آفتاب

دیدار کری با نتانیاهو و ادامه تلاش‌ها برای تحقق صلح خاورمیانه

دیدار کری با نتانیاهو و ادامه تلاش‌ها برای تحقق صلح خاورمیانه

وزیر خارجه آمریکا روز پنج شنبه پس از ورود به اراضی اشغالی با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین قرار است کری امروز (جمعه) نیز دیداری را با محمود عباس در رام‌الله برگزار کند.





به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آغاز دهمین دور سفرش به خاورمیانه، روز پنج شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.



این دیدار درحالی برگزار شد که نوعی بدبینی بر فضای موجود میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان حاکم بوده و تبادل اتهامات میان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نتانیاهو ادامه دارد.



همچنین براساس گزارش‌های موجود، کری در این سفر یک طرح توافق چهار چوبی را جهت ترسیم خطوط کلی راه حل نهایی پایان دادن به درگیری و اختلاف دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه خواهد کرد.




وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدارش با نتانیاهو در میان جمعی از خبرنگاران تصریح کرد: ظرف چند روز آتی به شکلی گسترده‌ تمام اقدامات لازم را در راستای کاهش اختلافات و ایجاد یک خط مشی برای رسیدن به یک توافق نهایی در جریان مذاکرات انجام خواهم داد.




وی افزود: توافق براساس پیشنهادات آمریکا مورد قبول دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است و این توافق به حل تمام مشکلات اصلی و اختلافات جوهری دو طرف در زمینه‌ مساله مرزها، مسائل امنیتی، قدس، مسجدالاقصی و آوارگان فلسطینی منجر خواهد شد.




جان کری همچنین ضمن تاکید بر ادامه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، تل‌آویو را قوی‌تر خواهد کرد و آمریکا از قدرت اسرائیل در دفاع از خویش حمایت خواهد کرد.




وی افزود: کشور مستقل فلسطین در آینده نیز باید قدرت دفاع خود را داشته باشد.




این در حالی است که در دوره اخیر تشنج میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی افزایش یافته و نتانیاهو و محمود عباس یکدیگر را به مانع تراشی در روند صلح و مذاکرات متهم می‌کنند.




پیش‌تر نتانیاهو برگزاری جشن برای اسیران فلسطینی آزاد شده و استقبال محمود عباس در جشن‌های فوق از این اسیران را محکوم و به شدت از آن انتقاد کرد.




از سوی دیگر محمود عباس نیز که امروز (جمعه) عصر با جان کری دیدار خواهد کرد اعلام کرد: فلسطین به عنوان یک کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل از حق خود برای انجام برخی اقدامات دیپلماتیک و قانونی جهت توقف شهرک سازی‌های غیرقانونی توسط رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد.




وی همچنین افزود: دره اردن از اراضی فلسطین و خط قرمز ما است و کسی حق تجاوز به آن را ندارد.




انتهای پیام



کد N37281

وبگردی