آفتاب

عراقچی: پس از حل چند مورد اختلافی زمان اجرای توافق‌نامه مشخص می‌شود

عراقچی: پس از حل چند مورد اختلافی زمان اجرای توافق‌نامه مشخص می‌شود

همشهری آنلاین: عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: چند مورد اختلافی درمورد توافق‌نامه ژنو باقی مانده است که پس از حل آن زمان اجرای توافق‌نامه مشخص می‌شود.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: چند مورد اختلافی درمورد توافق‌نامه ژنو باقی مانده است که پس از حل آن زمان اجرای توافق‌نامه مشخص می‌شود.

سید عباس عراقچی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، آخرین جلسه کارشناسی توافق نامه ژنو را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: در حال حاضر کارشناسی‌های فنی به پایان رسیده، اما هنوز چند مورد اختلافی درباره این توافق نامه باقی مانده است که باید در سطوح سیاسی بررسی شود.

وی افزود: این مسایل به محض این که حل شود، تاریخی برای شروع اجرای توافق نامه نهایی می‌کنیم.

معاون امور حقوقی وبین المللی وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که موارد اختلافی تا چه حد جدی هستند، تصریح کرد: همان طور که پیشتر اعلام شد این اختلافات ناشی از تفسیرهای مختلف و فراتر از متن است، اگر به متن توافق نامه ژنو توجه شود به طور قطع برداشت ها متفاوت نخواهد بود.

عراقچی با تاکید بر این که هنوز تاریخی برای اجرای توافق نامه ژنو قطعی نشده است، خاطرنشان کرد: پیشنهادهایی برای زمان اجرای توافق نامه ژنو از سوی طرف غربی ارایه شده است ، اما در گام نخست لازم است که ما به درک مشترکی از توافق نامه برسیم.

وی اعلام کرد که در روزهای آینده دیداری با «هلگا اشمیت» معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت ، البته زمان و مکان آن هنوز مشخص نیست.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با 1+ 5 همچنین از ادامه تلاش ها برای رسیدن به توافق کامل و تعیین زمان دقیق اجرای توافق نامه ژنو خبر داد.

رسانه های خارجی روز گذشته به نقل از دیپلمات های غربی اعلام کردند که 20 ژانویه زمان مناسبی برای اجرای این توافق نامه است؛ زیرا در این تاریخ دور بعدی نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می شود.

حمید بعیدی نژاد رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای نیز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اعلام کرد: طبق گفته مقامات ایرانی، دو- سه مورد خاص که ماهیت کارشناسی و فنی نداشته و از ماهیت بسیار مهم سیاسی برخوردارند، باقی مانده که نیازمند بررسی و تصویب نهایی در سطح مقامات سیاسی است.

کارشناسان ایران و 1+5 در سومین دور مذاکرات کارشناسی خود که 9 دی ماه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، توانستند ساز و کار اجرایی توافق نامه ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک را تعیین کنند که به گفته عراقچی دو- سه مورد باقی مانده است که باید در سطح سیاسی حل شود.

کارشناسان ایران و 1+5 در سومین دور مذاکرات خود حدود 20 ساعت با یکدیگر مذاکره کردند.

کد N36913

وبگردی