آفتاب

رییس جمهور میانمار به اصلاح قانون اساسی تن داد

رییس جمهور میانمار به اصلاح قانون اساسی تن داد

کوالالامپور – ایرنا – رییس جمهور میانمار روز پنجشنبه حمایت خود را از اصلاح قانون اساسی دوران حکومت نظامی اعلام کرد تا نشان دهد موافق حضور ˈآنگ سان سو چیˈ رهبر مخالفان دولت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

حزب آنگ سان سو چی هفته گذشته اعلام کرد حتی اگر قانون اساسی میانمار اصلاح نشود، حزب لیگ ملی برای دموکراسی در انتخابات پارلمانی سال 2015 وارد عرصه انتخابات می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روز پنجشنبه روزنامه ˈنیو لایتˈ میانمار، ˈتین سینˈ ژنراتور سابق که سال 2011 به عنوان رییس جمهور میانمار انتخاب شد، گفت: تجدیدنظر در قانون اساسی نشان دهنده افزایش بلوغ سیاسی سیاسی است.

وی گفت: من باور دارم قانون اساسی باید در هر زمان برای پاسخگویی به نیازهای ملی، اقتصادی و اجتماعی جامعه اصلاح شود.

وی گفت که از اصلاح مقرراتی که باعث شود فردی که همسر یا فرزندی دارد که شهروند میانمار نیستند و مانع وی برای نامزدی ریاست جمهوری است، حمایت می کند.

قانون اساسی میانمار هم اکنون مهم ترین مانع برای ریاست جمهوری آنگ سان سوچی محسوب می شود. براساس قانون اساسی میانمار افرادی که همسران یا فرزندان آنها متولد خارج از کشور هستند، نمی توانند رهبری میانمار را بر عهده بگیرند. دو فرزند سوچی و ˈ مایکل آریس ˈ همسر وی تابعیت انگلیسی دارند.

رییس جمهور میانمار گفت: من موافق محدودیت ها در حق شهروندان برای بدست گیری رهبری کشور نیستم.

براساس سیستم سیاسی میانمار رییس جمهور این کشور توسط پارلمان انتخاب می شود. لیگ ملی برای دموکراسی میانمار نیز درپی ورود با قدرت در عرصه انتخابات پارلمانی سال آینده میلادی است تا بتواند اکثریت را در پارلمان به دست آورد.

آنگ سان سو چی و حزبش در انتخابات میان دوره ای سال 2012 شرکت کرده و وارد پارلمان شدند اما اکثریت را در دست ندارند.

آنگ سان سو چی فعال سیاسی، برنده جایزه صلح نوبل و رهبر مخالفان دولت میانمار تاکنون در چند نوبت خواستار اصلاح قانون اساسی این کشور شده است.

وی معتقد است: بدون ایجاد اصلاحات در قانون اساسی میانمار اتفاقی صورت نمی گیرد. شما بتوان برای اصلاحات کلمات دیگری استفاده کرد، اما از نظر من تحول واقعی و دموکراسی واقعی زمانی در میانمار اتفاق می افتد که قانون اساسی اصلاح شود.

رهبر مخالفان دولت میانمار که برای رسیدن به هدف خود که ریاست جمهوری این کشور است، اصلاح قانون اساسی را مدنظر دارد، در این باره، گفت: بدون تغییر قانون اساسی هیچگاه یک جامعه کاملا دمکراتیک نخواهیم داشت.

آنگ سان سوچی رهبر مخالفان میانمار اواخر شهریور ماه نیز تاکید کرده بود این کشور باید هرچه سریعتر قانون اساسی خود را تغییر دهد تا در مسیر دموکراسی قرار گیرد

وی که 68 سال دارد در انتخابات سال گذشته موفق به احراز کرسی در پارلمان این کشور شد و برای انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری میانمار در سال 2015 میلادی با چالش های زیادی روبرو است.

تغییر قانون اساسی می تواند مسیر لازم برای شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری را هموار کند.

حاکمیت نظامی میانمار در سال 2011 میلادی از بین رفت و دولت جدید در ظاهر در حال انجام اصلاحاتی در این کشور جنوب شرق آسیا است.

آزادی زندانیان سیاسی که دولت مدعی است همه را آزاد کرده و یا اجازه به آنگ سان سو چی ناراضی میانماری برای ورود به پارلمان از حرکت هایی است که دولت از سال 2011 در حال انجام است.

مسلمانان در میانمار تحت فشار زیادی هستند و حملات گسترده ای به مسلمانان از سوی بودایی های تندرو با حمایت دولت انجام شده است، اما آنگ سان سوچی رهبر اپوزیسیون میانمار که خود را طرفدار دمکراسی می داند، از محکوم کردن این کشتارها خودداری کرد و این عمل باعث تضعیف جایگاه وی در سازمان های جهانی حقوق بشر شد.

سوچی که 15 سال در بازداشت و تحت نظر حکومت نظامی میانمار به سر برده بود پس از انتخابات جنجال برانگیز سال 2010 آزاد شد . او در حال حاضر رییس فراکسیون مخالفان دولت شبه غیرنظامی میانمار است که در چارچوب اصلاحات سال 2010 در میانمار بر سر کار آمده است.

هم اکنون نظامیان در میانمار با در اختیار داشتن 25 درصد از کرسی های پارلمان، قدرت خود را در عرصه قانون گذاری این کشور تثبیت کرده اند.

آساق**د.م**1611
کد N36870

وبگردی