آفتاب

آسیای شرقی متاثرازپیام رهبرکره شمالی

آسیای شرقی متاثرازپیام رهبرکره شمالی

پکن - ایرنا - پیام رهبرکره شمالی به مناسبت سال نو میلادی با واکنش های مثبت همراه با احتیاط در میان همسایگان روبه رو شده است.

به گزارش ایرنا، رسانه ها شرق آسیا به دلیل حساسیت بالای اوضاع شبه جزیره کره این اظهارات ˈکیم جونگ اون ˈ را مثبت ارزیابی کرده اند اما نگاه مقام های دولتی همچنان از روی بی اعتمادی است.

رهبر جوان کره شمالی در پیام سال نو خود گفت که می خواهد روابط با کره جنوبی را بهبود ببخشد اما همزمان تاکید کرد با نیروی بازدارنده با هر تهدید و تحرک تحریک آمیزی مقابله می شود.

او درنطق تلویزیونی خود که دومین پیام سال نو از زمان به قدرت رسیدنش محسوب می شود خاطر نشان کرد به دنبال بهبود روابط با کشورهای دیگر است.

کیم جونگ اون به اعدام معاون فرماندهی کل قوای ارتش کشورش اشاره کرد و گفت که ˈجانگ سونگ تاک ˈ یک جرثومه فساد و نفاق بوده که به تلاش برای براندازی اعتراف کرده بود.

تلویزیون مرکزی چین در گزارشی آورده رهبر کره شمالی پس از اعدام مرد شماره دو کشورش خواستار وفاداری همه مسوولان و مردم به رهبر شده است.

از سوی دیگر گزارش شین هوا حاکیست بسیاری از مسوولان و سفیران کره شمالی که با این فرد در ارتباط بوده اند درحال پاکسازی هستند.

ظاهرا سفیر کره شمالی در پکن هم با جانگ که مجری طرح های اقتصادی کره شمالی در چین بوده روابط خوبی داشته است.

اگرچه سفیر کره شمالی در چین هنوز تغییر نکرده اما خبرگزاری یونهاپ گزارش کرده که فعالیت های او کاهش یافته و بندرت از سفارت خارج می شود.

رهبر جوان کره شمالی در نطق تلویزیونی نیم ساعته خود گفت که اولویت در سال جاری میلادی به اصلاحات در بخش های زیربنایی، علوم و فنون و پیشرفت درامور اقتصادی و تجاری ، دفاعی و تقویت ارتش خواهد بود.

برخی کارشناسان در منطقه ابراز عقیده کرده اند باید بدرستی و فعالانه به علایم خوشایند رهبر کره شمالی برای بهبود روابط پاسخ داد.

به گفته آنان این پیام می توان اقدامی برای شکستن بن بست در گفت وگوها برای حل مسایل شبه جزیره کره و پایان دادن به تنش ها باشد.

با این حال وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه ای آورده که این پیام مخلوطی از تلاش برای تنش زدایی و تهدید بوده و توام شدن اینها با یکدیگر ایجاب می کند سئول رهیافتی محتاطانه در قبال آن داشته باشد.

این بیانیه می افزاید، باید دید کره شمالی تا چه اندازه برای بهبود روابط در سال جاری میلادی تلاش خواهد کرد.

در همین حال ˈکیم کوان جینˈ وزیر دفاع کره جنوبی در اظهاراتی به پیام رهبر کره شمالی توجه کرده اما آن را استراتژی هویچ و چماق خوانده است .

وی اینگونه تحلیل کرده که پیام رهبر کره شمالی مصرف داخلی دارد و موضع آشتی جویانه وی نسبت به جهان خارج از جمله کره جنوبی برای غلبه بر مشکلات درونی است .

این در حالیست که چین به عنوان متحد پیونگ یانگ خواستار رایزنی و گفت و گو برای حل مسایل شبه جزیره کره شده و براز سرگیری مذاکرات شش جانبه هسته ای تاکیدکرده است.

خبرگزاری رسمی چین امروز در تحلیلی تاکید کرد که تنها راه برای حل مساله شبه جزیره کره ˈصداقت ˈ و ˈرایزنیˈ است.

شین هوا فقدان صداقت در گفته ها و اظهارات و عملکرد برخی کشورها را مسبب اصلی تنش در منطقه دانست.

این خبرگزاری پیام رهبر کره شمالی برای سال 2014 را اقدامی ˈمطلوبˈ و ˈمثبتˈ در راستای بهبود روابط و کاستن از تنش ها توصیف کرد.

شین هوا تصریح کرد که جهان باید قدر این شرایط را بداند و فرصت را غنیمت شمرده همان طور که اقداماتی صلح آمیز در ارتباط با ایران و سوریه انجام داد برای حل موضوع شبه جزیره کره هم وارد عمل شود.

این خبرگزاری از همه جوانب ذی ربط خواسته با صداقت کامل یک رهیافت مسالمت آمیز برای مساله بیابند.

شین هوا از تنش در روابط دو کره و فقدان یک رژیم صلح دایم میان دو کره و کاهش ارتباطات دو کشور بشدت ابراز نگرانی کرده است.

این تحلیل همچنین رزمایش های مکرر آمریکا و کره جنوبی را نشان دادن بازوی زور و قدرت دانست و اینکه این اقدامات به کره شمالی ثابت می کند آنها به قوه قهریه متکی هستند.

خبرگزاری چین خاطر نشان کرد که حرکت های آمریکا و کره و تحریم های مختلف علیه کره شمالی باعث شده تا حس ناامنی به پیونگ یانگ منتقل شود.

شین هوا از همه طرف ها برای آغاز مذاکرات هسته ای شش جانبه و مراعات مقررات و توافقات درجهت ثبات درشبه جزیره کره دعوت کرد.

آساق ** 275 ** 2100
کد N36589

وبگردی