آفتاب

طلایی‌نیک: برپایی جشن پاکسازی، به معنای اتمام کار مین‌زدایی نیست

طلایی‌نیک: برپایی جشن پاکسازی، به معنای اتمام کار مین‌زدایی نیست

معاون پارلمانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت که مأموریت نخست این وزارتخانه، مین‌زدایی و پاکسازی مناطق مرزی آلوده کشور است.

معاون پارلمانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت که مأموریت نخست این وزارتخانه، مین‌زدایی و پاکسازی مناطق مرزی آلوده کشور است.

رضا طلایی‌نیک در جلسه بررسی وضع پاکسازی مناطق آلوده به مین شهرستان قصرشیرین اظهار کرد: مأموریت وزارت دفاع برای پاکسازی عمومی اراضی آلوده به مین انجام شده اما پاکسازی عمقی مناطق آلوده هنوز ادامه دارد و به اتمام نرسیده است.

وی تصریح کرد: پاکسازی به صورت دو مرحله انجام می‌شود. مرحله نخست شامل پاکسازی سطحی و عمومی است که انجام شده و هم‌اکنون مرحله دوم پاکسازی در دستور کار مین‌زدایی است که شامل بازنگری برای پاکسازی عمقی مناطق آلوده به مین بر اساس گزارش‌های محلی اعم از نیروهای مسلح و مردم است.

امکان پاکسازی اراضی به صورت صددرصد وجود ندارد

طلایی‌نیک با بیان اینکه "همایشی که سال گذشته در استان کرمانشاه مبنی بر جشن پاکسازی عمومی انجام شد، به معنای اتمام کار پاکسازی نیست"، گفت: اکیپ‌های بازرسی هنوز در منطقه مستقرند و این دلیلی بر کامل نبودن پاکسازی مناطق آلوده به مین است؛ ضمن آنکه مین‌هایی که در عمق زمین یا بر اثر سوانح طبیعی مانند سیلاب و بارش باران به داخل شیارها حرکت کرده‌اند، هنوز در برخی اراضی وجود دارد.

وی با بیان اینکه "کار پاکسازی بصورت صددرصد وجود ندارد"، افزود: با وجود گذشت 60 تا 70 سال از جنگ جهانی اول و دوم، هنوز مین‌های ناشی از این جنگ‌ها در برخی کشورها یافت می‌شود.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرد: باید با ضریب اطمینان بالا و روحیه دینی و بسیجی کار را ادامه دهیم و با عزمی جدی عملیات مجدد پاکسازی 80 هزار هکتار از مجموع 700 هزار هکتار اراضی آلوده به مین استان کرمانشاه را بصورت عمقی و 300 هکتار آن را بصورت ویژه انجام دهیم.

افزایش کشف مین و کاهش شدید تلفات انسانی در دو سال گذشته

طلایی‌نیک با اشاره به کاهش تلفات انسانی در مناطق آلوده به مین طی دو سال گذشته نیز گفت: در سال‌های 91 و 92 میزان کشفیات مین و مواد منفجره و تلفات انسانی به‌شدت کاهش یافته و نشان‌دهنده این است که کار در سطح بالایی انجام گرفته است اما نهایی نشده و باید تکمیل شود.

وی از حضور و استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار مین‌زدایی در منطقه مرزی استان کرمانشاه خبر داد و تأکید کرد: این اکیپ‌ها موظفند هر نوع گزارش را رسیدگی کنند؛ ضمن آنکه اگر نیاز به افزایش اکیپ‌ها باشد، با وجود کمبود منابع مالی، تعداد را به دو برابر افزایش می‌دهیم چون باید زمینه رفع دغدغه مردم برای بازگشت به زادگاهشان در روستاهای مرزی و رونق کشت و کار و کشاورزی فراهم شود.

رییس مرکز مین‌زدایی: تلاش می‌کنیم مردم دغدغه "مین" نداشته باشند

بر اساس این گزارش، رئیس مرکز مین‌زدایی کشور نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه "تلاش می‌کنیم که دیگر دغدغه مردم، ترس از مین نباشد"، گفت: مهمترین دغدغه مردم باید عمران و آبادانی و تلاش برای رونق اقتصادی منطقه باشد.

سردار محمدحسین امیراحمدی تصریح کرد: از سال 85 کار پاکسازی اراضی آلوده به مین کشور به وزارت دفاع محول شد که تلاش‌های بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته است.

وی جمع‌آوری 198 هزار مین در سال 90 و 88 هزار مین در سال 91 و همچنین 14 هزار مین از اراضی آلوده به مین در سال 92 را از دستاوردهای وزارت دفاع برای پاکسازی مناطق آلوده اعلام کرد و یادآور شد: در این راه تعدادی از نیروهای پاکسازی شهید و تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور در پایان تصریح کرد: کار پاکسازی عمقی و بازنگری اراضی آلوده شهرهای غربی استان کرمانشاه بویژه قصرشیرین و گیلانغرب با همکاری نماینده مردم این شهرها در مجلس و مسئولان محلی و همراهی نیروهای نظامی، انتظامی و مرزبانی با تلاش بیشتری دنبال می‌شود.

انتهای پیام

کد N37162

وبگردی