آفتاب

آزادی 3 قانونگذار حامی کردها در ترکیه

آزادی 3 قانونگذار حامی کردها در ترکیه

دادگاهی در ترکیه حکم آزادی سه تن از قانونگذاران حزب حامی کردها موسوم به حزب صلح و دموکراسی را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاهی در استان دیاربکر واقع در جنوب شرق ترکیه به نفع آزادی گولسر ییلدیریم، ابراهیم آیهان و مصطفی بالبای سه تن از قانونگذاران حزب صلح و دموکراسی رای داد. این سه تن در سال 2011 میلادی پیروز انتخاب پارلمانی ترکیه شدند اما به اتهام حمایت از شاخه نظامی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) زندانی شدند.

دادگاه قانون اساسی ترکیه روز جمعه حکم داد که این سه تن به صورت غیرقانونی در بازداشت هستند و باید آزاد شوند. آزادی این افراد می‌تواند باعث شود که آن‌ها در مراسم سوگند پارلمانی حضور یابند و این اقدام باعث اعتمادسازی در روند مذاکرات صلح آنکارا با گروه شبه نظامی پ.ک.ک خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اقدامات مناسبی را برای انجام روند صلح میان دولت آنکارا و این شبه‌نظامیان انجام داده است.

پ.ک.ک با وجود آنکه از ماه مارس سال 2013 میلادی آتش‌بس را اعلام کرده اما خروج نیروهای خود از ترکیه و استقرار آن‌ها در پایگاه‌هایی واقع در شمال عراق را به حالت تعلیق درآورده است.

احکام صادره مبنی بر آزادی این سه قانونگذار حامی کردهای ترکیه شاید پاسخی به انتقادها از سوی اتحادیه اروپا و گروه‌های حقوق بشری از بازداشت‌های طولانی مدت مخالفان و حامیان کردها از سوی ترکیه باشد.

انتهای پیام

کد N38278

وبگردی