آفتاب
ادامه تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در مصر

محمد مرسی بهمن ماه محاکمه می‌شود

محمد مرسی بهمن ماه محاکمه می‌شود

همشهری آنلاین: مقامات قضایی مصر اعلام کردند که محمد مرسی رییس جمهوری برکنار شده این کشور ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه) به اتهام فرار گروهی از زندان در سال ۲۰۱۱ محاکمه می‌شود.

جهان > آفریقا- همشهری آنلاین:
مقامات قضایی مصر اعلام کردند که محمد مرسی رییس جمهوری برکنار شده این کشور ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه) به اتهام فرار گروهی از زندان در سال ۲۰۱۱ محاکمه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، فرار گروهی از زندان در سال 2011 یکی از سه مورد اتهام وارده به مرسی از زمان برکناری وی از قدرت در جریان کودتای ارتش مصر است.

از زمان برکناری مرسی، نیروهای امنیتی اقدامات سرکوبگرانه گسترده ای را علیه گروه اخوان المسلمین به راه انداخته اند و هزاران تن از هواداران این گروه را به اتهام تحریک خشونت بازداشت کرده اند.

مرسی به همراه دیگر رهبران اخوان المسلمین 28 ژانویه سال2011 پس ازمحاصره زندان محل حبس این افراد توسط گروهی ازاعضای اخوان، از زندان گریختند. قرار است اولین جلسه محاکمه مرسی در سالروز این فرار برگزار شود.

مرسی درسال 2012 نتیجه اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از دوران ˈحسنی مبارکˈ رییس جمهوری پیشین مصر را به خود اختصاص داد و تقریبا یک سال بر این کشور حکمرانی کرد اما اعتراضات مردمی علیه حکومت مرسی، ارتش را بر آن داشت تا وی را از قدرت برکنار کند و یک دولت موقت تشکیل دهد.

صدها تن از هواداران مرسی که خواستار بازگشت وی به قدرت بودند، ماه اوت (مرداد ماه) در جریان حمله نیروهای امنیتی مصر به کمپ های اعتراضی شان کشته شدند.

درهمین حال از زمان برکناری مرسی تاکنون، حدود350 نیروی پلیس و سرباز ارتش در جریان بمب گذاری و تیراندازی جان باخته اند.

ادامه تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در مصر

از سوی دیگر به دنبال ادامه اعتراضات و تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در مناطق و شهرهای مختلف مصر نیروهای امنیتی این کشور روز پنج شنبه با حمله به جمعی از تظاهرکنندگان در اسکندریه، تظاهرات آن‌ها را سرکوب کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نیروهای امنیتی مصر در دومین روز تظاهرات اعتراض‌آمیز حامیان اخوان المسلمین در منطقه "سیدی بشر" در اسکندریه با شلیک گاز اشک‌آور، گلوله‌های مشقی و شلیک تیرهای هوایی تظاهرات آن‌ها را سرکوب کردند.

این تظاهرات در پی مراسم تشییع اجساد دو شهروند مصری کشته شده در اسماعیلیه برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی ضمن محکوم کردن "کودتای نظامی" مصر، آزادی زندانیان سیاسی و پایان "حکومت نظامی" را خواستار شدند.

پیشتر در جریان درگیری‌هایی که میان تظاهرکنندگان و ارتش مصر طی چند روز اخیر رخ داد، دو تن از تظاهرکنندگان حامی اخوان المسلمین در اسکندریه کشته شدند.

همزمان با اعتراضات مذکور تظاهرات مشابهی نیز در استان‌های الفیوم، قاهره و چند استان دیگر مصر به صورت شبانه برگزار شد که طی آن تظاهرکنندگان با سردادن شعارها و حمل نمادهای میدان "رابعة العدویة" دولت جدید مصر را "دولت تروریسم" و وزارت کشور را محل تجمع "اراذل و اوباش" خواندند.

در استان پورت سعید نیز جمعی از حامیان اخوان المسلمین با برگزاری تظاهراتی بازگشت "مشروعیت" و آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شدند.

در همین حال شماری از دانشجویان دانشگاه الازهر قاهره با تجمع در میدان "عبدالمنعم ریاض" در نزدیکی میدان "التحریر" عملکرد وزارت کشور و نیروهای امنیتی مصر را محکوم کردند.

از سوی دیگر محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر روز پنج شنبه برای بار چندمین بار اخوان المسلمین مصر را به دست داشتن در برخی از حوادث تروریستی اخیر مصر از جمله انفجار مرکز امنیتی در دقهلیه متهم کرد.

کد N37630

وبگردی