آفتاب

چرا بابک زنجانی نتوانست فرار کند؟

چرا بابک زنجانی نتوانست فرار کند؟

دستگیری بابک زنجانی را می‌توان بدون تردید مهم‌ترین پرونده قضایی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی از آغاز انقلاب تا کنون محسوب کرد؛ پرونده‌ای که تنها یک رقم آن بدهی دو ونیم میلیارد یورویی به وزارت نفت است و برخی نمایندگان مجلس از غارت 13 هزار میلیارد تومانی بیت‌المال توسط وی سخن می‌گویند.

به گزارش ایسنا، اعتدال با این مقدمه نوشت: «در مدت چند ماه گذشته و پس از خداحافظی احمدی‌نژاد از ریاست‌جمهوری، برخی اخبار غیررسمی نشان می‌دهد که ابعاد این پرونده در داخل و خارج کشور به رقمی فراتر از 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

فرار محمودرضا خاوری از چنگال قانون که با حرف و حدیث‌های بسیاری در محافل رسمی و غیر رسمی همراه بود، تجربه‌ای بود تا دستگاه قضایی و امنیتی با آگاهی از اهمیت ماجرا تدابیری را اتخاذ کنند که دنبال بابک زنجانی ینگه دنیا را نگردند.

تجربه پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی نشان داد که اهمال ضابطان قضایی در برخورد با متهم اصلی پرونده یعنی محمود خاوری موجب شد که وی قبل از دستگیری به ویلای سه میلیون دلاری خود در کانادا بگریزد و هنوز بعد از دو سال، همچنان هیچگونه پیگردی نتواند وی را به کشور بازگرداند.

این تجربه نشان داد که متهمان دانه‌درشت اقتصادی معمولا ارتباطات خاصی با برخی از دستگاه‌های نظارتی و نهادهای دولتی دارند که قبل از به دام افتادن از مهلکه فرار می‌کنند اما در مورد بابک زنجانی تیزهوشی مقامات قضایی، موجب شد که از ابتدای روشن شدن ابعاد این پرونده، وی مورد رصد قرار گرفته و اقدامات تامینی در مورد بابک زنجانی به عمل آید.

اگرچه در دولت گذشته برخی اعضای مهم دولت، بابک زنجانی را حمایت می‌کردند و در مکاتبات رسمی با دستگاه قضایی هیچگونه اتهامی را علیه وی مطرح نکرده بودند اما دستگاه قضایی پس از روشنگری رسانه‌ها درباره پرونده بابک زنجانی از مسیرهایی دیگر به تحقیق درباره وی پرداخت و در اواخر فرودین‌ماه سال جاری، یعنی حدود دو ماه قبل از انتخابات، بابک زنجانی ممنوع‌الخروج شد.

حتی شنیده شده بر اثر این اقدام، بابک زنجانی که قصد خروج از کشور را داشت در اوایل اردیبهشت‌ماه از هواپیما پایین کشیده شد و به وی اجازه خروج از کشور را ندادند.

بابک زنجانی که به طور معمول چندین‌مرتبه در ماه به خارج از کشور مسافرت می‌کرد، چند روز قبل از بازداشت خود، در واکنش به گزارش رسانه‌های ترکیه مبنی بر اینکه قرار بوده وی با گذرنامه جعلی از ایران خارج و سپس از طریق لبنان به آنتالیا سفر کرده و در هتلی لوکس در آنتالیا که متعلق به وی است با رضا ضراب ملاقات کند، اظهار کرد که بیش از شش ماه است از کشور خارج نشده است.

اکنون به نظر می‌رسد که باید از مسئولان مربوطه در دستگاه قضایی و ضابط پرونده که به دلیل سلامت بالای آنان، نظام، پرونده‌ای به این اهمیت را که از نظر حجم مالی در تاریخ ایران بی‌سابقه محسوب می‌شود را به آنها محول کرده است، قدردانی کرد که با تیزهوشی مانع فرار و خروج بابک زنجانی از گشور چه به صورت عادی و چه به صورت غیرقانونی شدند.»

انتهای پیام

کد N37472

وبگردی