آفتاب

19 کشته و ده‌ها زخمی در درگیری پلیس مصر با تظاهرکنندگان

19 کشته و ده‌ها زخمی در درگیری پلیس مصر با تظاهرکنندگان

در پی درگیری نیروهای پلیس مصر با تظاهرکنندگان حامی اخوان المسلمیندر استان‌های مختلف این کشور 19 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، "ائتلاف حمایت از مشروعیت"، متشکل از گروه های حامی اخوان المسلمین مصر اعلام کرد، در درگیری‌هایی که روز جمعه میان نیروهای امنیتی مصر با تظاهرکنندگان مخالف "کودتای نظامی" در نواحی مختلف مصر به وقوع پیوست 19 تظاهرکننده مصری کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر اعلام کرد: در درگیری‌های روز جمعه 13 تن کشته و 52 تن دیگر زخمی شدند که در میان زخمی‌ها 17 نیروی پلیس دیده می‌شود.

همچنین وزارت کشور مصر از بازداشت 235 تظاهرکننده در جریان تظاهرات روز جمعه خبر داد.

در این تظاهرات که در استان‌های بزرگ مصر به دعوت ائتلاف حمایت از مشروعیت برگزار شد شرکت کنندگان با سردادن شعارهایی حمایت خود از اخوان المسلمین و محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر را اعلام کردند.

در استان‌های قاهره، الجیزه، اسکندریه، المنیا، اسماعیلیه، سینای شمالی، شش اکتبر، البحیره، الشرقیه، سوئز و الدقهلیه نیز پس از نماز جمعه تظاهرات مشابهی تحت عنوان "ملت آتش انقلاب را برمی‌افروزد" برگزار شد.

در اسکندریه و در جریان درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان دست کم دو تن از جمله یک تن کشته شدند.

بنا به گفته شاهدان عینی نیروهای پلیس و ارتش به سه تظاهرات در مناطق مختلف اسکندریه حمله کرده و با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله تلاش کردند تظاهرات را متفرق کنند که در پی آن شماری کشته و زخمی شدند.

منابع پزشکی در اسکندریه اعلام کردند که دو تظاهرکننده کشته شده در اثر اصابت گلوله در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

در جنوب قاهره نیز تظاهراتی در محکومیت "حکومت نظامی مصر" برگزار شد که شرکت کنندگان با حمل نمادهای میدان "رابعة‌العدویة" مجازات عاملان کشتارهای تظاهرات مصر را خواستار شدند.

شبکه رصد نیز گزارش داد که در این تظاهرات سه تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در استان الجیزه تظاهرکنندگان با آتش زدن خودروی پلیس بازگشت مشروعیت را خواستار شدند.

نیروهای پلیس مصر نیز تمامی میدان‌های اصلی قاهره را بسته و خودروهای زرهی را در اطراف میدان‌های "التحریر"، "النهضة" و "رابعه‌ العدویه" مستقر کردند.

در مقابل جمعی از حامیان عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر با برگزاری چند راهپیمایی حمایت خود از برگزاری ریاست جمهوری آتی و نیز حمایتشان از قانون اساسی جدید را اعلام کردند.

در این تظاهرات که در شهر اسکندریه برگزار شد تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی بر حمل تصاویر مرسی اعلام کرده‌اند از ارتش حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی نسبت به افزایش سرکوب تظاهرات و تعداد قربانیان درگیری‌های مصر اعلام کرد: تصمیم دولت مصر در تبدیل تظاهرات به اقدامی تروریستی هیچ سودی در متوقف کردن تظاهرات برایش ندارد.

انتهای پیام

کد N38222

وبگردی