آفتاب

هشدار سناتور آمریکایی در باره پیامدهای امضا نشدن پیمان امنیتی کابل -واشنگتن

هشدار سناتور آمریکایی در باره پیامدهای امضا نشدن پیمان امنیتی کابل -واشنگتن

کابل - ایرنا - ˈلنزی گراهامˈ سناتور آمریکایی که برای دیدار و گفت وگو با مقامهای افغان و سربازان آمریکایی به افغانستان سفر کرده است، پس از دیدار با حامد کرزی امروز (پنج شنبه) در باره پیامدهای امضا نشدن پیمان امنیتی کابل - واشنگتن هشدار داد.

به گزارش ایرنا ˈلنزی گراهامˈ که همراه با ˈجان مک کینˈ دیگر سناتور آمریکایی سرگرم بازدید از افغانستان است، روز پنج شنبه در کابل گفت: اگر دولت افغانستان، پیمان امنیتی کابل- واشنگتن را تا یک ماه دیگر امضا نکند، افغانستان به عراقی دیگر تبدیل خواهد شد.

گراهام تهدید کرد در صورت امضا نشدن پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان کمک های واشنگتن به افغانستان قطع خواهد کرد.

سناتور آمریکایی افزود: آمریکا در شرایط کنونی که پیمان امنیتی دو کشور امضا نشده نمی داند چه میزان نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند.

گراهام در عین حال ضمن ابراز امیدواری به امضای سریع پیمان امنیتی کابل - واشنگتن مدعی شد در دیدار با حامد کرزی بسیاری از اختلاف های دو طرف در زمینه پیمان امنیتی کابل - واشنگتن بر طرف شده است.

آمریکا پیش از این پایان سال 2013 را زمان ضرب الاجل خود برای امضای پیمان امنیتی دو کشور اعلام کرده بود.

حامد کرزیˈ رییس جمهوری افغانستان که تا کنون تسلیم فشارها و تهدیدهای آمریکا برای امضای پیمان امنیتی کابل واشنگتن نشده است، پیش از این در دیدار چندین مقام آمریکایی و از جملهˈسوزان رایسˈ مشاور امنیت ملی آمریکا که برای گفت وگو با مقامهای افغان به کابل سفر کرد برای چندمین بار شروط افغانستان در خصوص امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن را تکرار کرد.

کرزی قطع عملیات نیروهای خارجی بر ضد منازل مسکونی افغان ها،همکاری صادقانه آمریکا در روند صلح افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف و به موقع را از جمله شروط افغانستان برای امضای پیمان امنیتی دو کشور ذکر کرد.

کرزی همچنین با اشاره به قطعنامه لویه جرگه مشورتی تاکید کرد که امریکا باید به خواسته ها و پیشنهادات ذکر شده در قطعنامه لویه جرگه از جمله آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو عمل کند.

2500 تن از اعضای لویه جرگه مشورتی افغانستان چند ماه پیش در پایان نشست 3 روزه خود در قطعنامه ای 31 ماده ای با تغییر، حذف و اضافه کردن موادی به پیمان امنیتی کابل واشنگتن، از جمله ضرورت آزادی زندانیان افغان از زندان گوانتانامو، تشکیل دادگاه نظامیان آمریکایی متخلف در افغانستان و نبود زندان آمریکایی در افغانستان، پرداخت مالیات آمریکایی ها به افغان ها، عدم استفاده از خاک افغانستان برای تهدید کشور ثالت، عدم فعالیت های مذهبی آمریکاییها در افغانستان، کلیات این پیمان امنیتی را پذیرفت.

رییس جمهور افغانستان در نشست اختتامیه لویه جرگه مشورتی این کشور نیز با تاکید به لزوم صداقت آمریکا در قبال کشورش گفت: پیمان امنیتی کابل - واشنگتن پس از تصویت مجلس نمایندگان و برقراری صلح و امنیت و انتخابات شفاف ریاست جمهوری افغانستان، امضا خواهد شد.

کرزی در این سخنان آمریکا را عامل اصلی ناامنی در افغانستان معرفی کرد و گفت که اگر آمریکا صادقانه رفتار کنند، صلح در افغانستان برقرار خواهد شد.

آساق/پ/1501
کد N36950

وبگردی