آفتاب

محمد مرسی بهمن ماه محاکمه می شود

محمد مرسی بهمن ماه محاکمه می شود

تهران - ایرنا - مقامات قضایی مصر روز پنجشنبه اعلام کردند کهˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور28 ژانویه (8 بهمن ماه) به اتهام فرار گروهی از زندان در سال 2011 محاکمه می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، فرار گروهی از زندان در سال 2011 یکی از سه مورد اتهام وارده به مرسی از زمان برکناری وی از قدرت در جریان کودتای ارتش مصر است.

از زمان برکناری مرسی، نیروهای امنیتی اقدامات سرکوبگرانه گسترده ای را علیه گروه اخوان المسلمین به راه انداخته اند و هزاران تن از هواداران این گروه را به اتهام تحریک خشونت بازداشت کرده اند.

مرسی به همراه دیگر رهبران اخوان المسلمین 28 ژانویه سال2011 پس ازمحاصره زندان محل حبس این افراد توسط گروهی ازاعضای اخوان، از زندان گریختند. قرار است اولین جلسه محاکمه مرسی در سالروز این فرار برگزار شود.

مرسی درسال 2012 نتیجه اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از دوران ˈحسنی مبارکˈ رییس جمهوری پیشین مصر را به خود اختصاص داد و تقریبا یک سال بر این کشور حکمرانی کرد اما اعتراضات مردمی علیه حکومت مرسی، ارتش را بر آن داشت تا وی را از قدرت برکنار کند و یک دولت موقت تشکیل دهد.

صدها تن از هواداران مرسی که خواستار بازگشت وی به قدرت بودند، ماه اوت (مرداد ماه) در جریان حمله نیروهای امنیتی مصر به کمپ های اعتراضی شان کشته شدند.

درهمین حال از زمان برکناری مرسی تاکنون، حدود350 نیروی پلیس و سرباز ارتش در جریان بمب گذاری و تیراندازی جان باخته اند.

مترجمام**9109 ** 1064
کد N36988

وبگردی