرده و به حدی حساب شده بود که هیچ جریان و شخصیتی جرات مخالفت با آن را نداشت و هرکس مقابل آن قرار می گرفت، متهم به دیکتاتوری و سازش با دولت می شد.

بعدها هم که پشت پرده های این جریان مشخص شد، بازهم کسی جرات نکرد رسما علیه آن موضع بگیرد. این جریان تحصن به یک استخوان در گلوی دولت نوری المالکی تبدیل شده بود و محل و کانونی برای نفوذ و تجمع نیروهای تروریستی!

با آغاز عملیات جمع آوری چادرهای تحصن و نیز عملیات ارتش عراق در استان الانبار، جریان سیاسی مخالف دولت، تحرکاتی از خود بروز داد که به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی ناپخته و شتابزده بود و باردیگر ردپاهای عربستان را نمایان کرد.

نیروهای امنیتی برای جلب علی العلوانی برادر نماینده پارلمان عراق احمد العلوانی عازم رمادی شدند، اما واکنش محافظان وی به کشته شدن دو نیروی امنیتی انجامید. درگیری ادامه یافت تا اینکه علی العلوانی و هشت تن از محافظان کشته شدند و در نهایت احمد العلوانی نماینده پارلمان دستگیر شد.

این درشرایطی بود که عملیات علیه القاعده در بیابان های الانبار ادامه داشت و انتظار می رفت، جریان های سیاسی مخالف، ماجرای یک حکم قضایی را به عملیات ارتش پیوند نمی زدند.

جریان مخالف دولت، به سرعت خواستار آزادی العلوانی شد که مدارکی علیه وی مبنی بر ارتباطش با ریاض وجود داشت و نیز ارتباطاتی با القاعده و گروههای تروریستی داشت.

جریان مخالف، ساعاتی بعد طرح استعفای جمعی از اعضای پارلمان و دولت را مطرح ساخت و برای دولت درحال جنگ با تروریسم یک بحران جدی ساختگی ایجاد کرد.

همه بحران سازی ها در این ماجرا، به خاطر همدلی مردم منطقه ، بویژه عشایر الانبار با دولت و ارتش خنثی شد و اگرچه القاعده و وابستگان به آن توانستند حدود 24 ساعت شهرهای الانبار را به کنترل درآورند، اما سرانجام باردیگر ارتش عراق با کمک مردم و عشایر توانست بحران را مهار کند.

ماجرای العلوانی و جنجالی که بابت آن شکل گرفت، بیش از هر چیز نقش سعودی ها را در ایجاد بحران های امنیتی در عراق، آشکار ساخت. به طوری که عالیه نصیف نماینده ای از جریان مخالف دولت فاش کرد که در گوشی تلفن همراه العلوانی پیامکی از بندر بن سلطان کشف شده است. همچنین مشخص شد که دستگاه امنیتی سعودی در تحریک نمایندگان مستعفی هم دخالت داشته است.

علاوه بر اینها، طارق الهاشمی معاون متواری رییس جمهوری عراق نیز این روزها صحبت هایی علیه مالکی کرده که عملا اعتراف وی به دخالت های عربستان سعودی در امور داخلی عراق است. وی صریحا گفته که اطلاعات ذیقیمتی از دولت عراق به سعودی ها می داده است.

بازی های سالهای اخیر سعودی ها در عرصه روابط بین الملل و منطقه ای، منطبق بر قواعد و اصول شناخته شده بین الملل نیست و تابع هیچ قاعده ای نیست. سراسر خاورمیانه با سیاست های کینه ورزانه آنان دچار خشونت ، فرقه گرایی و افراطی گری غیرقابل کنترلی شده است. سوریه در آتش کینه های فرقه ای می سوزد. لبنان در آستانه فروپاشی قرار گرفته و عراق همچنان غرق در ناامنی و حملات تروریستی است.

به اینها می توان حوادث تروریستی در افغانستان، حملات افراطیون پاکستانی وابسته به طالبان و القاعده به شیعیان، عملیات تروریستی در شمال آفریقا و حتی اخیرا حملات تروریستی در روسیه را نیز اضافه کرد.

سعودی ها قاعده بازی را بر محوریت القاعده قرار داده اند، جریانی که دیر یا زود گریبان پدیدآورندگان و حامیانشان را خواهد گرفت.

خاورم**1770**1515
کد N38476

وبگردی