آفتاب

جزئیات جدید از دستگیری عامل انفجار سفارت ایران‌

جزئیات جدید از دستگیری عامل انفجار سفارت ایران‌

گروه سیاسی: با دستگیری عامل سعودی انفجارهای تروریستی‌ماه گذشته مقابل سفارت ایران در لبنان، نقش عربستان در این اقدام ضد‌ایرانی آشکار شد. ایران خواستار مشارکت در بازجویی از این فرد شده است.

ایران > سیاست‌خارجی- گروه سیاسی:
با دستگیری عامل سعودی انفجارهای تروریستی‌ماه گذشته مقابل سفارت ایران در لبنان، نقش عربستان در این اقدام ضد‌ایرانی آشکار شد. ایران خواستار مشارکت در بازجویی از این فرد شده است.

 

شبکه تلویزیونی lbc لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی لبنان هفته گذشته ماجدالماجد، فرمانده عربستانی گردان عبدالله عزام را دستگیر کردند. گروهک تروریستی عبدالله عزام تحت فرماندهی این تروریست سعودی شاخه‌ای از القاعده است که انفجارهای تروریستی 28آبان‌ماه گذشته در مقابل سفارت ایران در بیروت را که به شهادت 25نفر ازجمله حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان و زخمی‌شدن بیش از 150نفر منجر شد، برعهده گرفته و به‌طور رسمی مسئولیت آن را پذیرفته است.

روزنامه السفیر لبنان به نقل از برخی منابع خود تأکید کرد که این تروریست سعودی شامگاه جمعه گذشته پس از خروج از بیمارستان المقاصد بیروت دستگیر شد. با این حال برخی منابع نیز محل دستگیری ماجدالماجد را منطقه‌ای نزدیک به وزارت دفاع لبنان در یرزه عنوان کرده و گفته‌اند که پس از دستگیری وی، این موضوع ابتدا به نهاد قضایی لبنان و دولت سعودی اطلاع داده شد. عربستان نیز خواستار استرداد این تبعه سعودی شده است. درعین‌حال عدنان منصور وزیر خارجه لبنان روز پنجشنبه خبر داد جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی از مقامات لبنان خواسته است که در بازجویی از ماجدالماجد مشارکت داشته باشد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در تماس با همتای لبنانی خود اعلام کرد که تهران در نظر دارد هیاتی را برای تشریک ساعی در روند بازجویی از این فرد تروریست به بیروت اعزام کند. دیروز همچنین برخی منابع خبری از بازداشت پسر رئیس دستگاه اطلاعات عربستان‌سعودی در رابطه با انفجار‌ماه گذشته مقابل سفارت ایران در بیروت خبر داده‌اند. هرچند این ادعای سایت خبری فرار و تاکنون از سوی مقامات لبنانی تأیید نشده اما ارتباط ماجدالماجد با بندربن‌سلطان شاهزاده سعودی و رئیس سازمان امنیتی عربستان تأیید شده است.

منابع آگاه لبنانی در گفت‌وگو با العالم تأکید کرده‌اند که در اطلاعات اولیه به‌دست آمده از ماجدالماجد معلوم شده است که وی با سازمان اطلاعات عربستان‌سعودی و بندربن‌سلطان رئیس این سازمان در ارتباط بوده است. این منابع اعلام کرده‌اند که ماجدالماجد در سال‌های گذشته تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی دستگاه امنیتی عربستان به‌ویژه بندربن‌سلطان قرار داشته ‌ است. از بندر بن سلطان به‌عنوان اصلی‌ترین عامل برهم‌خوردن روابط ایران و عربستان نام برده می‌شود. گفته شده که چندی پیش سفر حسن روحانی به عربستان به این دلیل لغو شد که ایران از دولت عربستان خواسته بود تا برای نشان‌دادن حسن‌نیت بندربن‌سلطان را از سمت رئیس سازمان اطلاعات این کشور بردارد.

حتی بعد از تماس تلفنی که روحانی و اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا داشتند هم الخبرپرس گزارش داد که بندربن‌سلطان از این تماس خرسند نیست. بعد از عملیات تروریستی گروهک موسوم به جیش‌العدل یک سایت فرانسوی نوشت، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان 500میلیون دلار برای حمایت از این گروهک در داخل ایران اختصاص داده است.

کد N38075

وبگردی