آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

جهت‌دهی به وقف باید منطبق با نیازهای جامعه باشد

جهت‌دهی به وقف باید منطبق با نیازهای جامعه باشد

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر جهت دهی به وقف در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، منطبق با نیازهای جامعه اسلامی تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر جهت دهی به وقف در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، منطبق با نیازهای جامعه اسلامی تأکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در نشست هم‌اندیشی نقش زنان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف؛ خواستار ارائه خروجی مناسب از نشست‌های هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه در زمینه گسترش، تعمیق و بهره وری مناسب از موقوفات در کشور شد.

وی درخصوص دیدگاه‌های موجود در مورد وقف به عنوان یک حکم الهی در جامعه اظهار کرد: در مورد این موضوع دیدگاه‌های متفاوتی در طول تاریخ وجود داشته است که از منظر نگاه عمومی جامعه، وقف به عنوان یک مال بی صاحب است که می‌شود در آن تصرف کرد و نگاه دیگر به عنوان یک مال برای مستمندان و فقرای جامعه است، اما بنظر می‌رسد که هر دو نگاه در این مورد درست نیست و خداوند در مورد قرار گرفتن ثروت جامعه در اختیار مردم تأکید کرده است.

وی در خصوص فلسفه وقف در جوامع اسلامی گفت: وقف برای گسترش تمدن اسلامی، الهی و دینی جامعه بوجود آمده است و اگر عوامل تمدن ساز را در تاریخ بررسی کنیم، وقف یکی از مهم‌ترین عوامل در تمدن سازی، بوده است.

وی اضافه کرد: اگر این را بپذیریم که خانه خدا توسط حضرت آدم و ابراهیم بنا شده می‌توان گفت که بعد از آن این سنت رواج یافته است.

محمدی به نقش و تأثیرگذاری وقف در همه ادیان الهی اشاره و اضافه کرد: در تاریخ اسلام نیز، تمدن اسلام با وقف شروع شد و علت اصلی تمدن اسلامی، قرآن و مکتب اسلام است و وقف نقش تأثیرگذاری در آن داشته است.

وی با اشاره به وجود حدود 70 هزار مسجد و 12هزار حسینیه و ... در سطح کشور به عنوان مراکز عبادت مردم خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی ما هم بر این مبنا شکل گرفته و به وجود آمده است.

محمدی نقش موقوفات را متذکر شد و گفت: موقوفات نیز در مرتبه بعدی در این جایگاه قرار دارند.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد وقف خاطرنشان کرد: وقف سرمایه کلانی برای خدمت دهی به جامعه است و باید از آن درست بهره برداری شود و آن را مدیریت کنیم.

وی کلان نگری به وقف از دیدگاه مقام معظم رهبری را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به وجود بیش از یک میلیون و 300 هزار موقوفه و رقبه در کشور، باید از این سرمایه کلان موجود در کشور به نحو احسن بهره برداری کرد.

محمدی یاوآور شد: اگر اصل وقف درست مدیریت نشود، اصل سرمایه و نیات نیز به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار ارائه راهکارهای علمی و عملی در خصوص اداره نوین و به روز موقوفات در کشور شد و افزود: از نخبگان و صاحبنظران اهل فکر درخواست که پیام وقف را با زبان امروز و در قالب داستان و به اشکال هنری به مردم ارائه کنند.

وی از نقد و بررسی سازمان از سوی قشر فرهیختگان و دانشگاهیان استقبال کرد و افزود: از نقد و بررسی منصفانه در مورد عملکرد سازمان اوقاف استقبال می‌کنیم.

محمدی تأکید کرد: اگر قرار است فرهنگ وقف را به جامعه و مردم معرفی کنیم، باید اقدامات و اعمال خود را معرفی کنیم و خروجی آن را داشته باشیم.

وی با تقدیر از نقش زنان در جامعه متذکر شد: اگر بخواهیم زنان کشور در عرصه وقف نیز حضور فعالی داشته باشند باید راهکارها و شیوه‌های آن را نیز بررسی و پیاده کنیم.

وی گفت: نسبت به فرهنگ سازی وقف باید یک نگاه جامع داشته باشیم و این نگاه به موقوفات موجود در آینده می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

محمدی فرهنگسازی برای حفظ موقوفات را بهترین راهکار برای تبیین جایگاه وقف در جامعه دانست و گفت: اگر ما این فرهنگ را در جامعه تبیین کنیم مسلماً نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

وی خواستار گنجاندن مفهوم وقف در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها شد و افزود: این کار نوعی اقدام برای تقدیر و حمایت از نخبگان به عنوان اجرای بخشی از نیات واقفان آینده نگر و فرهنگسازی برای آینده وقف است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: وقف برای مستمندان و نیازمندان تنها یک جنبه از آن است، اما باید برای تامین نیازهای جامعه در آینده فکر و برنامه ریزی شود و موقوفات را به آن سمت هدایت کرد.

محمدی گفت: باید همه نیازمندی‌ها را جمع بندی و اولویت بندی کنیم و پس از آن به نوع وقف و نیات واقف جهت دهی کنیم و آن را با رشد و نیاز جامعه هماهنگ کنیم.

وی در این زمینه جهت دهی وقف در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را مورد تأکید قرار داد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار اقدام عملی در زمینه وقف به عنوان خروجی اصلی نشست‌های هم اندیشی شد و گفت: باید به دنبال خروجی مناسبی برای حل مشکلات موقوفات از چنین نشست‌هایی باشیم.

محمدی اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در عرصه وقف را یکی از دغدغه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و گفت: باید در این زمینه راهکارها و چاره اندیشی شود که چگونه این رهنمودها به منصه ظهور برسد.

انتهای پیام

کد N37470

وبگردی